آیت‌الله فاضل گلپایگانی:
عضو مجلس خبرگان رهبری بر لزوم ارائه مستمر درس‌های عاشورا تاکید کرد و افزود: این درس ها باید همواره ارائه شوند تا جوانان ما عاشورایی و انقلابی بمانند. انقلابی ماندن نیازمند عاشورایی شدن و عاشورایی شدن زمینه‌ساز انقلابی ماندن است. درون و اندیشه افراد باید متحول شود و در این راستا باید نمونه و الگوهای مناسبی به مردم معرفی شود و حماسه سازان کربلا بهترین الگوها برای دستیابی به این هدف هستند.
کد خبر: ۳۰۹۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳ 09 October 2016
آیت‌الله محمدحسن فاضل گلپایگانی شب گذشته در مصلای بیت‌المقدس اراک در جمع عزاداران حسینی، با بیان اینکه عاشورا اختصاص به 1400 سال قبل ندارد، گفت: عاشورا همچنان در طول تاریخ به مسلمانان درس آموخته و پرتو افکنده و انقلاب اسلامی ما هم از برکت و عمق عاشورا نشأت گرفته و چشمه جوشان انقلاب از عاشورا مایه گرفت.

وی با اشاره به حضور نسل جوان در مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع)، از نسل جوان و نوجوان به عنوان سرمایه الهام‌بخش و کارآمد عاشورا نام برد و افزود: این سرمایه بزرگ آنچنان جنبش و خیزشی از خود نشان داد که توانست در انقلاب ما نیز نسل جوان و نوجوان را به صحنه بکشاند و در جنگ تحمیلی نیز جوانان و نوجوانان بسیاری افتخار آفریدند و جانبازی کردند.

گلپایگانی با بیان اینکه پیروزی ما در جنگ تحمیلی ملهم از عاشورا بود، افزود: نسل نوجوان و جوان سرمایه عظیمی در تاریخ بوده و خواهد بود ولی پیشینیان آنچنان که باید از آن بهره نمی‌گرفتند.

وی افزود: در دوران جاهلیت بیشتر افراد مسن میدان‌دار بوده و مدیریت ها و امور سرنوشت ساز را برعهده داشتند، و همچنانکه در آن دوران ارزش و حرمتی برای سرمایه بزرگ زن قائل نبودند، این بی توجهی نسبت به نسل جوان نیز در تاریخ آن دوران قابل مشاهده است.

گلپایگانی اظهار کرد: پیامبر اسلام که به امر خدا انقلاب نورانی خود را از سرزمین حجاز آغاز کرد، توجهی ویژه هم به نسل جوان و نوجوان و هم به جامعه بانوان داشت و هر دو را به عنوان سرمایه‌هایی بزرگ در راستای پیشبرد اهداف اسلام مهم می‌شمرد.

به گفته وی، امام حسین(ع) نیز در ادامه سیره و روش جدش قیام کربلا را رقم زد. ایشان در کربلا چنان مجموعه‌ای را با خود همراه کرد که دنیا را شگفت‌زده کرد. این اقدام ایشان نشان داد که برای حرکت در مسیر خدا و مبارزه با استکبار همگان از هر سن و هر جنس می‌توانند نقش  آفرین باشند.

گلپایگانی جوانان کربلا را انسان‌هایی شیفته جهاد و جانبازی توصیف کرد که فعالانه و مردانه به میدان آمدند و حضور معنادار و عاقلانه‌ای را از خود به نمایش گذاشتند. این درس کربلا به همگی ما آموخت که سرمایه‌ای به نام نسل جوان مهم و ارزشمند است و اگر هدایت شود و جهت‌گیری‌اش به سمت خدا و بندگی شکل بگیرد هر جوان به سان یک امت واحده است.

وی با اینکه مجموعه لشگر کربلا را 72 تن گفته اند، اما این مجموعه از خود در ظرف این چند روز چنان هیمنه و صولت و رشادتی نشان دادند که حکومت مجبور شد 30 هزار نفر را برای از بین بردن آنان بسیج کند، این نکته را معنادار دانست و افزود: لشگر یزید از مردمانی تشکیل شده که به دنیا و مادیات گره خورده‌اند و پرده‌های ضخیم این عالم چشم باطن آنان را کور کرده است، آنان خدا و معاد را نمی‌بینند. انسان وقتی پرده‌های دنیا را برای خود افزون کرد و مانند عنکبوت بر این رشته‌ها افزود خود را به دست خود در این جهان ماده زندانی می‌کند. بالاترین اسارت آنست که انسان اسیر خود شود چرا که در این صورت اسیر دیگران نیز خواهد شد و اصالت و استقلال خود را از دست می‌دهد و لشگر یزید چنین افرادی بودند.

گلپایگانی اظهار کرد: لشگر یزید یک لشگر وابسته و افسرده و از درون مرده بود که عده‌ای از روی ترس و عده‌ای از روی طمع و عده‌ای از روی ناآگاهی در آن گرد آمده بودند، این لشگر مجموعه‌ای پوشالی بود که فاقد ایمان محکم و انسی با خداست، چنین انسان‌هایی به حیات طیبه دست پیدا نمی‌کنند.

وی افزود: در سمت مقابل لشگر امام حسین(ع) از مجموعه‌ای از انسان‌های بزرگ‌منش که همه خود را به خدا وابسته می‌دانند و تنها آفریدگار در اندیشه جان‌شان بزرگ است تشکیل شده که هرچند تعدادشان اندک است، اما ترس از غیر خدا ندارند و ایمان راسخ به پروردگار در این جمع موج می‌زند، پس پیروزند.

گلپایگانی تصریح کرد: این انسان‌ها توانستند خود را از مُلک به ملکوت بالا بکشند و در افقی بلند پرواز کنند، لذا در واقع بر آنانی که برای ریاست و مقام و طمع به جبهه آمده‌اند، برتری پیدا می‌کنند. ما از عاشورا باید اینها را فرا بگیریم باید فلسفه عاشورا را فهمید، اینکه عاشورا چگونه انسان را تا عرش سوق می‌دهد. در عاشورا اندیشه و معرفتی عمیق برای لشگر امام حسین(ع) بوجود آمد.

وی بر لزوم شناخت بیشتر عاشورا تاکید کرد و افزود: در دوران معاصر از آنجاکه دشمن فهمیده است ایران چه سرمایه‌ ارزشمندی از نوجوانان و جوانان در اختیار دارد، تلاش می کند جوانان ما را از ارزش های الهی، تقوا، ایمان و ارتباطات معنوی و اهداف بلند که آنان را سرزنده و امیدوار در دل تاریخ نگاه داشته خالی کند، لذا از همه طرف تبلیغات زهرآگین خود را آغاز کرده است، ولی دشمنان شرق و غرب کور خوانده‌اند و باید بدانند تا عاشورا هست جوان ما از اصالت خود دست نمی‌کشد و تا در مجلس امام حسین(ع) شرکت می‌کند و عاشورا را می‌شناسد بر تمام نیات و اهداف شوم مستکبران عالم پشت پا می‌زند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار