ترکیه در سال‌های گذشته همواره سیاست فرار به جلو برای مهار ناآرامی‌های داخلی را آزموده است، اما بالغ بر 10 انفجار ترریستی در 5 سال گذشته نشان می‌دهد که این سیاست‌ها موفق‌آمیز نبوده است.
کد خبر: ۳۴۲۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸ 12 December 2016
در پی وقوع دو انفجار تروریستی در ساعات پایانی شنبه‌شب، دست‌کم 29 تن از جمله 27 نیروی پلیس کشته و بیش از 166 تن دیگر زخمی شدند. این دو انفجار در نزدیکی استادیوم «ودافون» در شهر بشیکتاش، پس از پایان یک بازی فوتبال رخ داده‌ است. سلیمان صویلو وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که یک خودروی بمب‌گذاری‌شده، که مأموران پلیس را هدف قرار داده بود، در بیرون ورزشگاه منفجر شده ‌است، انفجار دوم نیز در  پارک استراک ماکا در مجاورت این ورزشگاه رخ داد.

اردوغان در زمان وقوع انفجارها در شهر استانبول حضور داشت. ترکیه در سال‌های اخیر صحنه حملات تروریستی و انفجارهای مرگبار بوده ‌است؛ مقام‌های ترکیه در برخی موارد گروه تروریستی داعش و در مواردی نیز «پ‌ک‌ک» را مسئول حملات و انفجارها معرفی کرده‌اند. در تابستان گذشته علاوه بر کودتای ناموفق مبهم در شهرهای آنکارا و استانبول، در حملات و انفجاری در فرودگاه استانبول، که مقام‌های ترکیه گفتند توسط داعش انجام شده، 45 نفر جان باختند و صدها تن دیگر زخمی شدند. حدود 2 ماه پیش نیز ده‌ها نفر در پی دو انفجار در آنکارا کشته شدند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز با انتشار بیانیه ای در واکنش به 2 انفجار شنبه شب در شهر استانبول تاکید کرد: این حادثه یک حمله تروریستی بوده و با هدف کشتار حداکثر تعداد افراد صورت گرفته است.

بررسی سیاست های داخلی و بین المللی ترکیه و ارتباط تحولات سالهای اخیر در ترکیه با این سیاست ها نشان می دهد که این  سیاست‌های غلط ، ترکیه را به سمت جنگ داخلی سوق می‌دهد.
بروز نابسامانی و هرج و مرج در ترکیه هم می تواند پیامدهای مصیبت باری برای این کشور داشته باشد و هم سایر کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.

سیاست‌های دوگانه ترکیه در بحران سوریه و نوسانات این سیاست ها باعث نارضایتی اکثر گروه‌ها و کشورهای اردوگاه متجاوز به خاک سوریه شده است. آنکارا که پیش از این با حمایت‌های خود از گروه تروریستی داعش و جیهه النصره و سایر گروه‌های تروریستی در سوریه به نوک پیکان هجمه خارجی بر ضد این کشور تبدیل شده و تمامی امکانات انسانی، لجستیک و تسلیحاتی تروریست ها را از طریق مرزهای خود تامین می‌کرد، با حضور در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش به رهبری آمریکا موجبات نارضایتی این گروه‌های تروریستی را فراهم کرد.
 
دشمنی با اسد کار دست اردوغان داد/ دردسرهای 
تروریست های فراری از سوریه برای ترکیه +عکس 
 
نارضایتی که مکرراً در اظهارات و مواضع سران ارشد داعش مطرح شده و آنها ترکیه را به انتقام جویی تهدید کرده اند. در همین رابطه چند روز یش بود که ابو حسن المهاجر سخنگوی جدید گروه تروریستی داعش گفت که عناصر این گروه تروریستی به سفارتها و کنسولگری‌های ترکیه در سراسر جهان حمله خواهند کرد.
 
وی همچنین از عناصر داعش خواست که با کردها در سوریه که در حال نزدیک شدن به پایگاه این گروه تروریستی در رقه هستند، بجنگند. این در حالی است که تردید آنکارا از حضور جدی در ائتلاف ضد دانش و تناقض طرح‌های دو طرف در روند مبارزه با دانش باعث شکست آمریکا ، ترکیه را به عدم جدیت در مبارزه با گروه‌های تروریستی متهم می‌کند.

مداخله نظامی ترکیه در خاک سوریه باعث تعمیق بحران های منطقه ای برای این کشور شده و کار را از مقابله با نیروهای گروه تروریستی داعش به نبردی پیچیده‌تر کشانده است. در حالي ‌كه  پيش از اين، حملات عليه نيروهاي گروه تروريستي داعش انجام مي‌شد، با پيشروي نيروهاي شورشي مورد حمايت تركيه براي تصرف شهر الباب مثلث جديد درگيري‌ها ميان اين نيروها، كردهاي سوريه و داعش شكل گرفته است. نيروهاي شورشي مورد حمايت تركيه در عمليات موسوم به سپر فرات اكنون در حال رقابت با نيروهاي دمكراتيك سوريه براي تصرف اين شهر در استان حلب هستند كه همين مسئله باعث درگيري دوطرف شده است.
 
دشمنی با اسد کار دست اردوغان داد/ دردسرهای 
تروریست های فراری از سوریه برای ترکیه +عکس 
 
به این ترتیب نيروهاي شورشي مورد حمايت تركيه و نيروهاي كرد به‌ صورت همزمان با درگيري داخلي خود در حال نبرد با داعش براي بيرون راندن آنها از شهر الباب هستند كه در نزديكي مرز تركيه قرار دارد. بخش اعظم نيروهاي دمكراتيك سوريه را كردهاي گروه موسوم به يگان‌هاي مدافع خلق تشكيل مي‌دهند كه دولت تركيه آنها را تروريست مي‌خواند. اين نيروها در تلاشند كه مانع ورود نيروهاي تركيه به شهر الباب شوند و با كنترل اين شهر تمامي مسيرهاي منتهي به منطقه الصناعه در حلب و شهر الباب را قطع كنند.
 
به این ترتیب با تشدید تلاش‌های نیروهای نظامی ترکیه و مبارزان متحد این کشور در روزهای اخیر برای ورود به شهر راهبردی الباب طبیعی است که محور پشت جبهه ترکیه با تهدیداتی از سوی گروه های مقابل ترکیه همراه شود.

همچنین با فروپاشی مواضع تروریست‌ها در مناطق شرقی حلب بخشی از این گروه‌های سرخورده تروریستی به هر نحو ممکن خود را به ترکیه رسانده اند.
به این ترتیب می‌توان گفت همان تهدیدی که اروپایی ها در نتیجه حل‌وفصل نظامی بحران سوریه با آن مواجه شده اند و از بازگشت عناصر چندملیتی تروریست ها به کشورهای خود می ترسند، گریبان ترکیه را نیز گرفته است. از این منظر به نظر می‌رسد در ماههای آینده هرج و مرج و اقدامات تروریستی در ترکیه با روند رو به رشدی مواجه باشد.  
 
 دشمنی با اسد کار دست اردوغان داد/ دردسرهای 
تروریست های فراری از سوریه برای ترکیه +عکس

در این شرایط نه تنها رؤیاپردازی های امپراطوری اردوغان در ترکیه و دست اندازی به اراضی عراق و سوریه با معضلات جدی مواجه شده، بلکه پیامدهای فروپاشی این جبهه‌ها ، عرصه داخلی ترکیه را نیز تحت تأثیر قرار داده است. به این ترتیب مردم ترکیه فضای واقعی بین‌المللی و منطقه را به دور از پرده اعتماد به‌ نفس کاذب رجب طیب اردوغان مشاهده کرده و افکار عمومی نسبت به وی و آرمانهایش بدبین خواهد شد.

از سوی دیگر اردوغان در بحبوحه مشکلات داخلی ، همچنان به دنبال تسویه حساب خود با احزاب کرد داخل ترکیه است. وی که پیش از این  11 نماینده پارلمان از حزب دموکراتیک خلق را بدون حتی یک اتهام یا بهانه بازداشت کرده است، در جدید ترین اقدام خود به دنبال جایگزین کردن شهردارهای کرد است که با آراء مردمی در بخش های مختلف این کشور به این سمت انتخاب شده اند.
 
رئیس جمهور ترکیه سعی دارد از فضای امنیتی ایجاد شده در پی کودتای ناموفق در ترکیه نهایت استفاده را ببرد. موج بازداشت ها و سرکوب ها در مناطق کردنشین شرق ترکیه همچنان ادامه دارد.  با وجود تمام این مسائل به نظر می‌رسد اردوغان اهمیت زیادی به اوضاع اقتصادی شهروندان ترکیه و مصایب آنها در نتیجه این شرایط نابسامان نمی دهد و بیشتر به فکر بلندپروازی‌های منطقه ای خود یا تلاش برای تحویل گرفتن فتح الله گولن مخالف سرسخت خود از آمریکا است. همین موضوع باعث شده لیست بلند بالایی از مخالفان و افراد ناراضی از حاکمیت اردوغان در این کشور تشکیل شود که هر کدام از این گروه ها می توانند پتانسیل تبدیل شدن به عامل اقدامات تروریستی اینچنینی را داشته باشند.
 
دشمنی با اسد کار دست اردوغان داد/ دردسرهای 
تروریست های فراری از سوریه برای ترکیه +عکس 

ترکیه در سالهای گذشته همواره سیاست فرار به جلو برای مهار ناآرامی های داخلی را آزموده است، اما بالغ بر 10 انفجار ترریستی در 5 سال گذشته نشان می دهد که این سیاست ها موفق آمیز نبوده است. به این ترتیب به نظر می رسد صرف نظر کردن از مداخله ها و طمع ورزی های خارجی و سر و سامان دادن به اقتصاد نابسامان این کشور و ایجاد وحدت ملی در سایه دولت مرکزی می تواند عامل بازدارندگی بالایی در برابر اقدامات تروریستی در این کشور ایجاد کند. حال باید دید چند انفجار تروریستی دیگر و ریخته شدن خون چند انسان بی گناه در ترکیه لازم است تا اردوغان و تیم حاکم ترکیه به این تغییر رویه قانع شده و اولویت ثبات داخلی را به قمار منافع ملی و منطقه ای ترکیه ترجیح دهند./مشرق
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار