عضو هیئت علمی مدرسه اسلامی هنر مطرح کرد:
عضو هیئت علمی مدرسه اسلامی هنر معتقد است معماری و شهرسازی امروز قم نمایشگر دعوی مذهبی بودن این شهر نیست.
کد خبر: ۳۰۵۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۳ 03 October 2016
به گزارش تابناک قم، سید رضی موسوی در همایش نگاهی گذرا به شهرسازی قم که ظهر یکشنبه در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به اینکه بسیاری بر این باور هستند که مذهب خودش را باید در فرهنگ نشان دهد، اظهار کرد: اگر سرزمینی یا شهری مدعی است که صاحب مذهب است باید این را در معماری و شهرسازی متبلور کند.

وی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم معماری هر دوره را بسنجیم باید انسان شناسی آن دوره را انجام دهیم ادامه داد: در گذشته جوامعی مانند ایران یک انسان شناسی داشت و معماری او هم سازگار با آن بود. امروزه معماری تغییر کرده چرا که انسان شناسی هم تغییر کرده است.

عضو هیئت علمی مدرسه اسلامی هنر گفت: معماری تهران کاملا مدرن است و سازگاری با ادعای شهروندان در هویت دینی نیست.

وی معتقد است چون نتوانستیم هویت سنتی را حفظ کنیم معماری ما هم رها و خال یاز فرهنگ اسلامی شده است.  

موسوی ادامه داد: در گذشته در شهری مانند قم یا یزد ساختمان‌ها مشرفیت نداشت. آدم‌ها حریم داشتند و خانه محل آرامش بود اما در زندگی امروز خانه فقط خوابگاه است.

وی اظهار داشت: اگر کسی در دوران جدید بخواهد مذهبی بماند این معماری سازگار شان اون نیست.

حذف درخت از ساخت خانه

عضو هیئت علمی مدرسه اسلامی هنر با اشاره به اینکه در معماری سنتی ما اگر خانه ۴۰۰ متر بود ۳۰۰ متر باغ داشت خاطرنشان کرد: در گذشته اگر انسان افسرده بود می‌آمد و در خانه آسمان می‌دید.

وی با تأکید بر اینکه معماری ما به هیچ وجه سازگار با ادعای ما در حوزه انسان شناسی نیست، ادامه داد: امروز در کاشان خانه‌هایی داریم که امروز احیا شده اما جنبه توریستی دارد و در خانه‌های سنتی کارگران و مهاجران زندگی می‌کنند چرا که صاحب خانه فکر می‌کنند این معماری شایسته او نیست.

موسوی با بیان اینکه ارزش دین به همت نسل‌ها است گفت: ما در دوره مدرن خانه می‌سازیم مانند پردیسان که فقط سکونت گاه است و آرامشی در آن وجود ندارد.

وی معتقد است معماری دوران پسا مدرن شخصیت چهل تکه انسان‌ها را در این دوران نشان میدهد و محصول آن می‌شود یک آسمان خراش که یک گنبد روی آن است و این در واقع استهزای فرهنگ اسلامی در معماری است.

استفاده از شهرسازی منسوخ شده غرب

عضو هیئت علمی مدرسه اسلامی هنر به وضعیت شهرسازی و معماری در پردیسان قم اشاره کرد و گفت: امروزه معماری ما در قم بخشی مدرن است یعنی ۵۰ سال پیش منسوخ شده است.

وی معتقد است در مسائل معماری و شهرسازی اصلا وضعیت مطلوبی نداریم چرا که اتاق فکر نداریم.

موسوی افزود: اگر قم می‌خواست معماری متناسب با شهر خودش داشته باشد نباید رودخانه را پر سیمان و آهن کند و زیبایی را از او بگیرد.

عضو هیئت علمی مدرسه اسلامی هنر خاطرنشان کرد: اگر آشفتگی فرهنگی و معماری نداشتیم می‌شد با چهار اتوبوس مسافران را جا به جا کردن اما منوریل در قم ساخته نمی‌شد.

وی با اشاره به وقوع تحول در هویت و انسان شناسی ادامه داد: ما انسان پسامدرن هستیم اما می‌توانستیم با یک نوع هوشمندی برخی عناصر پسامدرن را بگیریم اما هویت خود را حفظ کنیم.

موسوی افزود: چرا در دوره صفویه معماری بازار یا معماری مدارس شبیه به مساجد بود؟ در این دوره و نزد انسان سنتی میان کار و تحصیل و دینداری گسستی وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه در واتیکان تا چند کیلومتر بازار نمی‌بینیم اظهار داشت: در قم اما اول پاساژ می‌سازیم که بازاری‌ها اقناع شوند بعد بتوانیم طرح توسعه حرم را اجرا کنیم.

آشفتگی بصری پیرامون حرم

عضو هیئت علمی مدرسه اسلامی هنر معتقد است اطراف حریم حرم در قم نه تنها قدسی نیست بلکه به آشفتگی‌های بسیاری دچار شده است.

وی ادامه داد: انفعال و اثرپذیری معماران از معماری مدرن و پست مدرن یکی دیگر از مقصران این مسائل است.

موسوی عدم آشنایی با فرهنگ بومی و نبود اتاق فکر را مقصر دیگر در این مسیر دانست و گفت: معماری مدرن و پست مدرن هیچ کمکی به ما نمی‌کند چراکه مبتنی بر فلسفه غرب است.

وی با اشاره به اینکه باید برگردیم به هویت خودمان و میان بافت سنتی و مدرن تفکیک کنیم اضافه کرد: اگر نمی‌توانیم به ساخت و سازهایمان هویت بدهیم حداقل بافت های هویتی را تخریب نکنیم.

توسعه حرم با الگوگیری از آکروپولیس

عضو هیئت علمی مدرسه اسلامی هنر در پاسخ به یکی از حاضران جلسه که به ضرورت فرهنگ‌سازی و نقش مردم در شهرسازی اشاره کرد گفت: من به فرهنگ سازی اعتقاد ندارم. قدرت و ثروت دست دولت است. دولت می‌توانست وقتی ساخت و سازهای جدید را در حرم انجام میداد، شبیه آکروپولیس نسازد.

وی با اشاره به اینکه بلوار پیامبر اعظم(ص) در آینده محور شهر می‌شود اظهار کرد: دوستان شهرداری و اجرایی نباید اجازه دهند که کسی بیاید طرح رومی و پست مدرن بسازد که الان دارند می‌سازند.

وی ادامه داد: در مراکزی مانند شهرداری یک مشاور هنری وجود ندارد و موارد زیادی وجود دارد که در قم مهندسی می‌شود و هیچ پیوست فرهنگی ندارد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار