غرض ورزی ،فداکردن منافع عامه به سود منفعت شخصی و گروهی ، واپس زدگی سیاسی و اجتماعی و اقتصادی روستا و شهر، عدم پیگیری توسعه همه جانبه و دور شدن از نیت دموکراسی گرایانه و اخلاق مدارانه ایجاد شورا ها توسط قانونگذار برخی از اقدامات آنان است.
کد خبر: ۳۲۵۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴ 07 November 2016
.

تابناک ایلام::این روزها خبر هایی از برخی شوراهای اسلامی شهر وروستا در نقاط مختلف استانمان به گوش می رسد که با روح دموکراسی گرایانه آنها درتناقض است .

شوراها نماد دموکراسی محلی درپایین ترین سطح مدیریتی کشورمان و راهی برای تحقق توسعه ملی هستند.به گفته ابراهام لینکلن دموکراسی حکمرانی مردم برمردم واز سوی مردم است است و این حکومت مردم بر مردم و برای مردم به بهترین صورت و توسط قانونگذار در مورد شوراهای اسلامی شهر وروستا تبیین شده است .دموکراسی موجود درشوراها راهی برای مشارکت جمعی مردم بر سرنوشت خود است .

درمورد شوراهای اسلامی شهر وروستا که در اصول متعددقانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مانند اصول ششم،هفتم،صدم ،صدو یکم تا صدو ششم به اهمیت وکارکردهای آن اشاره شده است، جدا از بحث شرایط انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان که قابل بحث هستند باید به چند نکته اشاره شود:

-تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای شورای اسلامی شهر و روستا به دلیل اینکه عینی ترین و نزدیک ترین سطح انتخابات به لایه های مختلف اجتماعی است دارای شرایط بسیار خاصی می گرددکه گاهی حتی به درگیری های درون خانوادگی نیز بدل می شود .به دلیل حق انتخاب شوراها در انتخاب شهرداران و دهیاران ،رایزنی ها و وعده و وعید ها دراین باره از دوران تبلیغات آغاز می گردد و تا پایان عمر شوراها با آن می ماند.

-حق انتخاب شهردارو دهیار یا عزل ایشان لطف قانونگذار و روح دموکراسی گرایانه آن است که باید از این لطف اجتماعی برای تلطیف انتصاب گرایی و دمیدن نفس حق انتخاب کنندگان بر انتخاب شوندگان استفاده گردد و نه ابزاری برای کینه توزی ، عقده گشایی ، جبران عملکرد های پیشینیان و سهم خواهی .

-مهمترین واژه ای که چند بار از آن در تعریف لینکلن از دموکراسی استفاده کردیم کلمه مردم بود .باید از شوراهایی که در دام وعده و وعید و رانت و سهم خواهی اسیر می شوند پرسید تکلیف مردم چه می شود ؟آنها نماینده انتخاب کنندگانی هستند که تعیین امور جاری شهر و روستای خود را بدانها سپرده اندو توسعه و ترقی و پیشرفت را خواهان هستند نه اسارت در بند نام ها و عقده ها و خود بینی هایی که راه به ضلالت می برند.

-شوراها تمرین دموکراسی برای سطوح بالاتر مدیریتی درکشورندکه افراد باید در قالب آن بتوانند به مقاصد نهفته درمنظور قانونگذارکه همانا مشارکت اجتماعی و خرد جمعی و گسترش تصمیم گیری تا پایین ترین سطح جوامع است دست یابند.اعضای شورا نباید با ائتلاف و تشکیل زدوبندهای درون شورایی به سهم خواهی پرداخته و مثلا بر سر انتخاب یک شهردار،ماه ها ،شهر را معطل و خدمات رسانی را مختل کنند.انتخاب یا عزل شهردار یک شهرمحل سهم خواهی و عقده گشایی نیست بلکه فرصتی است که قانون برای گسترش دموکراسی توسط مردم به عده ای از خودشان سپرده است.

-کسانی که مورد اعتماد و وثوق مردم قرار گرفته و نماینده افکار ترقی جویانه آنها و برآورده کننده آمال توسعه طلبانه شان می شوندباید امانت داری کنند وبرای برآوردن حق همشهریانشان تمام مساعی خود را به کارگیرند.کاربست روش های مدرن پیشرفت و توسعه ، متوازن کردن توسعه شهری و روستایی، گسترش حقوق شهروندی و ارجاع نظریات مشورتی به جهت توسعه پایداربه سطوح بالاتر مدیریتی استان وکشور از مجاری قانونی خواسته های شهروندان و مطالبه آنها از این شوراهایی است که با رای اعتماد خود زمام امور را به آنها سپرده اند.

-و حرف آخر اینکه خدشه واردکردن به دموکراسی و ترسیم رویه های ناروا و بدعت ها در رفتار انتخاب شدگان ، راه توسعه و ترقی را ناهموار و تاریک می کند و توده رفاه طلب و امیدواربه آینده با دیدن صحنه های متضادبا دموکراسی ، مانند گرو کشی ها و سهم خواهی ها، بدبین و سرخورده می شوند.

غرض ورزی ،فداکردن منافع عامه به سود منفعت شخصی و گروهی ، واپس زدگی سیاسی و اجتماعی و اقتصادی روستا و شهر، عدم پیگیری توسعه همه جانبه و دور شدن از نیت دموکراسی گرایانه و اخلاق مدارانه ایجاد شورا ها توسط قانونگذار تنها بخشی از آسیب های وارده به این نهاد سیاسی ،اجتماعی است که در اثر رفتار های نادرست برخی از اعضای این شورا ها ایجاد می گردد.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
اکثر شوراهای شهر تبدیل شده اند شورای شهرداری نه شورای شهر!!!!!!!!!
ایلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
متاسفانه اعضای این دوره شورای اسلامی شهر ایلام خاطره ای در اذهان مردم به جا گذاشته اند که از شنیدن کلمه شورای شهر به یاد غارت و چپاول بیت المال , تزویر و دروغ و نیرنگ و فسادهای همه جانبه خواهیم افتاد , که سالیان متمادی طول خواهد کشید شاید بتوان تصویری درست از شورا و وظایف محوله شورا را دوباره متصور شد
س ش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
چه کار مثبتی از این شورای شهر ایلام دیدیم بجز خرابکاری و نیرنگ کاری ! معلوم نیست چی از این شهرداران میخوان که هر روز اینو عوض میکنن اونو عوض میکنن!!!احتمالا جیبهاشون رو پر نمیکنن اون‌طوری که میخوان !!!! و گرنه سادیسم شهردار عوض کردن که نگرفتن!!!!
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
شورای اسلامی شهر ایلام که تکلیفش مشخصه !!!!!! یه عده معلوم الحال........
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
درآمد حاصل از ماده صد شهرداری برای اعضای شورای شهر ایلام جایی شده برای کسب درآمدهای هنگفت !!!!!متاسفانه هیچ نهادی هم نیست که به این موضوع رسیدگی نماید و دست این آقایان محترم را از رانت و رشوه های خرد و کلان کوتاه کند
و عجل الفرجهم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
فقط کمسیون ماده صد نیست مابقی کمیسیونهای شهرداری برای اعضای شورا محل درامد خوبی است غیر از حق جلسات و.........
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
پاسخ این همه خوبی شورای شهر را در انتخابات پیش رو به نیکی خواهیم داد ! خخخخخخخخ
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار