سوهان قم محصول شناخته‌شده و پرآوازه‌ای است و از این برند در شهرهای دیگر به اسم سوهان قم خرید و فروش انجام می‌شود. ثبت ملی این محصول سبب سنددار و شناسنامه‌دار شدن آن می‌شود.
کد خبر: ۳۱۷۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۹ 25 October 2016
به گزارش تابناک قم، «سوهان زرند ثبت ملی شد.» خبری کوتاه اما بهت‌آور برای تولیدکنندگان سوهان در قم. بیش از ده‌ها سال است نه تنها ایرانی‌ها که بسیاری از گردشگران و زائران خارجی قدم به ایران که می‌گذارند سوهان را اصلی‌ترین سوغات قم می‌دانند. شهرت و آوازه این سوغاتی شیرین تا به آنجاست که حتی فروشندگان آن در دیگر شهر‌ها هم برای فروش محصول خود از برند تولیدکنندگان قم استفاده می‌کنند.

در پیگیری‌های اولیه هیچ یک از مسئولان استان از این اتفاق مطلع نبودند. با گذشت روز‌ها اما عامل توسعه خوشه سوهان استان با همکاری مسئول اتحادیه این مسأله را پیگیری کردند.

قم و سوهان در کنار همدیگر

«احمد ذاکری» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، در ابتدای این پیگیری‌ها در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: فارغ از عوایدی که در این مسأله نصیب ثبت‌کنندگان این محصول می‌شود، این حقیقت بسیار روشن و مسلم است که در فرهنگ ایرانی از گذشته، اسم سوهان و قم همیشه در کنار هم بوده است.

وی با تأکید بر اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، شرکت شهرک‌های صنعتی استان و اتحادیه سوهان باید در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام دهند تصریح کرد: در ایران همه می‌دانند این سوغات و محصول همواره برای قم بوده و این بداخلاقی است که کسی در این زمینه اقدام کند.

به گفته وی، مرتبه بالا‌تر این بداخلاقی برای کسانی است که با علم به این موضوع باز هم این هویت را به دیگر شهر‌ها واگذار کنند.

ذاکری با بیان اینکه اگر از قبل این ثبت‌ها سودی متوجه فعالان این عرصه شود مسئولان باید به‌طور جدی پیگیری کنند افزود: باید حساسیت لازم را در این زمینه داشته باشیم و مطالبه کنیم که چرا محصولی که برای استان و به نام قم است به نام شهر دیگری ثبت شده است؟

نامه‌نگاری برای ثبت ملی سوهان قم

«مصطفی قمی» عامل خوشه سوهان، نیز در گفت‌وگو با همشهری در این باره گفت: موضوع ثبت ملی سوهان به نام زرند کرمان را از طریق سازمان مالکیت صنعتی پیگیری کردیم. آن‌ها گفتند چنین چیزی ثبت نشده اما اگر ثبت هم شده باشد منافاتی با ثبت ملی سوهان قم ندارد.  عامل توسعه خوشه سوهان قم با اشاره به اینکه نامه‌نگاری‌ها از طریق اتحادیه سوهان به سازمان صنعت، معدن و تجارت برای ثبت ملی سوهان قم انجام شده است اظهار کرد: در حال حاضر کارهای اجرایی آن انجام شده که با طی روند بوروکراسی‌های اداری این ثبت انجام می‌شود.

وی با اشاره به فواید ثبت ملی محصولات گفت: سوهان قم محصول شناخته‌شده و پرآوازه‌ای است و از این برند در شهرهای دیگر به اسم سوهان قم خرید و فروش انجام می‌شود. ثبت ملی این محصول سبب سنددار و شناسنامه‌دار شدن آن می‌شود.

به گفته وی، ثبت ملی سوهان قم زمان مشخصی ندارد اما اراده استان برای ثبت آن تا حصول نتیجه ادامه دارد.

در حال حاضر بیش از ۸۰۰ واحد تولیدی با بیش از ۴ هزار فرصت شغلی در استان فعال هستند. در گیرودار تلاش‌ها برای توسعه صنعت سوهان، مسئولان نیز در تدارک ساخت شهرک ویژه تولید سوهان هستند. در این راستا اعطای تسهیلات و ثبت ملی محصول اصیل قم به شهری دیگر مستقل از تبعیض، نادیده گرفتن تولیدکنندگان و خاستگاه اصیل آن، بی‌مهری به فعالانی است که از دیرباز در این صنعت فعالیت دارند و به آن نام و نشان بخشیده‌اند اما حالا که تلاش‌ها در آستانه به ثمر رسیدن است میوه پربار آن را دیگران برداشت می‌کنند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار