روزنامه انگلیسی 'گاردین' گزارشی از طرح نگارخانه ای به وسعت یک شهر شهرداری تهران که از آن به عنوان تبلیغاتی متفاوت نام برده منتشر کرد و هدف از این اقدام را ترغیب مردم برای بازدید از موزه ها و موسسات فرهنگی دانست.
کد خبر: ۳۲۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷ 09 May 2015
گاردین نوشت: تابلوهای بزرگ در سطح شهر تهران به طور معمول برای تبلیغات آخرین محصولات و کالاهای مصرفی روزمره است، یا تصاویر شهدای جنگ هشت ساله با عراق یا گفتاری از شخصیت های مذهبی و شعارهایی مانند مرگ بر آمریکا بر آنها نقش می بندد؛ اما پایتخت ایران یک شبه چهره عوض کرد. 

به نوشته این روزنامه انگلیسی،شهرداری تهران در پروژه ای برای ترغیب مردم به بازدید از موزه ها تصاویر روی تابلوها را با آثار هنری هنرمندان مشهور داخلی و خارجی عوض کرد. آثاری از 'پابلو پیکاسو' نقاش اسپانیایی یا 'رنه موگریت' هنرمند بلژیکی و 'هنری ماتیس' هنرمند فرانسوی برای 10 روز میهمان مردم تهران شده و این شهر را به موزه ای بزرگ تبدیل کرده است.

براساس این گزارش در مجموع یکهزار و 500 تابلو در سراسر شهر تهران نصب شده که 700 اثر از هنرمندان ایرانی و خارجی در زمینه های نقاشی، خوشنویسی و میناتور را به نمایش می گذارد.

این طرح به نام 'نگارخانه ای به وسعت یک شهر' بازتاب خوبی در رسانه های مکتوب و آنلاین ایران نیز داشته است. خبرنگارانی از روزنامه های شرق و سایت خبر آنلاین آن را ستوده اند.

مجتبی موسوی مدیر این طرح با بیان اینکه بیشتر تابلوهای سطح شهر تهران در اجاره شرکت های خصوصی است افزود: این شرکت ها ابتدا با حذف تبلیغات خود از سطح شهر برای 10 روز موافق نبودند؛ اما در نهایت با این طرح فرهنگی موافقت کردند.

وی افزود: ما در انتخاب آثار آزاد بودیم؛ اما یک دستور العمل کلی داشتیم که می خواستیم آثار هنرمندان ایرانی و خارجی هر دو به نمایش درآید. در نهایت 70 درصد تابلوها به آثار هنرمندان ایرانی و بقیه به خارجی ها اختصاص یافت. 

جمال کامیاب یکی از مقام های شهرداری و از مسئولان این طرح گفته است: متاسفانه مردم ایران به آن اندازه که می خواهیم از موزه ها و موسسات فرهنگی دیدن نمی کنند. 

به گزارش گاردین تهران همچنین گنجینه ای مخفی از آثار هنری هنرمندان خارجی نیز دارد. موزه هنرهای معاصر تهران آثار زیادی از هنرمندان مدرن از آثار اصلی 'جکسون پولاک'، 'فرانسیس بیکن'، 'اندی وارهول'، 'مارک روتکو'، 'مگریت و 'ادوارد مانچ' در اختیار دارد اما این آثار در زیرزمین موزه هنرهای معاصر از 30 قبل مانده و خاک می خورد.

این نشریه انگلیسی می افزاید: نظارت کنندگان بر آثار هنری در ایران بعضی از این آثار را غیراسلامی و بیش از حد مستهجن دانسته اند به همین دلیل هرگز این آثار را در معرض نمایش عموم نگذاشته اند. بخشی از این آثار تنها یک یا دو بار نمایش داده شده اند. 

بعضی از آثار نقاشی وارهول، 'ویکتور واسارلی' و 'ریچارد همیلتون' در اوت 2012برای اولین بار در تهران به نمایش درآمدند.

گاردین در ادامه نوشت: محمد باقر قالیباف شهردار تهران در سال های اخیر چشم انداز تهران را با ساخت پل، فضای سبز و تول های فراوان به شدت تغییر داده، در حالیکه بودجه شهر در دوران وی نیز افزایش یافته است. ساخت پل طبیعت نیز که طراح آن معمار زن جوان ایرانی است با تقدیر فراوان رسانه ها و مردم روبرو شده است.

به نوشته این نشریه، نگارخانه های تهران پیش از نمایش آثار هر هنرمندی با دشواری های زیادی مواجه می شوند زیرا باید پیش از نمایش دادن آثار، مجوزهای لازم را دریافت کنند. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار