پخت 80 تن آش سبزی روز یکشنبه در آستانه 28 صفر سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) و به یاد پیامبر مهر و رحمت در بوستان خلدبرین شیراز آغاز شد.
کد خبر: ۳۳۵۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳ 27 November 2016
تابناک فارس به نقل از ایرنا: مردم شیراز هرساله با پخت آش سبزی در 28 صفر، ارادت و علاقه خود را به پیامبر گرامی اسلام (ص) و خاندان پاک آن حضرت ابراز می کنند.
این نذر مردم شیراز هر ساله در محل بوستان خلدبرین شیراز پخت می شود که در سال نخست این آش با هزار کیلوگرم پخت شد و هر سال به میزان آن افزوده شد اما امسال نسبت به پارسال میزان آش افزایش نیافته و به میزان 80 هزار کیلوگرم پخته می شود.
مسئول کانون فرهنگی مذهبی امام هادی (ع) شیراز در حاشیه این آیین به خبرنگار ایرنا گفت: ویژگی بارز این حرکت ،مردمی بودن آن است و از هیچ نهاد دولتی برای طبخ این آش هزینه و یا اقلامی دریافت نشده است لذا این روحیه مردمی را حفظ می کنیم.
محمد اسدی با بیان اینکه پخت این آش یک کار منحصر به فرد جهانی است افزود: همه کارهای پخت این آش نذری با حضور و مشارکت مردم انجام می شود و با توجه به گستردگی این کار، مردم دیگر استان‌های کشور نیز در پخت آش نذری 28 صفر مردم شیراز مشارکت دارند.
وی اظهار کرد: در زمان آماده سازی و پخت این نذر مردم شیراز شاهد صحنه های معنوی هستیم که نشانگر عمق عشق و ارادت مردم فارس و شیراز به حضرت محمد(ص) و خلوص نیت آنان است.
وی با بیان اینکه در طول سال برنامه ریزی های دقیقی برای اجرای این برنامه انجام می دهیم اضافه کرد: این آش سبزی نذری یا صلواتی هر ساله با حضور باشکوه مردم شیراز طبخ و در بین مردم توزیع می شود و شرکت مردم در این کار و گرفتن آن به یک سنت در این شهر تبدیل شده است.
** مراحل آماده سازی آش 80 هزار کیلویی
اسدی با اشاره به مراحل آماده سازی برای طبخ این آش 80 هزار کیلویی در شیراز در سالجاری عنوان داشت: برای پخت این آش چهار هزار و 500 کیلوگرم برنج، چهارهزارکیلوگرم سبزی تره، دو هزار و 500 کیلوگرم لوبیا، یک هزار و 500 کیلوگرم نخود، یک هزار و 500 کیلوگرم عدس تهیه شده است.
مسئول کانون فرهنگی مذهبی امام هادی (ع) شیراز افزود: همچنین 120 کیلوگرم سبزی ترخون خشک، 150 کیلو گرم زردچوبه و فلفل و ادویه، 300 کیلوگرم پیاز، 150 کیلوگرم پیازداغ، 30 حلب روغن 17 کیلوگرمی و 120 راس گوسفند مورد نیاز است که در حال آماده سازی است.
وی گفت: 80 هزار کیلوگرم آش در 50 دیگ تهیه می شود که حساسیت ما در پخت آش با کیفیت و سالم و بهداشتی و ارائه آن به بهترین شکل بین مردم است.
اسدی بیان کرد: سال گذشته برای تهیه این آش 120 میلیون تومان هزینه شد که از محل کمک ها و نذورات مردمی و خیران تامین شد که امسال این میزان افزایش خواهد داشت.
او با بیان اینکه درخواست های مردمی برای همکاری در پخت این آش بسیار زیاد است اظهارداشت: برای پخت این آش 600 نفر آقا و 250 نفر خانم به عنوان عوامل اجرایی همکاری می کنند که همه این افراد به صورت صلواتی و به عشق خدمت به پیامبر اسلام(ص) خدمت می کنند.
وی اضافه کرد: تلاش می کنیم مردم مناطق مختلف شهر شیراز از این آش نذری بهره مند شوند به طوری که در توزیع این آش در حد توان علاوه بر نقاط مختلف شهر؛ بیمارستان‌ها و مراکز خیریه نیز مورد نظر ماست.
** برنامه های حاشیه ای آش 80 هزار کیلویی
مسئول کانون فرهنگی مذهبی امام هادی (ع) شیراز ادامه داد: سالهای گذشته از 2 روز قبل از پخت این آش زمانی که محل پخت آش آماده می شد شاهد حضور جمعیت زیادی از مردم بودیم که بیشتر وقت آنها تلف می شد لذا امسال با حساسیت بیشتری این موضوع را دنبال می کنیم.
وی عنوان داشت: در حاشیه انجام این حرکت مردمی، توجه به مباحث فرهنگی و دینی از اولویت های ما است زیرا بر این باوریم در زمانی که مردم برای خدمت و گرفتن آش در محل پخت این آش حضور دارند بهترین فضا برای انجام کارهای معنوی و فرهنگی تاثیرگذار است به همین دلیل امسال برنامه های جنبی فاخر در محل پخت آش انجام می شود.
اسدی گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده امسال روحانیون برای سخنرانی درباره اهل بیت(ع) و پیامبر اسلام(ص) و پاسخ گویی به سئوالات دینی اقشار مختلف مردم در بوستان خلدبرین شیراز حضور دارند.
وی افزود: همچنین برپایی نماز جماعت ظهر و عصر و مغرب و عشا در فضای باز بوستان، برپایی ایستگاه‌های صلواتی توزیع چای و شربت برای خانواده‌ها و برپایی ایستگاه کودک نیز برای انجام کارهای متناسب با هر قشر پیش‌ بینی شده است.
اسدی از دیگر کارهای امسال را جداسازی فضای دریافت آش به 2 قسمت بانوان و آقایان عنوان و بیان کرد: این کار امسال برای نخستین بار و با هدف کاهش مشکلات مردم برای دریافت آش نذری انجام شده است.
او اظهارداشت: برنامه طبخ آش سبزی نذری مردم شیراز هر ساله توسط کارشناسان آسیب شناسی می شود تا نقاط ضعف آن شناسایی و برای سالهای بعد رفع شود.
آش سبزی یکی از آش های سنتی و قدیمی و ویژه شهر شیراز است که معمولا در وعده صبحانه استفاده می شود.
در این آش حبوبات، گوشت، برنج، پیازداغ و سبزی به کار می رود. این آش در دیگر نقاط کشورمان نیز طبخ می شود و به آش سبزی شیرازی معروف است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار