تحلیل آماری «تابناک» درباره پرفروش‌ترین و پربیننده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران؛
فرهادی در شرایطی این رکورد را به نام خود ثبت کرد که «گذشته»، فیلم پیشین یک میلیارد و هفتصد میلیون فروش داشت؛ «جدایی نادر از سیمین» که برای فرهادی جایزه اسکار را به ارمغان آورد، حدود سه میلیون فروخت؛ «درباره الی» یک میلیارد و صد و پنجاه میلیون بلیت فروشی داشت و «چهارشنبه سوری» که آغاز اوج‌گیری توجهات به فرهادی بود، 450 میلیون تومان فروخت.
کد خبر: ۳۳۰۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸ 16 November 2016
 
«فروشنده» تازه ترین فیلم سینمایی اصغر فرهادی، در واپسین روزهای اکران عمومی در ایران، توانست فیلم «محمد» اثر مجید مجیدی را در فروش ریالی پشت سر بگذارد و پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شود؛ اتفاقی که به واسطه مدت و وسعت اکران فیلم مجیدی، بعید به نظر می‌رسید برای فیلمی رخ دهد و انتظار نمی‌رفت به این سرعت رکورد در سینمای ایران جابجا شود.
 
به گزارش «تابناک»؛ اکران فیلم‌های سینمایی در ایران با حواشی فراوانی همراه بوده و برخی فیلم‌های دهه شصت که سال‌های متمادی بر پرده برخی سینماها به نمایش در‌می‌آمدند به واسطه اقتضائات آن دوران و نبود گزینه تفریحی دیگر، پرمخاطب‌ترین فیلم‌های تاریخ شناخته می‌شوند. در صدر این لیست «کلاه قرمزی و پسرخاله» قرار دارد که با میانگین بلیت 50 تومانی در سال 1372، صد و هفتاد و دو میلیون تومان فروش داشت که معادل سه میلیون و چهارصد و چهل هزار بلیت می‌شود.
 
بعد از فیلم ایرج طهماسب، فیلم «مرد عوضی» به کارگردانی محمدرضا هنرمند با میانگین بلیت 150 تومان در سال 1377، حدود چهارصد و یک میلیون تومان فروش داشت که دو میلیون و ششصد و هفتاد هزار بلیت برای این فیلم فروخته شد. فیلم «عقاب‌ها» ساخته ساموئل خاچیکیان نیز در سال 1364 با متوسط قیمت بلیت 8 تومان، 150 میلیون تومان فروش داشت که معادل یک میلیون و هشتصد و هفتاد و پنج هزار بلیت می شود.
 
بنابراین جابجایی رکورد تعداد مخاطب در سینمای ایران، نیاز به فروشی بیش از 20 میلیارد تومان و بیش از سه میلیون و چهارصد و چهل هزار بلیت فروخته شده دارد؛ اما در مقابل رکورد میزان فروش سال به سال جابجا می‌شود و از زمانی که یک میلیاردی شدن فروش فیلم‌های سینمایی ارزشمند بود، بیش از یک دهه گذشته است و اکنون فروش یک میلیاردی فیلم‌های سینمایی را می‌توان به منزله شکست‌ قطعی‌شان در گیشه تلقی کردند.
 
«فروشنده» فرهادی رکورد «محمد» مجیدی را شکست اما رکورد بیننده جابجا نشد 
فیلم «محمد» مجید مجیدی در سال 1394 با برخورداری از امکان استثنایی اکران در دو گروه سینمایی و دوره اکران بسیار طولانی ـ بر اساس سیستم مکانیزه فروش ـ توانست به 14,569,638,000 تومان برسد که مطابق با ادعاهای مطرح خارج از این چارچوب، این فیلم تا 19 میلیارد تومان فروش داشته؛ هرچند بعید به نظر می‌رسد فروش این فیلم در سینماهای غیرمکانیزه ـ که درصد اندکی از فروش را تشکیل می‌دهند ـ رقم دندان گیری بوده باشد.
 
هرچند این فروش به منزله شکست بزرگ اقتصادی فیلم مجید مجیدی در گیشه سینما بود، در عین حال رکوردی ثبت شده بود که بعید به نظر می‌رسید تا چندین سال آینده قابل جابجایی باشد؛ با این حال فروش چشمگیر فیلم‌های سینمایی در سال 1395 و عبور پنج فیلم سینمایی از رقم فروش ده میلیاردی، منجر به تغییر این باور شد. حتی دو کمدی فاصله‌شان را به رکورد فیلم مجیدی بسیار کم کردند اما نتوانستند رکورد گیشه را بشکنند و به عنوان «پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران» معرفی شوند.
 
از یک هفته پیش، مکرراً اعلام شد که فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی بالاخره رکورد فروش را با گذر از 15 میلیارد تومان شکست، ولی استنادها به آمارهای غیررسمی اشاره داشت که ارتباطی با فروش مکانیزه فیلم‌ها به عنوان آمار قابل استناد و مورد تأیید نهادهای رسمی نداشت. با این حال، بنا بر تازه‌ترین آمار، «فروشنده» با 14,687,637,000 تومان فروش، توانست با بیش از صد میلیون تومان فروش رکوردار شود.
 
فرهادی در شرایطی این رکورد را به نام خود ثبت کرد که «گذشته» فیلم پیشین یک میلیارد و هفتصد میلیون فروش داشت؛ «جدایی نادر از سیمین» که برای فرهادی جایزه اسکار را به ارمغان آورد، حدود سه میلیون فروخت؛ «درباره الی» یک میلیارد و صد و پنجاه میلیون بلیت فروشی داشت و «چهارشنبه سوری» که آغاز اوج‌گیری توجهات به فرهادی بود، 450 میلیون تومان فروخت. آیا فرهادی با فیلم بعدی‌اش می‌تواند رکورد خودش را جابجا کند یا رکوردشکن بعدی، کارگردان دیگری خواهد بود؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :