در ایام اربعین با وجود خیل زائران و مسافران از شهر‌ها و کشورهای مختلف در قم فقط ظرفیت ۳۰ درصد هتل‌ها پر شد.
کد خبر: ۳۳۸۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴ 04 December 2016
به گزارش تابناک قم، «ستاد اسکان آموزش‌و‌پرورش تأسیسات گردشگری قم را زمین‌گیر کرده است.» این جمله «محمدتقی مستقیمی»، رئیس جامعه هتل‌ها  و هتل‌آپارتمان‌داران قم، مهم‌ترین دغدغه جامعه گردشگری استان بود که در نشست صمیمی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با انجمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد استان مطرح شد.

رئیس جامعه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌داران قم با تقدیر از تعامل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم، از اقدام‌های آموزش‌وپرورش در زمینه اسکان مسافران در قم انتقاد کرد و گفت: این فعالیت‌ها برای ما به فاجعه تبدیل شده و بد‌تر این‌که این خدمات علاوه بر فرهنگیان به عموم مسافران در استان ارائه می‌شود. 

«محمدتقی مستقیمی» با بیان این‌که علاوه بر مدارس ستاد اسکان زائران، در مصلای قدس نیز به صورت رایگان برای زائران خدماتی ارائه می‌شود، اضافه کرد: این فعالیت‌های خیرخواهانه به تأسیسات گردشگری استان آسیب جدی وارد می‌کند.

وی افزود: در ایام اربعین با وجود خیل زائران و مسافران از شهر‌ها و کشورهای مختلف در قم فقط ظرفیت ۳۰ درصد هتل‌ها پر شد. 

مستقیمی اظهار کرد: نرخ‌گذاری اتاق هتل‌ها هر ساله در ماه مهر اعلام می‌شد؛ بنابراین لازم است امسال این مسأله نیز پیگیری شود.

رقابت نابرابر مجموعه‌های اقامتی با اسکان آموزش‌و‌پرورش

رئیس انجمن خانه‌مسافرهای استان قم نیز با اشاره به این‌که ۱۸۰ خانه‌مسافر با بیش از ۴ هزار تخت برای ارائه خدمات اسکان به زائران و مسافران در استان فعالیت دارند، اظهار کرد: این خانه‌مسافر‌ها ۶۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده اما بیمه‌ای برای کارگران این خانه‌مسافر‌ها تعریف نشده است. 

حجت‌الاسلام «عرب بافرانی» با تأکید بر این‌که آموزش‌وپرورش رقیب بخش گردشگری استان شده است، افزود: بال و پر دادن به آموزش‌وپرورش در استان تا آنجاست که ستاد اسکان استان هم به آموزش‌وپرورش واگذار شده و اعتراض ما در این باره تاکنون بی‌اثر بوده است. 

وی با بیان این‌که گردشگری در استان قم تلاش خوبی دارد اما مظلوم واقع شده است، گفت: ساماندهی ۶۰۰ خانه‌مسافر‌ غیرمجاز نیز نیازمند اقدام جدی مسئولان است.

خانه‌مسافرهای غیرمجاز بلای جان هتل‌داران

فعالیت بیش از ۶۰۰ خانه‌مسافر غیرمجاز در قم نیز دیگر مشکلی بود که جامعه هتل‌داران نسبت به عملکرد آن‌ها معترض بودند. به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم از مجموع ۱۰ هزار تخت اقامتی در استان بیش از ۴ هزار تخت را خانه‌مسافر‌ها تأمین می‌کنند. 

«عیسی رضایی» با بیان این‌که ۱۸۰ خانه‌مسافر مجوزدار و بیش از ۶۰۰ خانه‌مسافر غیرمجاز در استان خدمات اسکان به زائران و مسافران را عهده‌دار هستند، اظهار کرد: ۱۱۰ هتل، ۴۰ مهمان‌پذیر و ۶۲ دفتر خدمات مسافرتی نیز حضور فعال در زمینه اسکان و خدمات سفر به مسافران دارند.

وی با اشاره به این‌که سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون محل تردد در محورهای مواصلاتی استان صورت می‌گیرد، افزود: از این تعداد ۲۰ میلیون نفر وارد قم می‌شوند که 2/5 میلیون نفر گردشگران خارجی هستند.
 
وضع بحرانی بناهای تاریخی قم

دبیر علمی چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی نیز بر لزوم مشارکت مردم در توسعه گردشگری تأکید کرد و گفت: در این زمینه نیازمند تأمین زیرساخت‌هایی در استان هستیم. 

«سیده‌شبنم فاطمی» با اشاره به وضع بحرانی برخی از آثار و بناهای تاریخی استان بیان کرد: در حد توان باید از ظرفیت بودجه بحران برای احیای بناهای میراث فرهنگی استفاده کرد؛ چراکه بسیاری از بنا‌ها و آثار تاریخی در آستانه تخریب هستند.

وی تیمچه قم را از آثار کم‌نظیر در دنیا برشمرد و افزود: لازم است به میراث فرهنگی تاریخی قم نگاه ویژه‌ای شود. خانه‌های تاریخی قم نیازمند کار علمی جدی است که تا حد زیادی می‌تواند در جذب گردشگر مؤثر باشد. 

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفا‌تر خدمات مسافرتی استان از فعالیت ۶۲ دفتر خدمات مسافرتی در قم خبر داد و گفت: گردشگری یکی از پایه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود که ضروری است دولت به این بخش نگاه جدی‌تری داشته باشد.

بیشترین مشکل در فروش تولیدهاست

دبیر انجمن سفال و سرامیک قم با اشاره به این‌که نیازمند طراحی بخشی برای تولید و به‌روز شدن صنایع‌دستی متناسب با نیاز جامعه هستیم، اظهار کرد: سیستم تولید و گردش کار با مشکل مواجه نیست؛ اما در زمینه طرح‌ها نیازمند به‌روز شدن طراحی‌ها هستیم.

«ابوالقاسم سعادتمند» با اشاره به این‌که بیشتر مشکل تولیدهای صنایع دستی فروش آن‌هاست، اظهار کرد: باید صنایع دستی در ارتباط مستقیم با بخش گردشگری باشد. بسیاری از واحدهای گردشگری فرصت مناسبی برای عرضه و فروش تولیدهای صنایع دستی هستند. 

به گفته وی، شهرداری در برابر مکان‌هایی که برای فروش صنایع دستی اختصاص داده رقم‌های بالایی را ازتولیدکنندگان مطالبه می‌کند. به گفته دبیر انجمن سفال و سرامیک قم، ایجاد بازارچه‌های دائمی بیش از ۲ دهه در حال پیگیری است اما هنوز محقق نشده است.

موازی‌کاری در خدمات مسافرتی

رئیس انجمن دفا‌تر خدماتی استان با تأکید بر این‌که با رویکرد سیاسی نمی‌توان مشکل گردشگری را حل کرد، افزود: دفا‌تر خدمات مسافرتی از ۳ سازمان هواپیمایی، حج و زیارت و میراث فرهنگی مجوز فعالیت دریافت می‌کنند و به دلیل نبود وحدت رویه مشکلات زیادی وجود دارد. 

به گفته «سیدمهدی سیدحسینی» تبلیغات بین‌المللی برای حضور گردشگر در کشور بسیار کم‌رنگ است که لازم است برای این مسأله چاره‌اندیشی شود. 

بشارتی نیز با اشاره به این‌که ابعاد گردشگری قم به درستی معرفی نشده است، اظهار کرد: لازم است استان قم و فرصت‌های گردشگری آن نخست برای شهروندان سپس برای مردم کشور و حتی در ابعاد بین‌المللی معرفی شود.

این سرمایه‌گذار حوزه گردشگری با بیان این‌که در بسیاری از شهر‌ها فعالیت در حوزه گردشگری انجام می‌شود اما این مسأله در قم مورد غفلت واقع شده است، اظهار کرد: لازم است روند صدور مجوز خانه‌های مسافر بسیار کوتاه شود، چرا که طولانی بودن روند صدور مجوز، افراد را در این زمینه دلسرد می‌کند.

به گفته وی، روند صدور مجوز در قم بسیار پیچیده است و همین تهدیدی برای سرمایه‌گذاری قم شده است و در شرایطی که پروژه‌های بزرگی در قم در حال انجام است سرمایه‌گذاری را در قم با تهدید مواجه می‌کند.

انجمن‌ها قدرتی برای حل مشکلات خود ندارند

حاشیه مهم این نشست صمیمی را می‌توان بحث دوسویه معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با رئیس انجمن صنفی مهمان‌پذیران قم دانست. آنجا که «حسین جزینی» از سلب قدرت انجمن‌ها در حل مشکلاتشان گفت. 

وی گفت: قدرت انجمن‌ها را به خودشان برگردانید. خودمان مشکلمان را حل می‌کنیم. وقتی همه قدرت ما گرفته شده نمی‌توان توقع داشت انجمن‌ها و بخش خصوصی دست نیاز به سوی دولت دراز نکنند و توقع یاری نداشته باشند.

رئیس انجمن صنفی مهمان‌پذیران قم با تأکید بر این‌که خانه‌مسافرهای غیرمجاز ضربه سنگینی به مهمان‌پذیران و هتل‌ها وارد کرده است، اضافه کرد: مدیران بالای سازمان سیاست‌هایی را القا می‌کنند که در قم اجرایی نمی‌شود. 

جزینی در این جلسه از صدور پروانه‌های موقت و کوتاه‌مدت برای مجموعه‌های مهمان‌پذیر استان انتقاد کرد و افزود: پروانه‌های مهمان‌پذیران ۶ ماهه است که این کار سبب می‌شود افراد امنیت شغلی نداشته باشند.

«سعید شیرکوند»، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، نیز با انتقاد از رفتار بخش خصوصی گفت: رفتار بخش خصوصی برای کوتاه شدن دست دولت است اما بخش خصوصی همیشه توقع دارند دولت کاری را انجام دهد. 

وی در پاسخ به اظهارات رئیس جامعه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌داران قم درباره نرخ‌گذاری‌ها افزود: از آنجا که صنعت گردشگری صنعتی شناور است، برآزادسازی نرخ‌ها اعتقاد داریم؛ چراکه هتل‌داران و مجموعه‌های گردشگری بهتر می‌دانند در چه بازه زمانی می‌توان تغییر قیمت‌ها را اعمال کرد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خانه‌های معلم و زائرسرا‌ها را معضلی برای شهرهای زیارتی دانست و اظهار کرد: در شهرهای زیارتی بسیاری از افراد با نیت خیرخواهانه به فعالیت‌هایی اقدام می‌کنند که همین اقدام‌های صنعت گردشگری را با مشکل جدی مواجه کرده است.

وی با تأکید بر این‌که خانه‌های مسافر باید مکمل هتل‌ها و در اولویت بعد از هتل‌ها برای اسکان مسافران و زائران باشد، افزود: حذف خانه‌های مسافر غیرمجاز و پنهانی مهم‌ترین اقدامی است که مدیریت هتل‌ها و مکان‌های اقامتی مجاز را تسهیل می‌کند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار