بسته ویژه خبری تابناک گیلان؛
تابناک گیلان / تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پررنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
کد خبر: ۳۳۳۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۰ 23 November 2016
تابناک گیلان / تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پررنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.


همسر پورحیدری جانشین او در هیات مدیره می‌شود؟


دکتر شجاعی روز سه شنبه با دعوت مدیرعامل باشگاه استقلال در جلسه اعضا شرکت کرد.

به گزارش "ورزش سه"، دکتر فریده شجاعی، همسر مرحوم منصور پورحیدری روز سه شنبه با دعوت مدیرعامل و اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال در جلسه اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال شرکت کرد. شجاعی در این جلسه ضمن تشکر از مدیران باشگاه استقلال برای حضور و تدارک مراسم تشییع و بزرگداشت منصور پورحیدری، دقایقی درباره پیشکسوت باشگاه استقلال صحبت کرد.

همچنین مدیرعامل باشگاه استقلال با تشکر از حضور شجاعی در این جلسه درباره خدمات منصور پورحیدری به این باشگاه و نقش تاثیر گذار او برای حاضرین به صحبت پرداخت.

با فوت منصور پورحیدری هیات مدیره استقلال اکنون تنها 4 عضو دارد و طبق شنیده ها دکتر شجاعی که سابقه حضور در باشگاه استقلال و هیات رئیسه فدراسیون فوتبال را در کارنامه خود دارد، شانس زیادی برای حضور در ترکیب جدید هیات مدیره باشگاه استقلال خواهد داشت.



شکایت مطهری از مقام قضایی در مشهد!


وکیل‌مدافع علی مطهری گفت: صبح امروز شکایتی علیه مقام مسوول قضایی در استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد تنظیم و به مرجع قضایی دادسرای کارکنان دولت تهران تحویل دادم.

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: مصطفی ترک همدانی با بیان این مطلب، گفت: در پی اقدام غیرقانونی یک مسوول قضایی در استان خراسان رضوی، شکایتی به وکالت از آقای علی مطهری تنظیم و به دادسرای صالحه تقدیم شده است.
 
وی افزود: دستگاه قضایی در پرونده  شکایت دکتر علی مطهری در شهر شیراز به‌خوبی و شایسته رسیدگی ها را  به انجام رسانید و حتی دادستان وقت عمومی و انقلاب شیراز با دقت و وسواس لازم توانست تقریبا اکثر مقصران و متهمان را شناسایی و به دادگستری بسپارد. ترک همدانی گفت: با عنایت به اینکه پرونده در حال تحقیقات مقدماتی است از بیان جزییات قانونا معذورم.



اتهام جعلی علیه زائران اربعین؛ماجرا از چه قرار است؟


الوقت با انتشار گزارشی نوشته است:در حالی که همزمان با اربعین حسینی، مرزهای ایران و عراق شاهد بزرگترین اجتماع مذهبی جهان است، انتشار یک نقل قول دروغ از مسئولان سازمان بهداشت ...

اتهام جعلی علیه زائران اربعین؛ وقتی پیوند مذهبی ایران و عراق هدف قرار می‌گیرد
الوقت با انتشار گزارشی نوشته است:در حالی که همزمان با اربعین حسینی، مرزهای ایران و عراق شاهد بزرگترین اجتماع مذهبی جهان است، انتشار یک نقل قول دروغ از مسئولان سازمان بهداشت جهانی وابسته به سازمان ملل متحد، با واکنش تند مقامات عراقی مواجه شده است.

 ماجرا از چه قرار است؟

ماجرا از آن جا آغاز شد  که نخستین بار روز شنبه، پایگاه عربی «بغداد پست» که از اعتبار کافی برای استفاده به عنوان منبع موثق خبری برخوردار نیست، به نقل از یک سخنگوی سازمان بهداشت جهانی ادعا کرد که پارسال همزمان با مراسم اربعین و ورود زوار، «به خصوص ایرانی‌ها» به عراق، ده‌ها مورد بارداری نامشروع در این کشور به ثبت رسیده است. سپس این مقام بین‌المللی از مسئولان عراق خواسته بود که امسال هوشیاری بیشتری به خرج داده و «آگاهی مردم را نسبت به این پدیده و تأثیر منفی آن بر جامعه عراق، بیشتر کند.»

انتشار این خبر در ادامه گزارش‌های قبلی این سایت در مورد درآمد عراق از محل ورود زوار و چندین گزارش منفی دیگر که راهپیمایی اربعین را از جهات مختلف هدف قرار داده بود، صورت گرفت.

پس از «بغداد پست»، این پایگاه عربی «اصوات الحره» بود که اقدام به انتشار این خبر نمود. اما با نگاهی به سوابق پیشین هر دو سایت، خیلی زود مشخص شد که این نخستین بار نیست که «بغداد پست» اقدام به انتشار یک خبر ساختگی می‌کند. بغداد پست پارسال هم خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه اتاق مشترک عملیات ایران و روسیه علیه تروریسم، به دلایل نامشخصی تعطیل شده است. همان زمان کرملین این خبر را به شدت تکذیب کرد.

در پی انتشار گسترده این خبر به زبان عربی و فارسی، خبرنگار خبرگزاری فارس در تهران؛  مستقیما با «فادلا غیب» سخنگوی سازمان بهداشت جهانی تماس گرفت و صحت این مسئله را جویا شد. بلافاصله، وی این خبر را تکذیب کرد و با بیان اینکه «این‌ها اطلاعات کاملا نادرستی هستند»، از صدور بیانیه رسمی سازمان بهداشت جهانی علیه این شایعه خبر داد.

در این بیانیه آمده است: «ادعای انتشار اطلاعات توسط مسئول ارتباطات سازمان بهداشت جهانی، کاملا اشتباه است.»

علاوه بر خبرگزاری فارس، پایگاه آمریکایی و عرب زبان الحره در تماس با رنا صیدانی، رئیس منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی مستقر در قاهره، هرگونه اظهار نظر این سازمان در مورد مراسم اربعین و زائران ایرانی یا عراقی را به شدت تکذیب کرد.

اما آن چه واکنش‌ها به این خبر جعلی را دو چندان ساخت، بازنشر خبر بغداد پست، در سایت روزنامه الشرق‌الاوسط وابسته به عربستان سعودی بود. الشرق‌الاوسط در این خبر مدعی شده بود که سازمان بهداشت جهانی نسبت به تاثیرات منفی پیاده روی جمعی زائران شیعه در مسیر کربلا و نجف هشدار داده است. بر اساس اعلام الشرق الاوسط٬ ‘گریگوری هارتل’ مدعی شده است که سال گذشته براثر اختلاط غیر مشروع بین زنان عراقی و دیگر تابعیت های خارجی که در زیارت اربعین وارد عراق شدند، ۱۶۹ مورد بارداری غیر مشروع رخ داد .با این حال پس از تکذیب سازمان بهداشت جهانی، الشرق‌الاوسط نیز به ناچار مجبور به حذف خبر جعلی مذکور شد.

واکنش‌ها در عراق: از درخواست پیگیری قضایی تا اخراج خبرنگار

گزارش اهانت آمیز الشرق الاوسط خیلی زود و تقریبا همزمان با تکذیب سازمان بهداشت جهانی، با واکنش تند رسانه ها و کاربران عراقی در سطح شبکه های اجتماعی مواجه شد.
خبرگزاری ‘المعلومه’ عراق در گزارشی نوشته است که الشرق الاوسط عربستان در گزارشی جهت دار، به نقل از بیانیه سازمان بهداشت جهانی مدعی حدوث موارد بارداری غیر شرعی در بین زنان عراقی در بعد از زیارت اربعین شده است، درحالی که در سازمان بهداشت جهانی چنین گزارش و بیانیه ای وجود ندارد.

در سطح شبکه های اجتماعی نیز برخی فعالان با ایجاد هشتک، ‘شرق الاوسط _کثیف’ از دولت عراق خواستند که این رسانه سعودی را از حیث قانونی بازخواست کرده و دفتر این روزنامه را در عراق ببندد.

همچنین پایگاه خبری العهد اعلام کرد که عراقی‌های مقیم انگلیس در اعتراض به بی شرمی و اهانتی که روزنامه الشرق الاوسط عربستان در حق مردم عراق روا داشته، در مقابل دفتر این روزنامه در لندن تحصن خواهند کرد.

در عین حال واکنش‌ها نسبت به گزارش اهانت امیز الشرق الاوسط در میان مقامات رسمی عراق نیز بسیار گسترده بود.

«حنان الفتلاوی» یکی از نمایندگان زن پارلمان عراق در توئیتر نوشت که قصد دارد از الشرق الاوسط شکایت کند. او از دولت عراق هم خواست از توزیع و فروش این روزنامه سعودی در این کشور جلوگیری کند.

حتی دفتر نخست‌وزیری عراق هم به این خبر واکنش نشان داد و تأکید کرد که الشرق الاوسط باید به دلیل انتشار خبر جعلی و «توهین به ملت غیور عراق» عذرخواهی کند. در این بیانیه آمده است: انتشار چنین گزارش دروغینی اهانت به مردم غیور عراق محسوب می‌شود که جان خود را بر سر دفاع از خاک، شرافت و آبرویشان می‌گذارند. ما از این روزنامه و صاحب آن می‌خواهیم رسما عذرخواهی کند. عراق حق خود را برای محاکمه این روزنامه براساس اصول و قوانین محفوظ نگه می‌دارد.»

دفتر مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز با صدور بیانیه‌ای گزارش روزنامه الشرق الاوسط را تجاوزی شنیع و زشت دانست و تهدید کرد که دفتر این روزنامه در عراق را در صورت عذرخواهی نکردن از عراقی‌ها خواهد بست.مقتدی صدر از دولت عراق خواست موضعی جدی در قبال این اقدام روزنامه الشرق الاوسط اتخاذ کند.

میسون الدملوجی، رئیس کمیسیون فرهنگ و رسانه پارلمان عراق نیز در بیانیه‌ای از روزنامه الشرق الاوسط خواست از مردم عراق عذرخواهی کند.در این بیانیه تأکید شده است: در زمانی که خون عراقی‌ها در عملیات آزادی استان نینوا از لوث تروریسم ریخته می‌شود و نیروهای ما زیباترین حماسه همبستگی و فداکاری را در راه وطن رقم می‌زنند، روزنامه الشرق الاوسط می‌آید و خبری دروغین را منتشر می‌کند که به شرافت و آبروی زنان و مردم عراق لطمه می‌زند.

توجیه الشرق الاوسط:

موج انتقادات و واکنش‌ها علیه الشرق الاوسط حتی منجر به آن شد که این روزنامه سعودی در سایت خود به این انتقادات واکنش نشان دهد. روزنامه الشرق الاوسط پس از حذف این خبر و گذاشتن خبر تکذیبیه سازمان جهانی بهداشت خبرنگارش را به دلیل انتشار این اخبار از عراق خارج کرد و نوشت: ما تعامل با نویسنده الشرق الاوسط در بغداد را که چنین اخبار دروغینی را منتشر کرده متوقف کرده‌ایم و به معیارهای شغلی و اخلاقی و دقت پایبند هستیم.

با این حال این واکنش الشرق‌الاوسط بسیار دیرهنگام و در حالی بود که چند ساعت پیش از این فرماندهی ارتش عراق در موصل از اخراج خبرنگار الشرق‌الاوسط از تیم خبرنگاری که در حال تهیه گزارش ازعملیات آزادسازی موصل بود، خبر داد.  فرماندهی عملیات مشترک عراق دربیانیه‌ای اعلام کرد: به دلیل افتراها و اکاذیبی که روزنامه الشرق الاوسط منتشر کرده ما فورا تمامی خبرنگارانی را که وابسته به این روزنامه "بیمار” باشند بیرون می‌کنیم و اجازه حضور آن‌ها را در مناطق عملیاتی نمی‌دهیم.

 آن چه در این میان قابل توجه است، همزمانی انتشار خبر جعلی الشرق‌الاوسط با یکی از مهمترین رویدادهایی است که بزرگترین پیوند مذهبی دو کشور مهم منطقه یعنی عراق و ایران را نشان می‌دهد. اقدامی که جز در قالب توطئه برنامه‌ریزی شده برای جلوگیری از تعمیق هرچه بیشتر ائتلاف‌های منطقه‌ای دو کشور ایران و عراق از جانب رسانه‌های سعودی قابل ارزیابی نیست.



دستور رییس جمهور به «وزیران کشور و دادگستری»


حسن روحانی رییس جمهور در پاسخ به نامه مطهری در خصوص لغو برنامه سخنرانی وی در روز اربعین در مشهد مقدس بدنبال اقدامات دادستانی این شهر، دستوراتی را خطاب به وزرای کشور و دادگستری صادر کرد.

شعارسال: به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری ایران در پاسخ به نامه علی مطهری نماینده مردم تهران و نائب رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص لغو برنامه سخنرانی وی در روز اربعین حسینی در مشهد مقدس بدنبال اقدامات دادستانی این شهر، دستوراتی را خطاب به وزرای کشور و دادگستری صادر کرد.

متن دستور روحانی به وزیران کشور و دادگستری که در نامه علی مطهری پی نوشت شده است، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر رحمانی فضلی

وزیر محترم کشور

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای پورمحمدی

وزیر محترم دادگستری

سلام علیکم

«گزارش جناب آقای دکتر علی مطهری نایب رییس محترم مجلس شورای اسلامی - که در حریت و شجاعت بیان و دفاع از مصالح ملی، نماینده ای کم نظیر بوده و از پشتوانه بسیار قوی در افکار عمومی جامعه برخوردارند – بسیار تکان دهنده است . به ویژه آنکه این اتفاق ناگوار در شهر مقدسی رخ می دهد که ملاذ و ملجا همه مردم ایران و بلکه همه شیعیان و مسلمانان جهان است و افتخار کشور ما همیشه این بوده که در پناه کهف حصین ثامن الائمه(ع)، امن و امان یافته است. با کمال تاسف شاهدیم که در آستانه سالی که مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شده است رفتارهایی در این شهر دیده می شود که با آرمانها و آموزه های آن امام همام(ع) فاصله فراوان دارد.آیا کسانی در مراکز حساس استان نفوذ کرده اند که گمان می کنند با بستن دهانها و سد راه سالن های سخنرانی، می توانند راه پیشرفت و توسعه کشور در مسیر مورد نظر مردم و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت ا... خامنه ای مدظله را ببندند و راه را بر افراطی گری و دوقطبی سازی جامعه بگشایند؟

دادستان پایتخت معنوی کشور که قاعدتا باید از برگزاری سخنرانی های روشنگرانه در تبیین نهضت حسینی(ع) حمایت کند به ویژه آنکه سخنران مراسم، شخصیت فرهیخته ای از تبار چهره درخشانی از عالمان آزاد اندیش آن استان همچون استاد شهید مطهری( ره) باشد.

اتفاقی که در شهر مشهد رخ داد، مایه شرمساری است .وزارت کشور و دولت تدبیر و امید در قبال ملت ایران و به ویژه مردم آگاه و دلاور مشهد رضوی(ع) که نقش تعیین کننده ای در موج آفرینی ۲۴ خرداد ۹۲ و پیروزی اعتدال داشتند مسئولیت دارد که از حقوق اساسی آنان دفاع نماید .

انتظار از قوه محترم قضائیه جلوگیری از جرایم مشهود و حمایت از آزادی بیان به موجب قانون اساسی، و مقابله با کج اندیشی در اجرای قانون است .امید است ریاست محترم قوه قضائیه دستور رسیدگی سریع به این حادثه را صادر نموده و با اعلام نتیجه آن مردم را نسبت به برخورد قانونی با تعرض به آزادی های اساسی دلگرم نمایند .

لازم است تاکید فرمائید که استاندار به عنوان رییس و دیگر اعضاء شورای تامین استان با همکاری کامل نیروی انتظامی و مقامات امنیتی، وظیفه حفظ اجتماعات قانونی و حمایت از آزادی بیان را به عهده دارند و در قبال شورای امنیت کشور مسئولند .

از هر دو وزارت می خواهم که طبق وظایف ذاتی خود عمل نمایند و با بررسی کامل و گزارش سریع موضوع متخلفین و اهمال کنندگان را شناسایی و معرفی نمایند".




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار