توسعه نامتوازن است
مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به وجود هفت هزار نفر پشت کنکور رشته تجربی در این استان گفت: این در حالی است که کل ظرفیت کشور در رشته های تجربی چهار هزار نفر است.
کد خبر: ۳۱۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۲ 04 May 2015
به گزارش مهر، صابر سپهری در حاشیه آغاز به کار اولین آزمایشگاه نانو پژوهش سرای دانش آموزی بابا صفری اردبیل گفت: در سال های اخیر توسعه نامتوازن رشته ها را شاهد بودیم.

وی افزود: به عنوان مثال از ۲۰ هزار نفر شرکت کننده کنکور در سال گذشته ۵۲ درصد در رشته تجربی شرکت کرده اند که اغلب به دنبال رشته های دندان پزشکی، پزشکی و داروسازی هستند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان با تاکید به اینکه در بیشتر مواقع خانواده ها دانش آموز را مجبور به پذیرش و تحصیل در یک رشته خاص می کنند، تصریح کرد: متاسفانه این ضد فرهنگ آسیب جدی وارد ساخته و شاهد توسعه نامتوازن در رشته ها هستیم.

سپهری این تابوی فکری که دانش آموز تنبل به هنرستان می رود را نیازمند تغییر دانست و گفت: یکی از دلایل کاهش قبولی در دانشگاه ها نیز بی رغبتی به رشته خاص توسط دانش آموز و انتخاب نادرست رشته ها است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان از جمله برنامه های مدیریت این موضوع را ترویج رشته های فنی و حرفه ای دانست و گفت: به عنوان مثال تراکم دانش آموز در رشته های نظری ۵۲ درصد و در هنرستان ۴۸ درصد است و باید افزایش یابد.

سپهری از برگزاری همایش و جلسات مشاوره با افراد موفق فارغ التحصیل هنرستان ها خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر افراد موفقی مشغول به کار در شهرک های صنعتی و کارخانه ها داریم و باید دانش آموزان و خانواده ها با این تعداد آشنا شوند.

این مسئول برگزاری جلسات مشاوره و اطلاع رسانی به خانواده ها را ضروری دانست و تاکید کرد: باید تلاش کنیم خانواده ها به مصلحت، علاقه و توان ذهنی دانش آموز خود توجه نشان دهند.

وی در خصوص ارائه مدرک از سوی فنی و حرفه ای در رشته های مشابه رشته های هنرستان و همپوشانی با آن گفت: مردک فنی و حرفه ای تائید مهارت آموزی است و مدرک آموزش و پرورش کلاسیک است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان تحصیل در رشته ای که مورد علاقه فرد نیست را از موانع موفقیت وی دانست و گفت: در حال حاضر مهندس مکانیک، پرستار و ... داریم که پشت کنکور است و می خواهد مجددا در کنکور شرکت کند.

سپهری به انجام طرح های نظر سنجی از خود دانش آموزان در مدارس اشاره کرد و گفت: در عین خال تلاش بر این است اطلاعات مناسب به والدین انعکاس یابد.

این مسئول همچنین راه اندازی آزمایشگاه نانو را با هدف آشنایی دانش آموزان با این فن آوری به عنوان یکی از فن آوری های روز دنیا دانست.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار