بر اساس آمار منتشر شده در آخرین شماره کتابچه گزیده شاخص ها و نماگرهای اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی استان یزد ، بسیاری از شاخص های استان در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بهبود داشته است.
کد خبر: ۳۴۳۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰ 13 December 2016
به گزارش تابناک یزد،در آمارهای اعلام شده درآمدهای مالیاتی، سپرده های بانکی مصرف آب و برق ، تولید گوشت قرمز و تعداد مسافران و پروازهای بین المللی فرودگاه شهید صدوقی یزد افزایش داشته است.
از سوی دیگر آمارهای اعلام شده بیانگر کاهش واردات و صادرات ، رشد کل بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری و روستایی ، رشد مصرف بنزین ، کاهش تعداد و ارزش سهام و حق تقدم معامله شده و نیز کاهش تولید مرغ استان در این فصل است، در حوزه اجتماعی افزایش مناسب تعداد ازدواج و کاهش طلاق البته به نسبت ماه قبل از آن و به ترتیب افزایش 3دهم درصدی و 38.8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را شاهد هستیم.
بر این اساس سهم اشتغال استان یزد 49درصد در بخش صنعت ، 43 درصد در بخش خدمات و 8 درصد در بخش کشاورزی و نرخ مشارکت اقتصادی 41.6درصد و نرخ بیکاری 12.3 اعلام شده است.
در این فصل شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در خرداد ، 238.4درصد و در خانوارهای روستایی 246.5 بوده که نسبت به خردادماه سال قبل به ترتیب 8.1 و 6.9 درصد افزایش داشته ضمن آنکه بر این اساس نرخ تورم این بخش در خانوارهای شهری 10.8 و در خانوارهای روستایی 1.4درصد بیشتر یعنی 12.2درصد اعلام شده است.
سپرده های بخش غیردولتی نزد بانک ها در این ماه نسبت به ماه قبل 1.7درصد افزایش و نسبت به خردادماه سال قبل 23.9 درصد بیشتر بوده که شاید بیانگر افزایش اعتماد مردم به بانک ها و بی اعتمادی به فضای کسب و کار و تولید باشد.
تعداد و ارزش سهام و حق تقدم معامله شده در فصل بهار نیز به ترتیب 1456 میلیون سهم و 3563 میلیارد ریال بوده که نسبت به فصل قبل به ترتیب 41.4درصد و 33.7 درصد کاهش داشته است.
در این فصل درآمدهای مالیاتی استان نسبت به فصل قبل 12.2 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 29.8 درصد افزایش یافته که سهم مالیات های مستقیم در درآمدهای مالیاتی 67 درصد و غیرمستقیم 33 درصد است و در واقع این امر ناشی از همکاری بیشتر واحدهای تولیدی استان و مشارکت بیشتر آنها در آبادانی استان دارد.
در حوزه کل واردات فصل بهار نسبت به فصل قبل 36.8 درصد و صادرات هم 5.2 درصد کاهش داشته ایم که شاید عمده ترین عامل به گفته معاون گمرک یزد به مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی بویژه کاشی برمی گردد.
در گذشته مواد اولیه این بخش با ارزش بالاتری وارد می شد ولی الان مواد اولیه با ارزش کمتری وارد می شود و همین موضوع سبب کاهش ارزش کالاهای وارداتی شده است.
در بخش منابع مصرفی زیرمجموعه وزارت نیرو همچون آب و برق در فصل بهار 1395 روند رو به رشدی را شاهد هستیم که بیانگر رشد روزافزون مصرف است.
در مصرف نیروی برق یک میلیون و 849 هزار و 285 مگاوات ساعت برق مصرف شده که نسبت به فصل قبل 25.7 درصد و فصل مشابه سال قبل 3.2 درصد افزایش داریم.
تعداد انشعاب های جدید آب شهری در این فصل 2 هزار و 788 انشعاب بوده که نسبت به فصل قبل 4.1 درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل 30درصد کاهش داشته همچنین حجم کل آب تولیدی استان در فصل بهار 3دهم درصد کاهش یافته که 63درصد آن با 3.8درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل ، آب تولیدی انتقالی و 37 درصد نیز آب تولیدی زیرزمینی با 6.5درصد افزایش نسبت به سال قبل بوده است.
در حوزه وزارت نفت نیز شاهد افزایش مصرف گاز در مصارف خانگی و صنعتی و نیز مصارف سوخت خودروها و بنزین و سایر فرآورده های نفتی هستیم.
مقدار مصرف داخلی گاز طبیعی استان در فصل بهار نسبت به مدت مشابه سال قبل 13.4 درصد افزایش یافته ضمن آنکه شاهد افزایش 8 درصدی تعداد انشعاب های گاز استان هستیم که در این بخش صنایع با رشد 36.8درصدی و مصارف خانگی و تجاری با رشد 41.2درصد افزایش انشعاب نسبت به بهار سال قبل مواجه شده است.
میزان مصارف فرآورده های نفتی هم بیانگر افزایش 7.9درصدی نسبت به فصل قبل و نیز افزایش 1.5درصدی بنزین موتور نسبت به مدت مشابه سال قبل است و در سایر مصارف همچون گاز مایع ، نفت سفید ، نفت کوره و نفت گاز به ترتیب 4.2 درصد ، 24.6درصد ، 50.1درصد و 10.2 درصد کاهش نسبت به بهار سال 94 مشاهده می کنیم.
در بخش حمل و نقل در حوزه جاده ای رشد 48.1 درصدی مسافر حمل شده و کاهش 3.6درصدی بار نسبت به فصل قبل را شاهدیم و در حوزه حمل و نقل ریلی این آمار شاهد کاهش 4دهم درصدی در حمل مسافر بوده که نسبت به بهار سال قبل 11.7درصد کاهش نشان می دهد.
البته در حمل و نقل بار با راه آهن با توجه به اینکه سال ها استان یزد در رده اول کشور بوده امسال هم شاهد رشد 13.2درصدی نسبت به فصب قبل و 18.4 درصدی نسبت به فصل مشابه سال گذشته بوده ایم.
در حمل و نقل هوایی نیز تعداد مسافر حمل شده در پروازهای داخلی نسبت به زمستان 7 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17.1درصد رشد داشته که این آمار در پروازهای بین المللی با توجه به تعطیلات نوروز نسبت به زمستان 83.3 درصد رشد داشته اما نسبت به بهار سال قبل 13.2درصد کاهش یافت.
بار حمل شده هوایی داخلی و بین المللی در بهار امسال هم نسبت به مدت مدت مشابه سال قبل به ترتیب 16.5درصد افزایش و 37.5 درصد کاهش نشان می دهد.
در بخش کشاورزی نیز آمارهای بهاری از افزایش 157درصدی تولید گوشت قرمز نسبت به فصل قبل و رشد 11درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد.
در نقطه مقابل آن تولید گوشت مرغ است که با وجود افزایش 1.9درصدی نسبت به بهار سال گذشته به نسبت فصل قبل (زمستان 94) 18 درصد کاهش یافته در حالی که تولید تخم مرغ نه تنها نسبت به فصل قبل کاهش نداشته بلکه از افزایش 44درصدی برخوردار بوده هر چند که رشد این محصول نسبت به بهار سال قبل فقط 2 درصد بوده است.
ضمن آنکه تولید شیر استان نیز که بیشتر آن به سایر استان ها ارسال می شود نسبت به فصل قبل 83 درصد و فصل مشابه ( بهار ) سال قبل 7.5 درصد افزایش دارد.
در حوزه قضایی شاهد رشد 8.6 درصدی تعداد اسناد مالکیت صادر شده ، افزایش 9 درصدی تعداد شرکت های تجاری و تعاونی ثبت شده در مقابل رشد 160درصدی تعداد شرکت های تجاری و تعاونی منحل شده و کاهش 1.3 درصدی تعداد زندانیان نسبت به سال قبل هستیم.
در حوزه اجتماعی کاهش تعداد مستمری بگیران زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) را در حالی می بینیم که تعداد مشترکان حقوق بگیر صندوق بازنشستگی 3.6درصد رشد یافته است.
در فوت شدگان از سوی اداره کل پزشکی قانونی ، افزایش 138.5درصدی فوت طبیعی در بهار امسال به نسبت سال قبل هستیم در عین حال در این بخش کاهش 100درصدی فوت ناشی از خفگی ، 83 درصدی مسمومیت ، 60درصدی سوختگی ، 40درصدی برق گرفتگی و 21.5 درصدی درصدی فوتی ناشی از تصادفات رانندگی را می بینیم .
نکته جالب و امیدوار کننده در حوزه اجتماعی ، کاهش 24درصدی تعداد تصادفات درون شهری نسبت به مدت مشابه سال قبل است هر چند که 17.9درصد نسبت به فصل زمستان بیشتر شده و نیز کاهش 1.3 درصدی تصادفات برون شهری نسبت به بهار سال قبل است.
در این بخش تعداد تلفات( فوتی ها) نسبت به فصل قبل 11.1درصد رشد داشته ولی در مقایسه با بهار سال قبل 39.4 درصد کاهش یافته که البته در تلفات تصادفات برون شهری تقریبا برعکس بوده به گونه ای که نسبت به فصا قبل 22.2 درصد کاهش یافته اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تغییری نکرده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار