مدیر کل بهزیستی فارس گفت: 30 درصد سالمندان فارس بدون همسر و یک و نیم درصد همچنان مجرد هستند.
کد خبر: ۳۰۵۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷ 03 October 2016
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:دكتر سيد مرتضي موسوي در مراسم روز جهاني سالمندان افزود: طبق آمار موجود 71 و 2 دهم درصد سالمندان استان شامل 50 و نه دهم درصد مردان و 88 و سه دهم درصد زنان متاهل مي باشند. وي يادآور شد: سالمندي موضوعي است كه در همه جوامع به آن توجه ويژه اي مي شود و جامعه اي وجود ندارد كه با عدم رعايت شأن و منزلت سالمند به سعادت رسيده باشد، بنابراين سالمندان به عنوان صاحبان تجربه و انتقال دهندگان فرهنگ به نسل هاي بعد بايد بيش از وضع موجود مطرح شوند. دكتر موسوي گفت: متاسفانه در حال حاضر اين افراد در كشور به دليل شكاف بين نسل ها تا حدودي ناديده گرفته شده اند و جايگاه سالمندان ديگر آن طور كه بايد نيست! وي يادآور شد: در حال حاضر بيش از 600 ميليون سالمند در دنيا به سر مي برند و افراد 60 تا 75 سال در رده سالمندان، 75 تا 90 به عنوان پير و بالاي 90 سال را بسيار پير مي نامند اما مهم تر از اين ميزان توانمندي و فعاليت بيش از سن تقويمي مورد توجه است و به دليل چالش هاي اين سنين توجه به كيفيت زندگي اهميت بسزايي دارد. دكتر موسوي گفت: فارس داراي 7 مركز شبانه روزي نگهداري سالمندان با ظرفيت 700 تخت و 8 مركز روزانه با پوشش 8 هزار نفر مي باشد و امسال قرار است 8 هزار زن سالمند در استان را با ارايه آموزش هايي از قبيل اصلاح شيوه زندگي و تغذيه، خود مراقبتي و ارايه خدمات درماني توانمند كنيم. وي افزود: در حال حاضر 6 ميليون و 400 هزار نفر سالمند در كشور به سر مي برند كه از اين تعداد حدود 400 هزار نفر در استان فارس زندگي مي كنند. دكتر موسوي عنوان كرد: طبق آمار موجود 27 درصد سالمندان كشور بيکار و بدون درآمد و 30 درصد اين جمعيت شهري زيرخط فقر هستند و به طور كلي تنها 7 و سه دهم درصد سالمندان از وضعيت نسبتاً خوبي برخوردارند. مديركل بهزيستي فارس يادآور شد: طبق آمار موجود حدود 30 درصد سالمندان بالاي 75 سال نياز به مراقبت ويژه دارند و در همين خصوص شوراي ملي سالمندان در كشور و استان شكل گرفته و سند ملي سالمندان تدوين شده است. دكتر موسوي اضافه كرد: بهزيستي پيگير مسایل و مشكلات سالمندان و توانمند كردن آن ها است اما در اين خصوص تمامي دستگاه ها بايد نقش خود را ايفا كنند. وي گفت: ترويج خود مراقبتي در خصوص سالمندان و به ويژه براي افرادي كه در شرف ورود به سن 60 سالگي هستند نيز اهمیت بسزايي دارد و در اين مورد به كارگيري پتانسيل دستگاه هاي دولتي و غير دولتي ضروري است.
مدير كل بهزيستي استان ضمن ابراز نگراني از نا ديده گرفتن خدمات سالمندان كه گذشتگان ما محسوب مي شوند گفت: اگر شأن، منزلت و جايگاه واقعي سالمندان در عمل و نه تنها در شعار حفظ شود كيفيت زندگي آن ها نيز افزايش مي يابد.
دكتر موسوي با اشاره به افزايش اميد به زندگي در كشور يادآور شد: اميد به زندگي در بين زنان كشور به 81 سال و مردان به 77 سال رسيده كه در اين خصوص در آسيا رتبه اول را داريم. وي گفت: طبق آمار موجود 8 و نیم درصد جمعيت كشور ما بالاي 60 سال سن دارند كه پيش بيني مي شود اين ميزان سالانه 2 و چهار دهم درصد افزايش يابد و در سال 1403 تعداد سالمندان كشور 3 برابر شده و به بيش از 15 ميليون و 500 هزار نفر برسد به طوري كه در سال 1430 از هر 4 نفر جمعيت كشور يك نفر سالمند خواهيم داشت كه در اين خصوص بايد برنامه ريزي هاي موثري انجام گيرد.
در اين مراسم از 15 سالمند موفق فارس تجليل شد كه اسامي آن به شرح ذيل است: خليل آرين ورزشكار و كوهنورد، احمد خان گرامي مدرس و مفسر قرآن كريم، معصومه نيك رفتار مدرس، اكبر احرام پوش و بانو منشي زوج موفق، پوردلير ورزشكار و كوهنورد پيشكسوت، بانو دادرس ورزشکار پیشکسوت، بانو فصيحيان ورزشكار، بانو نورافروز نويسنده و شاعر، بانو خان احمدي نويسنده، بانو فرنگيس كبيري مادر نمونه، دكتر رضا حميدي مولف، جعفر صالحي بنيانگذار انجمن خيريه سروش، زرين تاج خسروي خوشنويس، فرنگيس اسلاملو زاده و شيرين ظهيري كارآفرين.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار