رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند:
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند با انتقاد از نبود مشوق صادراتی در خراسان جنوبی گفت: باید با پرداخت مشوق صادراتی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان بازار رقابت ایجاد شود.
کد خبر: ۳۲۲۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲ 02 November 2016



خراسان جنوبی با حدود ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان از دیرباز به لحاظ  قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم در زمینه مبادله کالا و تجارت از اهمیت خاص و ویژه‌ای برخوردار بوده است.

یکی از مهم‌ترین مزیت های تجاری خراسان جنوبی نسبت به استان‌های هم‌جوار ویژگی خاص ژئوپلیتیکی و بیشترین مرز مشترک با افغانستان است.

همچنین این استان دارای چهار بازارچه مرزی بوده که تنها یک بازارچه فعال است. بی‌شک بازارچه‌های مرزی به‌عنوان اهرم های توسعه روابط تجاری با کشورهای هم‌جوار در سال های گذشته تأثیر قابل‌توجهی در فعالیت های اقتصادی و صادرات استان داشته است.

واحدهای تولیدی زیادی در خراسان جنوبی فعالیت دارند که برخی از مشکلات، تعداد زیادی از این واحدها  را به تعطیلی کشانده و تولیدکنندگان را در هاله‌ای از ابهام گذاشته است.

در آستانه فرار رسیدن گرامیداشت روز صادرات رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند مشکلات حوزه صادرات و تولیدکنندگان استان  و ظرفیت های استان را در گفتگو با مهر بازگو کرد.

اقتصاد مقاومتی نیازمند تولید و صادرات است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند با اشاره به مرزی بودن خراسان جنوبی، بیان کرد:  در برنامه ششم توسعه اقتصادی، استان‌های مرزی از استان‌های پیش رو صادرات قرارگرفته‌اند.

محسن احتشام با بیان اینکه در این راستا توسعه اتاق بازرگانی بیرجند را در دستور کار قرار داده‌ایم، افزود: در حال حاضر هزار متر زیربنا در سه طبقه داریم که این میزان به پنج طبقه با ۱۸۰۰ زیربنا افزایش می‌یابد.

احتشام  ادامه داد: امید است با توسعه فضای اتاق، نیاز فعالان اقتصادی اعم از تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و کمیسیون‌ها تأمین شده و مشکل کمبود فضا نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه توسعه بازارهای هدف صادراتی را هم در پیش‌گرفته‌ایم، گفت: بازار سازی یکی از اهداف بزرگ اتاق بازرگانی بیرجند برای واحدهای تولیدی خراسان جنوبی است.

احتشام  ادامه داد: در این زمینه یک معاونت بازار و بازاریابی و کمک به برند سازی و بازار سازی محصولات تولیدی استان در اتاق بازرگانی راه‌اندازی شده است.

وی بیان کرد: تلاش ما مبنی بر این است که صادرکنندگان را تا جایی که امکانات اجازه می‌دهد، موردحمایت قرار دهیم.

قوانین چالشی پیش روی فضای کسب‌وکار استان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات استان بیان کرد: در حوزه صادرات و فضای کسب‌وکار هنوز چالش های زیادی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان وجود دارد.

احتشام بیان کرد: اتاق تلاش می‌کند به‌عنوان مشاور سه قوا با ارائه نظرات تخصصی، کارشناسی و بیان واقعیت‌ها، فضای کسب‌وکار را به معنای واقعی تسهیل کند.

وی با تاکید بر اینکه باید زمینه سرمایه‌گذاری و کارآفرینی را هر چه بهتر فراهم کنیم، گفت: جامعه امروز به رشد اقتصادی نیاز دارد.

احتشام با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال نیازمند توسعه صادرات هستیم، گفت: در حال حاضر معضل اشتغال را باید با تولید و صادرات رفع کنیم.

وی اظهار کرد: رفع مشکلات صادرات خراسان جنوبی نیازمند همکاری همه مسئولان اعم از بخش خصوصی و دولتی بوده و اتاق بازرگانی به‌تنهایی قادر به رفع آن نیست.

قوانین مزاحم صادرات برداشته شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند با بیان اینکه باید مؤلفه های اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی عملی کنیم، گفت: نباید این مؤلفه ها تنها در نصب  تابلو و پوستر خلاصه شود.

وی تاکید کرد: همچنین بخش خصوصی و بخش دولتی در کنار یکدیگر تلاش کنند که قوانین مزاحم بر سر راه تولید و صادرات را بردارند.

مؤلفه های اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی عملی کنیم و نه اینکه این مؤلفه ها تنها در نصب  تابلو و پوستر خلاصه شود احتشام با بیان اینکه جنگ امروز جنگ مرزگشایی نیست بلکه یک جنگ اقتصادی و بازار گشایی است، اظهار کرد: تمام همت خود را باید برای داشتن کشوری توسعه‌یافته و قدرتمند به خرج دهیم.

وی بیان کرد: باید تمامی فعالان اقتصادی اعم از صادرکنندگان، تولیدکنندگان و کارآفرینان را سربازان واقعی جبهه اقتصادی قلمداد کنیم.

احتشام با تاکید بر اینکه باید در راستای رفع موانع تولید در استان تلاش شود، گفت: همچنین باید برای فعالان اقتصادی احترام قائل شویم.

انتقاد از نبود مشوق صادراتی در استان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند با اشاره به مشوق های صادراتی بیان کرد: باید صادرات را انگیزاننده کنیم تا برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان بازار رقابت ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشوق صادراتی در دست نداریم، افزود: همچنین طی چندسال اخیر هیچ مشوقی در بحث صادرات داده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه باید مشوق های صادراتی را در زمان مناسب خودش به صادرکننده بدهند، اظهار کرد: صادرکننده با توجه به هزینه‌های بالا، توان رقابت در بازارهای جهانی را ندارد.

وی با بیان اینکه این مشوق‌ها برخی از هزینه‌های بازاریابی صادرکنندگان را تأمین می‌کند، گفت: نباید این اقدام را جایزه و مشوق دانست، بلکه باید کمک به صادرکننده تلقی شود.

 برگزاری همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان جنوبی

 احتشام به اقدامات اتاق بازرگانی استان در راستای حل مشکلات تولیدکنندگان و توسعه صادرات استان اشاره کرد و افزود:  برگزاری جلسات مختلف با مدیریت ارشد استان، همکاری و هماهنگی در برگزاری همایش‌ها و آیین‌های استانی از جمله اقدامات انجام شده است.

احتشام از تجلیل از صادرکنندگان نمونه و برتراستان در هفته آینده خبر داد و گفت: این اتاق در برگزاری همایش تجارت الکترونیک سرآمدان و نخبگان مقیم و غیر مقیم خراسان جنوبی مشارکت های شایانی داشته است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون پذیرای سفرایی از کشورهای پاکستان، نروژ، جمهوری چک افریقای جنوبی، دانمارک و افغانستان بوده‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند هدف از حضور این سفرا در بیرجند را زمینه‌سازی گسترش روابط اقتصادی با کشورهای خارجی  دانست و گفت: شناساندن هرچه بیشتر محصولات خراسان جنوبی به بازارهای هدف صادراتی از دیگر اهداف حضور سفرا در بیرجند بوده است.

شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی برای معرفی توانمندی های استان

احتشام با بیان اینکه در این مدت اعزام یک هیئت تجاری به کشور ارمنستان را داشته‌ایم، افزود: شرکت در نمایشگاه بین‌المللی ساختمان، نمایشگاه گلفود، نمایشگاه سنگ و کاشی سرامیک از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی اظهار کرد: اتاق بارزگانی در کنار فعالیت‌های اقتصادی، فعالیت های اجتماعی را هم جزو رسالت و فلسفه خود قلمداد کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند ادامه افزود: در این زمینه جامعه نیکوکاری ابرار تشکیل‌شده که یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی، غیرسیاسی، مردم‌نهاد و وابسته به اتاق بازرگانی ایران است.

وی با بیان اینکه این سازمان در سطح ملی و بین‌المللی و منطقه‌ای فعالیت می‌کند، اظهار کرد: نمایندگی جامعه نیکوکاری در بیرجند نیز تشکیل‌شده است.

احتشام اظهار کرد: تاکنون حدود ۴۰۰ نفر از مددجویان را در طرح حمایت تحصیلی از دانش آموزان و دانشجویان مستعد و نیازمند حمایت کرده‌ایم.

ایجاد غرفه محصولات تولیدی استان در نمایشگاه هرات

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند با اشاره به دیگر فعالیت های اتاق، بیان کرد: یک هیئت تجاری  با اخذ یک غرفه در نمایشگاه هرات در آبان ماه سال جاری به افغانستان اعزام می‌شود.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه زمینه مشارکت تعداد بیش از ۱۵ واحد تولیدی به‌صورت گروهی در یک غرفه، توسط اتاق بازرگانی بیرجند فراهم شده است.

احتشام افزود: همچنین در راستای معرفی محصولات استراتژیک استان از جمله زعفران، زرشک، عناب با اعزام  یک هیئت در بزرگ‌ترین نمایشگاه مواد غذایی دنیا سیال فرانسه، حضور گسترده‌ای داشته‌ایم.

احتشام اظهار کرد: برای معرفی کردن و شناساندن هر چه بهتر توانمندی های تولیدات صنعتی، کشاورزی و معدنی استان به بازارهای هدف مختلف، استراتژی های مدونی برای حضور در نمایشگاه‌های بزرگ را سرلوحه فعالیت‌ها قرار داده‌ایم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار