امروز ششمین روز متناوب در آذر ماه است که هوای پایتخت در شرایط ناسالم قرار دارد. آلودگی های این روزهای هوای تهران که حتی بارندگی ها، تغییرات جوی، تعطیلات و تمام تدابیر اتخاذ شده برای مقابله با آن نتایج مثبتی نداشت، حالا تبدیل به موضوعی جدی برای همه از مسئولین تا مردم شده...
محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست
تهران، در گفت وگو با خبرنگار تابناک تهران، منابع متحرک را عامل ۸۰ درصد آلاینده های هوای تهران دانست و افزود: "عوامل اقلیمی و میزان انتشار آلایندهها در آلوده کردن هوای تهران تاثیرگذار هستند؛ بطوریکه ۸۰ درصد این آلودگی ناشی از منابع متحرک شامل خودروها و موتورسیلکتها است و بخش کمی شامل هواپیما و راهآهن و ۲۰ درصد ناشی از منابع ساکن است."
وی در ادامه با اشاره به شرایط جغرافیایی تهران به عنوان یکی از عوامل آلاینده هوای تهران، تصریح کرد: "متاسفانه توپوگرافی تهران کار را برای کاهش میزان آلودگی هوا بسیار سخت میکند چرا که در شمال و شرق تهران کوه است و باد از سمت غرب میوزد و آلودگی را در شهر پراکنده میکند؛ در یک فضای کوچک حداقل ۱۰ میلیون نفر را ساکن کردهایم."
معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران، از تدوین ۳۰ برنامه بلند مدت برای کاهش آلودگی هوای تهران خبر داد و گفت: "اگر چه سیاست های خوبی برای کاهش آلودگی هوای پایتخت تدوین و در دست اجرا است بطوریکه تعداد روزهای آلوده در چهار سال اخیر از ۴۰ به ۳۰ درصد کاهش یافته است اما می شد با تدوین ساسیت های دقیق و اجرای جدی تر این برنامه ها معضل آلودگی هوا را بسیار زودتر حل کرد."
معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران برنامه های کاهش آلودگی هوا را در دو راهکار بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم بندی کرد و گفت: "برنامه های کوتاه مدت در شرایط اضطراری و برای رفع موقت وضعیت آلوده بکار گرفته می شود اما برنامه های بلند مدت در مدت زمانی طولانی برای از بین بردن همیشگی آلودگی هوا اتخاذ خواهد شد و در حال حاضر دولت ۳۰ برنامه بلند مدت نظیر( بهبود کیفیت سوخت، استاندارد کردن ساخت خودروها، جلوگیری از تولید و پلاک گذاری موتورسیکلت های غیر استاندارد و برخی برنامه های دیگر) در یک تدوین کرده و این برنامه ها باید در محدوده زمانی ۵ ساله اجرایی شوند."
رستگاری همچنین از کاهش روند آلودگی هوای تهران طی سه سال اخیر خبر داد و اظهار کرد: "در نتیجه انجام برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت، خوشبختانه تعداد روزهای آلوده از سال ۹۳ تا کنون حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. بطوریکه ۴۰ درصد هوای سال تهران در سال های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ ناسالم بود اما این میزان در سال های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ به ۳۰ درصد کاهش یافته است. در از ابتدای سال جاری تا کنون نیز ۴۱ روز ناسالم برای گروههای حساس( بیماران قلبی، نوزادان، زنان باردار، سالمندان و غیره) و ۳ روز ناسالم نیز برای همه گروههای جامعه وجود داشت."
رستگاری با بیان اینکه کاهش آلودگی هوای شهرها بدون همکاری شهروندان امکان پذیر نیست، گفت: "بسیاری از نیروگاههای کشور، مازوت میسوزاندند اما اکنون اکثرا گازسوز شدهاند؛ دولت آنچه در توان داشته گذاشته و نیاز است ما هم به عنوان شهروند کمک کنیم؛ وقتی خودرو ما دودزا است نباید از آن استفاده کنیم، اینها جزو بدیهیات است و اگر شهروندان کمک نکنند کاری از پیش نمیرود."
وی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت باید برنامه های کاهش آلودگی هوای تهران با جدیت بیشتر اجرایی کند گفت: "اگر چه تا کنون اقدامات دولت در راستای کاهش آلودگی هوا موثر بوده است اما به نتیجه رسیدن اجرای این برنامه ها به زمان و هزینه نیاز دارد. "
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست تهران خاطر نشان کرد: "تاکسی های فرسوده یکی از اصلی ترین منابع آلاینده تهران به شمار می رود که دولت برای تعویض و از رده خارج کردن این خودروها وام های خوبی به صاحبان اختصاص می دهد. بطوریکه از ابتدای سال ۹۵ تا کنون در شهر تهران از ۱۷ هزار خودروی فرسوده، تعداد ۶ هزارو ۸۰۰ خودروی فرسوده از چرخه استفاده خارج شده است."
رستگاری در پایان با بیان اینکه طی چند سال آتی وضعیت هوای تهران از وضعیت بحرانی خارج خواهد شد، افزود: "معضلی بنام آلودگی هوا بیش از ۵۰ سال تهران را درگیر کرده و ما به سمتی حرکت می کنیم که کیفیت هوا بهتر شود و واقعیت امر این است که می توانستیم زودتر این مهم را عملی کنیم."