درهم تنیدگی مسائل اقتصادی، موضوع‌های اجتماعی و فضای کالبدی و مسائل عمرانی در شهرها موجب شده شهرداری‌ها به عنوان یکی از متولیان سلامت اجتماعی وارد میدان شوند وموفقیت‌های خوبی هم کسب کنند.
کد خبر: ۳۲۴۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳ 06 November 2016
به گزارش تابناک قم، معمولا مردم شهرداری‌ها را سازمان‌هایی خدمات‌رسان می‌دانند. سازمانی که باید رفت و روب شهری و ساماندهی ترافیک را به عهده بگیرد و هر از گاهی اگر لازم بود چند پروژه عمرانی هم اجرا کند؛ اما امروز در دنیا رویکرد متفاوتی در زمینه شهرداری‌ها وجود دارد. آن‌ها امروز سازمان‌هایی هستند که با مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی گام‌های بزرگی برمی‌دارند.

غیردولتی شدن کارها در دنیای امروز عنصر مطلوبی برای افزایش بهره‌وری و تسریع امور است. در همین سیستم‌های دولت‌گریز است که شهرداری‌ها جان می‌گیرند و به عنوان مدیریت‌های محلی در عرصه‌های مختلف برای خود حریف می‌طلبند. روال‌ها در چنین فضایی کوتاه و بهره‌ور می‌شود و کارها بسیار روان‌تر جلو می‌رود.

درهم تنیدگی مسائل اقتصادی، موضوع‌های اجتماعی و فضای کالبدی و مسائل عمرانی در شهرها موجب شده شهرداری‌ها به عنوان یکی از متولیان سلامت اجتماعی وارد میدان شوند وموفقیت‌های خوبی هم کسب کنند. در کشورمان هم شهرهای بزرگی مانند تهران و اصفهان اقدام‌های خوبی در این زمینه انجام داده‌اند؛ از جمله شهرداری تهران که چندین گرم خانه و مراکز نگهداری متکدیان، فرهنگسرا و... ایجاد کرده است.

در قم اما این اتفاق‌ها یا رخ نداده یا در دوره‌های مختلف کارهایی انجام شده و ناتمام رها شده است. از جمله خانه‌های سلامتی که زمانی قرار بود در همه نقاط شهر قم ایجاد شود با تغییر مدیران فرهنگی، دیگر نامی هم از آن‌ها برده نشد.

کنترل آسیب‌های اجتماعی وظیفه همه است

مدیرکل بهزیستی استان قم هم از کسانی است که از اقدام نکردن شهرداری قم در سال‌های گذشته در موضوع‌های اجتماعی گله دارد. او از بی‌توجهی در ساخت مکان‌هایی برای جمع‌آوری معتادان و متکدیان به عنوان نمونه‌های اینچنینی نام می‌برد. 

«رضا سلیقه» با اشاره به این‌که پیگیری آسیب‌های اجتماعی موضوعی میان‌دستگاهی است گفت: بهزیستی در این عرصه تنها مانده ودستگاه‌هایی که امکاناتی در دست و توان خوبی دارند حتی در حد ظرفیت‌های قانونی هم ظاهر نشده‌اند.

وی با اشاره به جایگاه قم افزود: حساسیت مسائل اجتماعی در قم بسیار بیش از دیگر شهرهاست و باید برای کنترل آسیب‌هایی که ممکن است آینده شهر را تهدید کنند، همه دست به دست هم دهند. 

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم با اشاره به این‌که وظیفه‌ای که شهرداری در بحث آسیب‌های اجتماعی دارد، جلوگیری و رفع تخلف‌های شهری و ایجاد نظم شهری است که در قالب جمع‌آوری معتادان متجاهر و متکدیان است، اظهار کرد: شهرداری این کار را با قوت انجام می‌دهد؛ اما بسیاری از این افراد که توسط شهرداری جمع‌آوری می‌شوند، تکراری هستند و بارها به این چرخه باز می‌گردند.

«سیدامیر سامع» افزود: برخی از این افراد هم اتباع خارجی هستند که از کشورهای دیگر به قم آمده‌اند و کارهایی مشابه با تکدی‌گری مانند فالگیری انجام می‌دهند.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم با اشاره به این‌که شهرداری همواره نیرو و هزینه کافی برای جمع‌آوری این افراد اختصاص داده است، اظهار کرد: اتباع خارجی پس از جمع‌آوری به استانداری تحویل داده می‌شوند و افراد بدون پناه، معلول ذهنی و افرادی که از خانه فرار می‌کنند به بهزیستی و سرنوشت معتادان متجاهر هم به دست مراجع قضایی خواهد بود.

وی با اشاره به انتظارات اداره‌کل بهزیستی در مشارکت‌های بین‌دستگاهی گفت: در قانون پیش‌بینی شده شهرداری‌ها محلی را ایجاد کنند تا افرادی که جمع می‌شوند، در حد یک روز در این محل‌ها به سر برند. در این مرحله اگر کسی جرمی دارد به مراجع قضایی تحویل داده می‌شود یا دیگران به بهزیستی و... می‌روند.

کوتاهی در گذشته

سامع اظهار کرد: این‌که شهرداری باید چنین مرکزی را ایجاد کند، یک مسأله قانونی است که البته تاکنون در قم اجرا نشده اما به دنبال آن هستیم و چند جلسه در این زمینه داشته‌ایم.

به گفته معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم، وظایف در این موضوع روشن است و شهرداری باید این مراکز را ایجاد و تجهیز کند و پس از آن نگهداری و تعیین سرنوشت افراد به عهده دستگاه‌های دیگر است. 

وی افزود: در آینده نزدیک این مرکز ساخته خواهد شد و تجهیز هم صورت خواهد گرفت و پس از آن جمع‌آوری باز به عهده شهرداری خواهد بود؛ اما بهره‌برداری از این مرکز در حیطه وظایف شهرداری نیست که قانون هم این موضوع را پذیرفته است.

سامع معتقد است این‌که شهرداری با اداره‌هایی مانند بهزیستی در کنترل آسیب‌های اجتماعی همکاری کند، موضوع مهمی است که ایده آن در شهرداری هم وجود دارد منتهی باید تلاش کنیم در حیطه وظایفمان همه اقدامات را کامل کنیم چرا که مسئول مستقیم این موضوع‌ها افراد دیگر هستند.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم با اشاره به اقدام‌هایی که در این عرصه صورت گرفته است، گفت: در ماه‌های گذشته نیروهای سد معبر را در شهرداری‌های مناطق تقویت کرده‌ایم؛ به طوری که مسأله جمع‌آوری دست‌فروشان و معتادان شدت گرفته است 

وی افزود: به نظر می‌رسد شهرداری قم تا امروز در برخی وظایف خود در حیطه آسیب‌های اجتماعی تعلل کرده که این نقص را برطرف خواهیم کرد و چرخه اقداماتی که در حیطه وظایف شهرداری است، کامل می‌شود.

به گفته معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم، از دیگر موضوع‌هایی که در حیطه کاهش جرم و جنایت در شهر دنبال می‌شود، مسأله روشنی بوستان‌ها و فضاهای شهری است. هر قدر اماکن عمومی در شهر بیشتر باشد و استفاده بیشتری از آن صورت بگیرد، روشنایی و حضور مردم، بزه را کنترل می‌کند. به عکس هر قدر سطح خدمات ضعیف‌تر باشد و مردم عادی کمتر در اماکن عمومی حضور داشته باشند، فضا برای متخلفان امن‌تر می‌شود.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار