کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت ایلام گفت: مصرف قند و شکر در ایران بیش از اکثر کشورها و عاملی برای ابتلا به چاقی، دیابت، فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی است.
کد خبر: ۳۴۲۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷ 12 December 2016
به گزارش تابناک ایلام؛ دکتر اسد الله احسان زاده روز دوشنبه  اظهار کرد: دیابت یا بیماری قند نوعی اختلال در سوخت و ساز بدن است که در آن توانایی انسولین در بدن از بین می رود یا بدن در برابر تولید انسولین مقاوم شده و نمی تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.
 
وی افزود: سازمان غذا و دارو اخیرا طرحی را با نام نشانگرهای رنگی تغذیه ای با هدف مبارزه با بیماری های مزمن از جمله دیابت ارائه کرده که می تواند در انتخاب های سالم غذایی کمک شایانی به افراد مبتلا به دیابت کند.
 
دکتر احسان زاده یادآور شد: در این نشانگرها مواردی نظیر کربوهیدرات موجود در مواد غذایی، چربی کل و چربی ترانس محصول و مقدار نمک بکار رفته در آن مورد توجه واقع شده است.
 
وی با بیان اینکه همه افراد بخصوص افراد مبتلا به دیابت باید به نشانگرهای رنگی در موقع خرید توجه کنند، تاکید کرد: استفاده از محصولاتی که کربوهیدرات آنها دارای نشانگر سبز است به کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک می کند.
 
دکتر احسان زاده گفت: مراحل اولیه بیماری قند خون ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد ولی علائم اولیه بیمار شامل تشنگی و گرسنگی مفرط، ادرار زیاد و مکرر، زخم یا خونریزی که دیر بهبود یابد، پوست خشک و خارش دار، کاهش وزن بدون دلیل، تاری دید، خواب آلودگی و خستگی غیر معمول و سوزن سوزن شدن دست و پا است.
 
وی اضافه کرد: مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرینی باعث افزایش فشار خون و اضافه وزن می شود که از عوامل ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی و عروقی بشمار می رود.
 
کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت ایلام افزود: مواد غذایی حاوی قندهای ساده نیز باعث افزایش سریع قند خون در بیماران دیابتی می شود و باید کاهش مصرف قند و شکر را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
 
دکتر احسان زاده با اشاره به مصرف بیش از حد قند و شکر در ایران اظهار کرد: از جمله راه های کاهش مصرف قند و شکر استفاده از میوه های تازه به جای شیرینی و شکلات بعنوان میان وعده، محدود کردن نان های شیرین، خرید نوشیدنی های بدون شکر یا کم کالری به جای نوشابه های گازدار، استفاده از چاشنی های مختلف به جای شیرین کننده ها و به حداقل رساندن مصرف قند و شکر همراه با چای و قهوه است.
 
وی گفت: قند و شکر ارزش تغذیه ای پایین و قدرت چاق کنندگی بالایی دارد و سلامت را تهدید می کند و کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیده اند که برای کنترل چاقی و پیامدهای آن مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان باید مصرف قند، شکر و قندهای ساده کاهش یابد.
 
دکتر احسان زاده خاطر نشان کرد: شکر سم سفید است و اگر می خواهیم مشکلات در زمینه بیماری های قلبی و عروقی به حداقل برسد باید در مصرف منابع قند ساده تجدید نظر کنیم./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار