6 مهرماه بود که به بهانه هفته دفاع مقدس کنسرتی در تالار شهید آوینی با حضور مدیرکل ارشاد استان قم برگزار شد، کنسرتی که در آن انواع و اقسام هنجارشکنی صورت گرفت، هرچند که مسئولان با توجه به جو مراسم اجازه حضور عکاسان و خبرنگاران را ندادند اما بااین‌حال تصاویر انتشاریافته از این مراسم به‌وضوح هنجارشکنی‌های صورت گرفته در جوار حرم کریمه اهل‌بیت را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۳۰۸۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۵ 09 October 2016
به گزارش تابناک قم، "آنچه در متن و حاشیه این مراسم اتفاق افتاد خلاف مسلم بود و جای هیچ‌گونه توجیهی نیست و با مسببان آن برخورد شود." این آخرین اظهارنظری است که دیروز از سوی آیت‌الله سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه قم در خصوص برگزاری کنسرت در قم بیان شد، اما بااین‌حال و باگذشت نزدیک به دو هفته از این هنجارشکنی هنوز برخوردی با مسببان این اتفاق صورت نگرفته است.

6 مهرماه بود که به بهانه هفته دفاع مقدس کنسرتی در تالار شهید آوینی با حضور مدیرکل ارشاد استان قم برگزار شد، کنسرتی که در آن انواع و اقسام هنجارشکنی صورت گرفت، هرچند که مسئولان با توجه به جو مراسم اجازه حضور عکاسان و خبرنگاران را ندادند اما بااین‌حال تصاویر انتشاریافته از این مراسم به‌وضوح هنجارشکنی‌های صورت گرفته در جوار حرم کریمه اهل‌بیت را نشان می‌دهد.

به‌هرحال انتشار این تصاویر موجی از واکنش‌های مردمی را در پی داشت، در این میان مراجع عظام تقلید و علما نیز نسبت به این اقدام واکنش شدیدی نشان داده و خواستار برخورد با عاملان این اقدام شدند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی یک روز بعد از برگزاری کنسرت و در دیدار با رئیس ستاد امربه‌معروف ونهی از منکر کشور با محکوم کردن این اقدام در شهر قم اظهار داشت: با برگزارکنندگان کنسرت در قم برخورد جدی شود، با اجرای مجالس موسیقی و کنسرت قلب امام زمان علیه السلام متأثر می‌شود و شما آمران به معروف با مقابله و جلوگیری از این منکر بزرگ موجبات خرسندی امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف را فراهم آورید.

آیت‌الله نوری همدانی نیز با انتقاد از برگزاری کنسرت در قم عنوان کرد: درجایی آمده بود که می‌خواهند برای شادی جوانان کنسرت در قم برگزار کنند، ما پیام دادیم قم پایگاه اهل‌بیت (ع) است و اگر می‌خواهید جوانان را شاد کنید، برای‌شان کار و ازدواج ایجاد کنید

البته این پایان کار نبود به‌طوری‌که آیت‌الله مکارم شیرازی نیز با محکوم کردن این اقدام و قبول ندانستن عذرخواهی، دانشی مدیرکل ارشاد قم، گفت: گویا وزارت ارشاد اجرای کنسرت را در همه شهرها و حتی در قم که قداست خاص آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست با آن حواشیِ زننده از واجب‌ترین واجبات خود می‌شمرد که این‌همه روی آن پافشاری و سرمایه‌گذاری می‌کنند و توجه ندارند که این کار موجب تضعیف دولت و فاصله گرفتن از مراجع دینی و آثار نامطلوب در برنامه‌های آینده خواهد داشت.

علاوه بر مراجع عظام تقلید، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز واکنش شدیدی به این هنجارشکنی داشت، به‌طوری‌که آیت الله یزدی با محکوم کردن برگزاری آن در قم، اظهار داشت: مدیرکل ارشاد باید استعفا بدهد و از قم برود، مراجع سخت ناراحت هستند و نباید به این سادگی حریم مرجعیت آن‌هم در شهر قم شکسته شود.

بااین‌حال و باوجود اعتراض‌های شدیدی که از قم صورت گرفت، واکنش وزارت ارشاد به این اعتراض‌ها هم در نوع خود جالب است، در همان ابتدا علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد، کنسرت برگزارشده در قم را کنسرت ندانست و خواستار تأمل بیشتر شد!

از سوی دیگر حسن نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد هم دراین‌باره به گفتن این جمله که در قم و مشهد کنسرت نخواهیم داشت، بسنده کرد.

اما در این میان خواسته‌ای اصلی مراجع تقلید و علمای قم که برخورد با مسببان این عامل بود هنوز بر روی زمین‌مانده است، خواسته‌ای که با مروری بر اظهارات مسئولان وزارت ارشاد بعید به نظر می‌رسد، عملیاتی شود؟

به‌هرحال با علنی شدن خواسته‌ای بزرگان و عدم برخورد با هنجارشکنان در قم به نظر می‌آید بار دیگر ارسال نامه‌های محرمانه از سوی قم به پاستور گره‌گشای کار باشد، موضوعی که در ماه‌های اخیر هم مشابه آن اتفاق افتاده است که آخرین مورد آن چند ماه پیش بود که نامه‌ای محرمانه از سوی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به تهران ارسال شد.

نامه‌ای که آیت‌الله یزدی در پاسخ به سؤال خبرنگار قم فردا در خصوص محتوی آن گفت: این نامه از سوی بنده به شخص رئیس‌جمهور بود که در پی آن نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور در سفری به قم به‌صورت حضوری از من عذرخواهی کرد.

هرچند که آیت‌الله یزدی به محتوی نامه اشاره نکرد اما به‌هرحال عذرخواهی رئیس دفتر رئیس‌جمهور نشان‌دهنده انتقادی بودن نامه فوق بوده و به نظر می‌آید نامه‌نگاری در خصوص برگزاری کنسرت در قم، هم ادامه خواهد داشت.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار