معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک؛
تابناک مرکزی: حسین سرمدیان گفت: به منظور پیگیری تداوم خدمت و مراقبت، با توجه به دستورالعمل چگونگی ایجاد این واحد که از وزارت بهداشت ابلاغ خواهد شد، واحدی به نام واحد مراقبت در منزل در هر بیمارستان ایجاد خواهد شد.
کد خبر: ۳۳۸۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱ 04 December 2016

به گزارش تابناک مرکزی، حسین سرمدیان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص مراکز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری در منزل، گفت: به هر متقاضی واجد شرایط فقط یک پروانه تاسیس اعطا می گردد، این پروانه از طریق کمیسیون تشخیص امور پزشکی موضوع ماده 20 دانشگاه صادر خواهد شد.

حسین سرمدیان افزود: استاندارد پراکندگی و تعداد مراکز بر اساس شاخص جمعیت، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام خواهد شد.

وی اظهار داشت: شرایط فیزیکی، امکانات و تجهیزات مرکز جهت ارائه خدمات به مددجویان بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت خواهد بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: مدت اعتبار پروانه تاسیس به مدت 5 سال خواهد بود و غیر قابل واگذاری است.

وی ادامه داد: نظارت و ارزشیابی کلیه خدمات ارائه شده به عهده اداره نظارت بر درمان دانشگاه می باشد.

دکتر سرمدیان عنوان داشت: به منظور پیگیری تداوم خدمت و مراقبت، با توجه به دستورالعمل چگونگی ایجاد این واحد که از وزارت بهداشت ابلاغ خواهد شد، واحدی به نام واحد مراقبت در منزل در هر بیمارستان ایجاد خواهد شد.

وی در پایان گفت: در صورتی که مدیر فنی و حداقل دو نفر از پرستاران شاغل در هر مرکز دوره های کوتاه مدت حرفه ای مربوطه را بر اساس استانداردهای مرکز آموزش مداوم گذرانده باشند، آن مرکز به عنوان " مرکز مشاوره و ارائه مراقبت های تخصصی پرستاری در زمینه خاص " شناخته خواهد شد.

مدیر دفتر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در خصوص آئین نامه تاسیس مراکز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری در منزل، گفت: کمبود تخت های بیمارستانی و هزینه های بالای درمان در بخش خصوصی، نیاز جامعه به ارائه مراقبت های پرستاری علمی، کارآمد و در دسترس را بیش از گذشته نمایان می نماید.

علی اکبر شمسی افزود: خلاء خدمت رسانی به بیماران با شرایط خاص در منزل توسط پرستاران حرفه ای و دارای صلاحیت مدتهاست که در کشور مشهود می باشد که با ابلاغ آئین نامه و ایجاد مراکز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری در منزل این نیاز جامعه برطرف خواهد شد.

وی اظهار داشت: مرکز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری در منزل به موسسه ای اطلاق می گردد که جهت تامین مراقبت های پرستاری در سطوح مختلف نظام سلامت و بر اساس نیاز مددجویان مطابق با شرح وظایف و اختیارات تعیین شده پس از اخذ مجوز توسط افراد حقیقی یا حقوقی واجد شرایط و با صلاحیت دائر می گردد.

مدیر دفتر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: این مراقبت ها در سطوح مختلف مراقبتی از پیشگیری تا توانبخشی و از مراقبت های اولیه تا خدمات پرستاری تخصصی و ویژه در منزل و جامعه را شامل می شود.

وی ادامه داد: خدمات فوق در قالب 14 هدف اختصاصی به تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده و ابلاغ گردیده است.

شمسی، گفت: با ابلاغ این آئین نامه کارشناسان پرستاری با اخذ شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در آئین نامه می توانند نسبت به تاسیس این مراکز اقدام نمایند؛ از نکات بارز آئین نامه مذکور آن است که پرستارانی که تحت عنوان موسس، رئیس و یا مسئول فنی این مراکز معرفی می گردند موظف می باشند که نسبت به معرفی حداقل یک پزشک عمومی به عنوان همکار مرکز مشاوره اقدام نمایند، همچنین مسئولین فنی موظفند در نوبت های کاری درج شده در پروانه، پاسخگوی نیازها و مشکلات مددجویان، بیماران و کارکنان فنی خود باشند.

وی افزود: تعرفه و حق العمل خدمات این مراکز مطابق با دستورالعمل ها و تعرفه هایی است که هر سال توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی بیمه ابلاغ می گردد.

مدیر دفتر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص روش پذیرش مددجو نیز بیان کرد: مددجو یا بیمار به سه روش ارجاع از موسسات بهداشتی – درمانی (دولتی و خصوصی)، ارجاع از مطب پزشکان و مراجعه مستقیم مددجو یا بستگان به همراه دستور پزشک معالج پذیرش می شوند.

شمسی در پایان اظهار داشت: قبل از شروع ارائه مراقبت ها در منزل، قراردادی در حیطه وظایف مرکز تنظیم و به امضاء طرفین رسانیده می شود که طی آن مشخصات کاملی از بیمار، نوع بیماری، برنامه مراقبتی، هزینه ها و ... به همراه فرم رضایت آگاهانه ثبت می گردد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
حق شهروندی و مالکیت ارضی در اراک معنا ندارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار