نوبخت در تبریز:
معاون رئیس جمهور گفت: دولت برای تکمیل پروژه‌ی راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز هیچ دغدغه‌ی مالی ندارد و تلاش می کند در کوتاه ترین زمان ممکن این پروژه را مورد بهره برداری قرار دهد.
کد خبر: ۳۴۱۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹ 10 December 2016
به گزارش تابناک تبریز،محمدباقر نوبخت صبح امروز در حاشیه بازدید از راه آهن میانه ـ تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: برای دولت اساسا تکمیل حلقه‌های مفقوده راه آهن سراسری یک اولویت است و در برنامه ششم طرح‌های حمل و نقل ریلی از جمله اولویت‌های ما به شمار می‌رود.

وی چهار اولویت برنامه ششم را آب، فاضلاب، محیط زیست و حمل و نقل ریلی اعلام و افزود: شهر تبریز از نظر ارتباط دادن شرق و غرب کشور جایگاه ویژه‌ای دارد و اگر بتوانیم مسیر راه آهن میانه ـ تبریز را تکمیل کنیم با اتصال اردبیل به میانه اقدام موثری در حمل و نقل ریلی انجام داده‌ایم.

نوبخت با اشاره به پروژه ریلی راه آهن میانه ـ تبریز گفت: 26 کیلومتر باقی مانده از این پروژه در مسیر بستان‌آباد ـ تبریز خیلی مهم بوده و اطمینان می دهیم وزارت راه و شهرسازی می‌تواند این بخش باقی مانده از راه‌اهن میانه ـ تبریز را تکمیل وموانعی را که در این زمینه وجود دارد برطرف کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: پروژه راه‌آهن میانه ـ تبریز بسیار مهم بوده و حتی اگر یک روز زودتر به فرجام برسد در سیاست‌گذاری‌های ما موثر است و فراتر از این سیاست‌گذاری‌ها مطالبات مردم بوده که تلاش می‌کنیم برآورده کنیم.

نوبخت خاطرنشان کرد: برای تامین این پروژه نگرانی وجود ندارد و دغدغه ما در حال حاضر فنی و اجرایی است.

وی اظهار داشت: اعتبار پروژه راه آهن میانه ـ تبریز را در سال‌جاری از 262 میلیارد تومان  به 375 میلیارد تومان افزایش داده‌ایم.

معاون رئیس جمهور افزود: از 126 کیلومتر این پروژه حدود 100 کیلومتر ریل گذاری و روسازی شده و تنها 26 کیلومتر باقی‌مانده که امیدواریم در چند ماه آینده به انجام برسد.

گزارش فارس حاکی است، راه‌آهن میانه ـ تبریز به طول 183 کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که در صورت تکمیل آن، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌بار به اروپا متصل می‌شود و از سوی دیگر فاصله بین تهران ـ تبریز را از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی از 13 ساعت به 6 ساعت کاهش می‌دهد.

این خط آهن به صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری 120 کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

طولانی‌ترین تونل این مسیر تونل 3 هزار و 80 متری در منطقه شبلی است که به صورت دوخطه با عرض داخلی 10 متر و ارتفاع 8.2 متر اجرا می‌شود.

این تونل طولانی‌ترین تونل ریلی کشور محسوب می‌شود و با 60 درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است.

توسعه تجارت از دیگر اهدافی است که با اجرای طرح قطار میانه - تبریز محقق می‌شود، از آنجا که استان آذربایجان شرقی با جمهوری آذربایجان و ارمنستان دارای خط همجواری است؛

اما مبادلات کم رنگی میان طرفین حاکم است که راه‌اندازی از راه‌آهن میانه ـ تبریز و اتصال به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و همچنین ترکیه می‌انجامد، کاهش تصادفات جاده‌ای و توسعه مبادلات مستلزم اختصاص بودجه مناسب دولت به این طرح ملی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار