در یکصد و هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز ‌تصرف زیباترین مناظر طبیعی نزدیک شهر شیراز توسط عده‌ای‌ خاص‌ مطرح شد.
کد خبر: ۳۲۵۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳ 07 November 2016
تابناک فارس به نقل از تسنیم: محمد حق‌نگر، نائب رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و بهداشت شورای اسلامی شهر شیراز، عصر امروز در یکصد و هشتاد و ششمین جلسه علنی این شورا با اشاره به اینکه در آستانه اربعین حسینی منتظران ظهور می‌روند تا در فاصله نجف تا کربلا حماسه‌ای دیگر بیافرینند اظهار داشت: اربعین امسال سروش وحدت و همدلی امت اسلامی است که مشت محکم‌تری بر دهان استکبار و آمریکا و وهابیت مرتد خواهد زد.

وی به اعزام کاروان موکب‌های شهرداری شیراز به شلمچه و خدمات‌رسانی شهرداری شیراز در موکب احمدبن‌موسی (ع) در مرز بین‌المللی شلمچه نیز اشاره کرد و افزود: نقش شهرداری شیراز در این مناسبت‌ها باید پررنگ‌تر و برای برپایی موکب‌هایی توسط شهرداری شیراز در مسیر نجف تا کربلا برنامه‌ریزی شود.

حق‌نگر در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه چرا خرید دستگاه نهال‌درآور که از مصوبات سال دوم شورای چهارم است تاکنون عملیاتی نشده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در محدوده طراحی شده بسیاری از پروژه‌های عمرانی، فضای سبز زیادی وجود دارد این دستگاه یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورد نیاز است.

وی با تاکید بر اینکه لازم است درختان کهنسال بدون هیچگونه آسیبی جابه‌جا شوند تصریح کرد: مصوبه خرید دستگاه نهال‌درآور در سال دوم شورای چهارم به شهرداری ابلاغ شده است که به گفته معاون اجرایی شهردار شیراز تاکنون سه بار ارز برای شرکت سازنده ارسال شده اما متاسفانه به علت هراس بانک‌ها از بلوکه شدن سرمایه‌شان توسط آمریکا هر سه بار برگشت خورده است.

نائب رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و بهداشت شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: این در حالی است که امروز مدت یک سال است که از پذیرش برجام می‌گذرد اما متاسفانه در هیچ یک از معاملاتی که ایران با بانک‌های خارجی طرف معامله انجام داده هنوز توقعات کشورمان برآورده نشده است.

حق‌نگر با بیان اینکه این بدعهدی دولت مستکبر آمریکا در تمام بخش‌های صنعتی، اقتصادی، پزشکی و حتی زیست محیطی ایران اثر گذاشته است عنوان کرد: خشکسالی که امروز استان فارس و بسیاری از شهرهای ایران درگیر آن هستند و عدم بارش باران نیز از جمله مواردی است که نتیجه خباثت دولت آمریکا به ایران است.

وی به بیانات رئیس جمهور پیش از برجام مبنی بر اینکه با پذیرش برجام مشکل بیکاری، مشکلات اقتصادی و حتی مشکل بی‌آبی با برجام حل خواهد شد اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد یکی از دلایل عدم بارش باران این است که دولت مستکبر آمریکا با اجرای پروژه هارپ و دخل و تصرف در اتمسفر به دنبال اجرای پروژه خشکسالی ایران زمین است زیرا قرار بود با حل شدن بحث برجام این مشکل نیز برطرف شود.

نائب رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز با ابراز تاسف از اینکه بدعهدی این دولت مستکبر در مسئله زیست محیطی که خلاف تمامی موازین انسانی و بشری است سبب خشکسالی کشورمان شده است افزود: البته شاید این موضوع کمی اغراق‌آمیز باشد اما از شدت خصومت و دشمنی آمریکا با مردم ایران هرگونه احتمالی را می‌شود تصور کرد.

حق‌نگر به بازدید اعضای کمیسیون ماده 7 از خیابان فجر دوکوهک در منطقه ده شهرداری شیراز اشاره کرد و اظهار داشت: درختان کهنسال قدیمی و چشمه آب جوشان در پای این درختان یکی از زیباترین مناظر طبیعی نزدیک شهر شیراز را به نمایش گذاشته است.

وی با بیان اینکه این منطقه به مالکیت عده‌ای درآمده و بخشی را ساخته‌اند و در حال گرفتن مجوز ساخت و ساز برای بخش دیگر هستند خاطرنشان کرد: با توجه به بحران آب وجود چنین چشمه جوشان و درختان تنومند و قدیمی بسیار تاسف بار است که این منطقه به این زیبایی که می‌تواند برای اهالی محل یک پارک طبیعی زیبا باشد این چنین مورد تهاجم قرار گرفته است.

نایب رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و بهداشت شورای اسلامی شهر شیراز از شهردار منطقه ده شیراز خواست نسبت به احیای این منطقه اقدام کند تا هم مردم منتفع شوند و هم بخشی از طبیعت زیبای شیراز حفظ شود.

حق‌نگر با اشاره به اینکه بحران کم آبی و اجرای خطوط فاضلاب در معابر شیراز به طور کاملا محسوس سبب از بین رفتن شادابی و طراوت درختان در سطح شهر شده است تاکید کرد: شرکت آب و فاضلاب از این پس تنها خروجی حمام، سرویس‌های بهداشتی و لباسشویی‌ها را به سیستم لوله‌کشی فاضلاب منتقل کند و خروجی آشپزخانه‌ها توسط چاه‌های جذبی همچون گذشته به زمین منتقل شود تا حداقل سطح آب‌های زیر زمینی که تامین‌کننده مواد غذایی ریشه درختان است از بحران خارج شود.

وی همچنین پیشنهاد داد ترتیبی اتخاذ شود که لوله‌های آب باران پشت‌بام‌های منازل به چاه‌های قدیمی که توسط شرکت آب و فاضلاب مسدود شده منتقل شود چراکه اجرای این پروژه می‌تواند نقش بسیار خوبی در انتقال آب باران به لایه‌های زیرزمینی داشته باشد.

نائب رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز از معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری به دلیل تلاش برای فرهنگ سازی بحث پیاده‌راه و دوچرخه‌سواری تشکر و تصریح کرد: لازم است برای پیشبرد این هدف مهم که ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارد نسبت به اجرای خط BRT که مطالعات و سرمایه‌گذاری اولیه آن در سال‌های قبل صورت گرفته اقدام شود تا زیرساخت‌های پیاده‌راه و دوچرخه‌سواری زودتر فراهم شود.

حق‌نگر به اجرای شب شعر بزرگ عاشورا در شیراز نیز اشاره و بیان کرد: شب شعر عاشورا از 31 سال گذشته با تلاش جمعیت اتحاد حسینی و دیگر متولیان حوزه ادبیات آئینی با حضور شاعران ولایی از سراسر کشور در شیراز اجرا می‌شود و به گفته شاعران به‌نام کشور این مراسم یکی از زایش‌های بزرگ انقلاب در شهر شیراز است.

احمدرضا نقیب‌زاده، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز، نیز در این جلسه اظهار داشت: بافت تاریخی فرهنگی شهر شیراز که علاوه بر وجود جلوه‌های زیاد معماری و شهرسازی خاطره و هویت فرهنگی مذهبی این شهر محسوب می‌شود عامل ایجاد اعتبار برای این شهر از گذشته بوده است.

وی افزود: از طرفی آنچه مبنای معرفی این شهر به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) است وجود زیارتگاه حضرت احمدبن‌موسی (ع) در قلب این منطقه و دیگر امامزادگان واجب‌التعظیم است که ارزش معنوی آن را دو چندان کرده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: با وجود اینکه با توسعه شهر، این منطقه حدود 2 درصد از محدوده شهر را به خود اختصاص داده است اما همچون نگینی ارزشمند برای این شهر است که باید تمامی مسئولان شهر باید در حوزه وظایف خود نسبت به احیای این منطقه احساس مسئولیت کنند.

نقیب‌زاده معتقد است عملکرد شورای اسلامی و شهرداری شیراز نقش ویژه‌ای دارد که انتقال ساختمان شورا در این بافت و در کنار حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) یکی از بزرگترین و مهم‌ترین اقداماتی بود که توسط شورا انجام شد و باید الگویی برای دیگر اداراتی باشد که مسئولیت‌های مرتبط با این بافت دارند.

وی همچنین عقد قرارداد احیا و نوسازی 27 خانه در منطقه تاریخی و فرهنگی شیراز توسط شهرداری را اقدام اساسی دیگری به عنوان یک پروژه موثر در تحول کالبدی این منطقه دانست و عنوان کرد: لازم است شهرداری شیراز با تسریع در اجرایی شدن این قرارداد زمینه تحول اثرگذار برای درخشان‌تر کردن نگین شهر شیراز فراهم کند.

در این جلسه از فعالان فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز تجلیل شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار