تابناک تهران - فرمانداری ویژه شهرستان ری برای رفاه حال کشاورزان با استفاده از اعتباری میلیاردی دولت برای احداث تصفیه خانه شماره 2 در شهرستان ری در تلاش است تا میزان آب لازم یعنی هفت متر مکعب در ثانیه را برای کشاورزان تزریق کند، که طبق گفته ها این موضوع هم مطمئناٌ تا سال 96 محقق خواهد شد. و طبق وعده های داده شده، دشت ری دوباره همچون گذشته سبز خواهد شد.
کد خبر: ۳۲۳۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵ 05 November 2016
درگذشته اخباری منتشر میشد مبتنی براینکه باغ صیفی و سبزیجات از جمله اراضی مربوط به کشت ذرت و گندم و بعضاٌ برنج با آب های نامتعارف انجام میشود، تقریباٌ چیزی حدود بیش از 900 هکتار از زمین های اراضی شهرستان ری در 3 سال گذشته با آبهایی که از کانال فاضلاب البرز مرکزی و شهر تهران به کانال هایی همچون فیروزآباد،سرخه حصار و ...هدایت میشد آبیاری صورت میگرفت و متأسفانه کشاورزان
 از این آب ها برای بهره وری محصولات خود استفاده می کردند.
 سوء مدیریت شبکه فاضلاب تهران آسیبی جدی برای ری
امین بابایی، سرپرست روابط‌ عمومی و مشاور رسانه فرمانداری ویژه شهرستان ری، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار تابناک تهران، درباره این موضوع گفت: "در هرحال حاضر با کمک های دولت حتی یک متر از اراضی صیفی کاری و سبزیجات با آب فاضلاب آبیاری نمیشود. این موضوع کاملاٌ زیر نظر جهادکشاورزی، سازمان محیط زیست و شبکه بهداشت و درمان است که بر آن صحه می گذارند."
 
وی ادامه داد: "اخیراٌ هم برای کشاورزان متخلفی که بازهم زمین های زیرکشت ذرت و گندم خود را با این روش آبیاری می کردند، راه حلی دیگر اتخاذ شد و با تخصیصاعتبار کلان خوبی بتن ریزی کرده و راه دسترسی این کشاورزان به شبکه های فاضلاب بسته شد.در حال حاضر بخش عمده شبکه های فاضلابی تحت پوشش کامل مجموعه حاکمیتی شهرستان است."
 
البته طبق گفته های مدیر روبط عمومی فرمانداری ری، در طول 3سال گذشته با اختصاص اعتبارات ریالی بالا اقدامات خوبی در رابطه با احداث تصفیه خانه شهرستان ری، آب پاک و تصفیه شده در اختیار کشاورزان قرار گرفته شده و دیگر هیچ اثری راهی برای دسترسی کشاورزان متخلف برای استفاده از آب های نامتعارف وجود ندارد.
 
مشاور رسانه فرماندار ویژه شهرستان ری، اظهار کرد: "تقریباٌ دو هفته پیش بود که آخرین راه های دسترسی به شبکه های فاضلاب هم بسته شد و همین موضوع بازتاب بدی بر کشاورزان داشت و بسیار ناراضی بودند و معتقد بودند که این کار ضربه به کشاورزی خواهد زد، ما برای کشاورزان و کشاورزی ارزش بالایی قائل هستیم اما از آنجایی که بحث سلامت شهروندان نسبت به کشاورزی ارجح تر است، شکایت ها از طرف فرمانداری پیگیری نشد. در حقیقت سلامت محصولات کشاورزی در پله اول قرار دارد و مهمترین موضوع در این حوزه به حساب می آید. اما برای رفاه حال کشاورزان هم دولت اعتباری میلیاردی برای احداث تصفیه خانه شماره 2 در شهرستان ری اختصاص داده شد تا بتوانیم میزان آب لازم یعنی هفت متر مکعب در ثانیه را برای کشاورزان تزریق کنیم، که این موضوع هم مطمئناٌ تا سال 96 محقق خواهد شد. و طبق وعده های داده شده، دشت ری دوباره همچون گذشته سبز خواهد شد."
 
بابایی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا هنوز هم کشت ببرنج در شهرستان ری انجام میگیرد، گفت: "بحث کشت برنج در شهرستان ری هم در گذشته که کشاورزان از آب های نامتعارف استفاده میکردند انجام میشد، اما امروزه حتی یک متر از اراضی کشاورزی منطقه هم زیر کشت برنج نیست و نخواهد بود."
 
وی با انتقاد از شهرداری بزرگ تهران برای سوء مدیریت شبکه آب های فاضلاب پایتخت ادامه داد: "البته هنوز هم این نقد به مجموعه بزرگ شهرداری تهران وارد هست که چرا ضریب مدیریت شهری تهران پایین آمده که نتوانسته اند این آبهای فاضلاب را هدایت کنند تا به سمت جنوب تهران سرازیر نشده و اینقدر عوارض برای شهرستان های جنوبی نداشته باشد؟؟؟؟ این سوء مدیریت باعث صدمات جدی برای این شهرستان ها شده، حتی همین بحث استفاده از آب های فاضلاب نیز یکی از عوارض همین اتفاق بود ..."
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار