جلسه مشترک مجمع نمایندگان تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با شهردار تهران و معاونان او، دیروز در مجلس برگزار شد.
کد خبر: ۳۱۷۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴ 25 October 2016
مجمع نمایندگان تهران، پیش از این جلسات مشابهی با استاندار و همین طور شورای شهر تهران برگزار کرده بود و در جلسه با شورای شهری ها، صحبت از املاک نجومی و بازداشت یاشار سلطانی هم به میان آمده بود. اما اینها حاشیه بود و اصل بحث بر سر تخلفات و سوءمدیریت های شهرداری تهران و نبود نظارت کافی شورای شهر بود. حالا در جلسه دیروز، خود شهردار در مقابل نمایندگان تهران نشسته بود تا به نقدهای آنها پاسخ دهد. نمایندگانی که بسیاری از آنها البته پیگیر تحقیق وتفحص از شهرداری هم هستند.
آغاز جلسه با سخنان عارف و قالیباف
جلسه دیروز با سخنان عارف، رئیس مجمع نمایندگان استان تهران و رئیس فراکسیون امید مجلس آغاز شد. به گزارش خانه ملت، او با اشاره به اینکه همه نمایندگان به مشکلات تهران آگاهی دارند، گفت: «در بسیاری از زمینه ها برخلاف تصور عمومی مشکلات تهران کمتر از استان های دیگر نیست، حتی در برخی بخش ها مشکلات تهران بیشتر از سایر استان ها بوده است». عارف با تأکید بر اینکه آسیب های اجتماعی درحال حاضر در بسیاری از بخش ها چالش های جدی و بحران برای کشور به وجود آورده، گفت: «مسائلی مانند حاشیه نشینی و بافت های فرسوده از مسائل و مشکلات دیگر استان تهران است و از سوی دیگر باید به برخی پروژه های خاص و ویژه نیز توجه اساسی داشت؛ به عنوان مثال یکی از مطالبات جدی مردم اسلامشهر درحال حاضر موضوع مترو در این منطقه است، بنابراین باید با تعامل و همکاری و پذیرفتن مسئولیت های مشترک نتایجی قابل قبول را در حل مشکلات کسب کرد؛ ضمن اینکه می توان در صورت نیاز به تصویب قوانین جدید این موضوع را در مجلس پیگیری کرد».
قالیباف هم پس از سخنان عارف، به بیان نظرات مقدماتی خود پرداخت و گفت: «در برخی شاخص ها مانند آموزش وپرورش در تهران تا حدود هشت سال پیش از شاخص های ایلام در جایگاه پایین تری قرار داشت، امور و مسائل مربوط به تهران گسترده است و به تعداد وزارتخانه های دولت در شهرداری تهران موضوعاتی وجود دارد که برای حل آنها نیازمند جلسات مختلف و متعدد هستیم».
انتقادهای نمایندگان در حضور شهردار
اما آنچه در بحبوحه بررسی طرح تحقیق وتفحص از شهرداری تهران، بیش از همه مهم بود، نحوه مواجه شدن نمایندگان تهران با شهردار بود. دراین باره پروانه مافی با بیان اینکه قالیباف در این جلسه بیشتر به بیان مسائل کلی اکتفا کرد، به ایلنا گفته: «در این نشست نکاتی درباره انتصاب ها در شهرداری تهران مطرح شد و همچنین برخی از نمایندگان نسبت به نگرش سیاسی شهرداری تهران به عنوان یک دستگاه خدمات رسانی هشدار دادند و تأکید کردند این سازمان باید متعلق به همه شهروندان باشد و نباید به مسائل جناحی و سیاسی بپردازد». قاسم میرزایی نیکو، نماینده دماوند، نیز به ایلنا گفته: «در این جلسه حدود پنج تا شش نفر از نمایندگان درباره مسائل زیست محیطی، ترافیک و آسیب های اجتماعی نکات کار شناسی خوبی مطرح کردند و به طور کلی نمایندگان تأکید کردند که عملکرد شهرداری تهران با اهداف توسعه ملی که اسناد آن تنظیم شده، هم خوانی ندارد». او همچنین با بیان اینکه نمایندگان بر مسئله فروش بی رویه تراکم از سوی شهرداری تهران در این نشست تأکید کردند، افزود: «در این نشست درباره منع گسترش شهر تهران و حفظ جمعیت در حدود ٧,٥ تا 9 میلیون نفر مسائلی مطرح شد و برخی از نمایندگان گلایه کردند که با فروش حدود 30 میلیون مترمربع تراکم، جمعیت پایتخت سالانه 700 تا 800 هزار نفر افزایش یافته است». میرزایی به یکی دیگر از نکات مطرح شده در این جلسه هم اشاره کرده است؛ موضوع ساخت وسازهای منطقه ٢٢ که یکی از قسمت های پرحرف و حدیث کارنامه شهرداری قالیباف است و میرزایی در توضیح آن می گوید: «اختصاص حدود 200 هکتار مترمربع به مجموعه های تجاری «ایران مال تات» و «هزارویک شب» در منطقه 22 تهران که به عنوان کریدور انتقال هوای پایتخت، نباید در آن ساخت وساز صورت می گرفت. با احداث این پروژه ها این منطقه کاملا به یک بخش تجاری تبدیل می شود و این مسئله منجر به خفگی هوای تهران خواهد شد». او خواسته روشن نمایندگان را جلوگیری از ساخت وساز در این منطقه عنوان کرد و گفت: «باتوجه به آغاز ساخت وساز ها و خطرهای بسیاری که این مسئله برای شهروندان به همراه دارد، نمایندگان می خواهند هرچه سریع تر جلوی ادامه ساخت وساز ها و فروش تراکم در این منطقه گرفته شود». به گفته این نماینده دماوند، یکی دیگر از نمایندگان تهران هم در این جلسه نسبت به برخورد جناحی شهرداری تهران هشدار داده و نسبت به استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی در مخالفت با سیاست های دولت انتقاد کرده و همچنین درباره انتصاب های جناحی و سیاسی در شهرداری تهران گلایه هایی در این جلسه مطرح شد.
شهردار شکایت از یاشار سلطانی را تکذیب کرد
اما شاید مهم ترین حاشیه جلسه دیروز، اتفاقی باشد که در پایان جلسه به وقوع پیوست. درحالی که بازداشت سردبیر معماری نیوز همچنان از سوی جناح های مختلف سیاسی مورد انتقاد است و نشانه فشار بر منتقدان شهردار تهران تلقی می شود، طرح این موضوع در جلسه نمایندگان با قالیباف، قابل انتظار بود. اما پاسخ قالیباف، عجیب و جدید است. سیدفرید موسوی، نماینده تهران، در گفت وگو با ایلنا، دراین باره گفته: «در پایان جلسه به همراه خانم مافی با آقای قالیباف درباره نحوه برخورد نادرست برخی از اعضای شورای شهر و شهرداری تهران با یاشار سلطانی، مدیرمسئول سایت معماری نیوز و شکایت از این خبرنگار صحبت کردیم. پس از بیان نکات مختلف دراین باره و انتقال برخی نگرانی های جامعه مطبوعاتی کشور به شهردار تهران، آقای قالیباف با صدای بلند در جمع نمایندگان تهران اعلام کرد نه خودش و نه شهرداری تهران هیچ گونه شکایتی از یاشار سلطانی نکرده است».
شفاف سازی بودجه تهران؛ مهم ترین مسئله پایتخت 
هرچند که در این جلسه هم مانند جلسه نمایندگان تهران با اعضای شورای شهر پایتخت، از تشکیل کارگروه های مشترک برای حل مشکلات تهران، سخن به میان آمده؛ اما محمدجواد فتحی، دیگر نماینده تهران، دراین باره گفته است: «به نظر می رسد مهم ترین مسئله در کلان شهر تهران، موضوع شفاف سازی بودجه تهران است؛ چراکه مردمی که عوارض می دهند، باید بدانند این عوارض چگونه هزینه می شود و چرا با وجود پرداخت این عوارض، باید در شهری آلوده زندگی کنیم که از معضل ترافیک و بسیاری از آسیب های اجتماعی در رنج و عذاب است. نخستین اولویت ما درباره شهرداری تهران، باید مربوط به نحوه هزینه کرد عوارضی باشد که از شهروندان اخذ می شود؛ چرا که این مسئله از نخستین حقوق شهروندی مردم است و مردم باید بدانند عوارضی که پرداخت می کنند، چگونه مصرف می شود؛ اما متأسفانه تا به امروز هیچ گزارشی ازسوی شورای شهر و شهرداری تهران دراین باره در اختیار نداریم. ممکن است گزارش های موردی درباره بخش یا قسمت هایی از بودجه شهرداری تهران منتشر شده باشد؛ اما این گزارش ها کامل نیست. به بیان دیگر، انتظار این است که گزارشی دقیق درباره بودجه شهرداری مانند آنچه درخصوص بودجه سالانه کل کشور تهیه می شود، منتشر و در اختیار افکار عمومی قرار گیرد. اگر شفاف سازی کامل درخصوص بودجه انجام شود، جلوی بسیاری از مفاسد و همچنین شایعه هایی که دراین باره مطرح می شود و سرمایه های اجتماعی را دچار آسیب می کند، گرفته خواهد شد».
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار