احیای بسیاری از جشنواره های فرهنگی هنری در دولت یازدهم و توجه جدی دولتمردان در عمل و خارج از شعار به این حوزه، نویدی برای فعالان عرصه فرهنگ و هنر کشورمان در زمینه تلاش برای تقویت این حوزه است اما سیاستگذاران و مجریان برگزاری باید از جشنواره زدگی پرهیز کنند.
کد خبر: ۳۴۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹ 12 May 2015

به گزارش خبرنگار ایرنا در استان کردستان تعدادی از جشنواره ها که به مدت چند سال تعطیل بود با آغاز به کار دولت یازدهم احیاء شد که از جمله می توان به جشنواره فیلم و عکس ژیار که سه سال برگزار نشده بود اشاره کرد.

نهمین جشنواره فیلم و عکس ژیار که روزهای 19 الی 21 اردیبهشت در بانه برگزار شد فرصتی برای تجزیه و تحلیل روند چگونگی برگزاری این جشنواره پس از سه سال تعطیلی فراهم کرد تا از نزدیک با نقاط ضعف و قوت آن آشنا شد.

بعد از برگزاری هشت دوره این جشنواره در استان کردستان، انتظار می رفت که سیاست گذاران و مجریان، جشنواره را به صورت حرفه ای و در حد استاندارد برگزار کنند و ضعف ها و کاستی ها را به حداقل برسانند.

اگرچه هیچ برنامه ای بی نقص و خالی از اشکال نیست و اما انتظار می رود بعد از برگزاری هشت دوره جشنواره دست اندرکاران با آسیب شناسی دوره های قبل، نقاط ضعف را رفع و به تقویت نقاط قوت آن بپردازند.

دوران آزمون و خطا در برگزاری برنامه هایی در حد منطقه ای گذشته و انتظار می رود قبل از برگزاری چنین رویدادهایی با مشورت گرفتن از فعالان این عرصه، زمینه برگزاری برنامه ای در حد و جایگاه استان فرهنگی کردستان فراهم شود چرا که اکنون انتظار از این استان فرهنگی بسیار زیاد شده است.

تجمع هنرمندان فعال عرصه عکاسی و فیلمسازی به مدت سه روز، برگزاری کارگاه های آموزشی و تبادل تجربیات و دانش در این مدت، حضور در اردوهای عکاسی، آشنایی هنرمندان با یکدیگر، ایجاد آشتی بیشتر میان مردم و هنرمندان و همچنین آشنایی با اساتید و هنرمندان برجسته و مطرح کشور از مزایایی برگزاری رویدادهای فرهنگی و جشنواره ها است اما نباید از آسیب شناسی این برنامه ها نیز غافل ماند.

ضعف عمده این جشنواره فعال نبودن کمیته اطلاع رسانی و عدم دعوت از خبرنگاران رسانه های معتبر بخصوص خبرگزاری ها به منظور انعکاس رسانه ای این رویداد فرهنگی منطقه ای بود به همین دلیل آنچنان که در خور استان فرهنگی کردستان است، جشنواره انعکاس خبری نیافت.

این جشنواره که در دو بخش عکس و فیلم و با حضور 40 اثر عکس و 59 اثر فیلم از هنرمندان پنج استان آذربایجان غربی، ایلام، لرستان، کرمانشاه و کردستان برگزار شد هنرمندان از سطح داوری آن انتقاد داشتند و معتقد بودند داوران آشنایی کمتری با فرهنگ بومی محلی منطقه داشته اند.

آنان می گفتند با توجه به اینکه آثار این جشنواره مختص به فرهنگ محلی پنج استان بوده است باید از هنرمندان آشنا به این مناطق و یا داوران بومی برای داوری آثار استفاده می شد تا با دید بهتری آثار را داوری می کردند.

افشین بختیار، علیرضا کریمی صارمی و اسعد نقشبندی داوران بخش عکس و خسرو سینا، تورج اصلانی و پریوش نظریه داوران بخش فیلم این جشنواره بودند.

فرهنگ بومی منطقه از محورهای اصلی نهمین جشنواره فیلم و عکس ژیار بانه است که به گفته هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره در انتخاب آثار برتر توجه کمتری به این موضوع شده است و این شاید ناشی از غریبه بودن داوران با فرهنگ بومی منطقه باشد.

اگرچه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهرستان بانه، انجمن سینمای جوان و شورا و شهرداری بانه برای برگزاری این جشنواره زحمات زیادی کشیدند اما انتظار می رفت جشنواره در حد منطقه ای آن برگزار شود و استانداردهای یک برنامه در این جایگاه کاملا رعایت شود.

استفاده از مجریان توانمند و مسلط بر حوزه فرهنگ و هنر منطقه، تشکیل کمیته های تخصصی از جمله اطلاع رسانی و تبلیغات، برگزاری آیین پایانی در مکانی روباز به منظور حضور اقشار مختلف مردم و آشتی آنان با فرهنگ و هنر، استفاده از عوامل اجرایی با رویکرد و دیدگاه فرهنگی از جمله انتظارات مردم برگزاری این گونه برنامه ها است.

یکی از مهمترین مشکلات استان کردستان در همه شهرستان ها نبود سالن استاندارد و مناسب با گنجایش بالا برای برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری است و این کمبود منجر به محروم شدن جمعیت زیادی از علاقمندان به فرهنگ و هنر از دیدن برنامه های این حوزه شده است که می توان با همکاری بخش دولتی و خصوصی در هر شهرستان سالن بزرگ و حداقل دو هزار نفره احداث شود.

همچنین برخی از هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره خواستار نظارت بر برپایی کارگاه های آموزشی شدند و می گفتند برخی از مدرسان یا اطلاعاتی از موضوع کارگاه نداشتند و یا نمی خواستند این اطلاعات را در اختیار شرکت کنندگان قرار دهند چرا که کارگاه ها در سطحی پایین برگزار می شد و چیزی به داشته های هنرمندان اضافه نمی کرد.

گلایه دیگر هنرمندان به حضور نیافتن دو داور بخش فیلم در جشنواره بود که آنان انتظار داشتند داوران با حضور در جشنواره از نزدیک با حال و هوای جشنواره و روند برگزاری آن آشنا می شدند و در کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی شرکت می کردند.

نفس برگزاری چنین جشنواره ای بسیار خوب و در آن شکی نیست و تعطیلی جشنواره ژیار به مدت سه سال و احیای آن در دولت یازدهم را می توان به فال نیک گرفت اما به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان که در آیین پایانی این جشنواره سخن می گفت باید از جشنواره زدگی جلوگیری کنیم و تنها به برگزاری صرف جشنواره نپردازیم بلکه در کنار آن کارگاه ها و نشست های فنی، تخصصی، علمی و پژوهشی برگزار شود تا شرکت کنندگان بار علمی و فنی خود را ارتقا دهند.

در کنار نقاط ضعف و قوت این جشنواره نمی توان از حرکت های اخلاق مدارانه مسوولان برگزاری جشنواره در تکریم و احترام به هنرمندان فقید و همچنین پیشکسوتان این عرصه غافل شد که با نصب بنر و تقدیر از جایگاه آنان، به تکریم هنرمندان پرداختند.

حرکت فرهاد اصلانی هنرمند کردستانی حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون در جشنواره نهم عکس و فیلم ژیار بانه نیز تحسین همگان را برانگیخت، زمانی که کمیته اجرایی جشنواره قصد تجلیل از این هنرمند شاخص را داشت وی از این اقدام ممانعت کرد و گفت: تجلیل و تقدیر را برای هنرمندان جوان و عوامل دست اندکار جشنواره بگذارید چرا که من کاری برای این جشنواره نکرده ام که این حرکت می تواند برای جشنواره های دیگر الگو و سرمشق باشد.

جشنواره های فرهنگی هنری اگر به صورت چرخشی و در شهرستان های استان کردستان برگزار شود علاوه بر تقویت و ترویج فرهنگ و هنر در فضای آن شهرستان ها منجر به ایجاد انگیزه در میان هنرمندان و آشتی مردم با این حوزه نیز خواهد شد و از این رو انتظار می رود با حمایت شوراهای اسلامی و شهرداری شهرهای استان، چنین رویدادهای فرهنگی به صورت عادلانه در سراسر استان و حتی در بخش ها و شهرهای کوچک نیز برگزار شود.

کردستان سرزمین فرهنگ و هنر در اردیبهشت امسال میزبان چندین رویداد فرهنگی و هنری ملی و منطقه ای بود و از استانی فرهنگی به فرموده رهبر معظم انقلاب انتظار برگزاری چنین رویدادهایی در راستای تقویت فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی و بومی محلی می رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار