مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور گفت: 500 هزار نفر در کشور مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور هستند.
کد خبر: ۳۴۴۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷ 15 December 2016
تابناک فارس به نقل از فارس: سیدتقی نوربخش بعدازظهر امروز در نشست تحلیل و بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور اظهار داشت: 500 هزار نفر از کارگران کشور در حال حاضر مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور هستند.

وی با اشاره به نشست شیراز گفت: این نشست در راستای دو نشست پیش، با هدف تنظیم روابط ‌در حوزه‌های مختلف احتساب سوابق، حوادث ناشی از کار، صیانت از نیروی کار، مشاغل سخت و زیان‌آور و... برگزار می‌شود.

این مقام مسؤول ادامه داد: در مقطعی هستیم که باید به بازنگری قانون 15 سال گذشته در حوزه کارگران بپردازیم و این قانون برای صیانت از نیروی کار در تمام حوزه‌ها تهیه شده بود.

نوربخش افزود: در سال 1379 که این طرح در مجلس بود، ملاقاتی با وزیر تأمین اجتماعی سوئد داشتم و درباره وضعیت مشاغل سخت و زیان‌آور در این کشور از وی سؤال کردم.

وی گفت: وزیر تأمین اجتماعی سوئد با ابراز تعجب از اینکه ما مشاغل سخت و زیان‌آور داریم گفت که سال‌هاست در این کشور با خدمات‌دهی مناسب به کارگران دیگر چنین چیزی وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: سطح ایمنی کار را باید طوری بالا برد که ما نیز چنین چیزی را نداشته باشیم و با رفع آلایندگی‌های محیط کار به استانداردهای جهانی نزدیک شویم.

نوربخش با اشاره به تعداد مستمری‌بگیران نیز خاطرنشان کرد: در سال 1380 تعداد مستمری‌بگیران ما یک‌میلیون نفر بود که در حال حاضر به 2 میلیون و 800 هزار نفر رسیده است.

وی افزود: از این تعداد 500 هزار نفر مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور هستند که 20 درصد از کل آمار ما را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسؤول ادامه داد: هزاران میلیارد تومان هزینه پرداخت مستمری به افراد شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور است که در سال حدود 5 هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود.

نوربخش با اشاره به الزامات قانون‌گذار در مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: افراد کمتر از 18 سال طبق قانون نمی‌توانستند به مشاغل سخت بپردازند، اما ما تا سال 1392، 3 هزار و 395 نفر فرد زیر 18 سال را مشمول قوانین سخت و زیان‌آور کردیم.

وی که در جمع مدیران سازمان تأمین اجتماعی کشور سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: این حرکت باوجودی که در صیانت از حقوق کارگران شکل گرفت اما نقض ماده 86 قانون کار بود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور گفت: برگزاری این نشست‌ها موجب جلوگیری از نقض قانون خواهد شد و این همدلی‌ها در راستای صیانت از حقوق کارگران مؤثر است.

نوربخش اظهار داشت: اشکالات بسیاری در قانون کار پیرامون مشاغل سخت و زیان‌آور و ساعات کار و اضافه‌کاری‌ها وجود دارد که حل آن وابسته به هماهنگی سازمان تأمین اجتماعی و وزارت کار است.

وی افزود: با انجام یک بحث کارشناسی دقیق در این همایش از سوی مسؤولان رده بالای سازمان تأمین اجتماعی می‌توان انتظار داشت که مشکلات حوزه کارگری را به حداقل ممکن رساند.

این مقام مسؤول اضافه کرد: به‌عنوان کسی که ربع قرن در سازمان تأمین اجتماعی کار کردم اتفاقی که امروز در وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی در راستای صیانت از حقوق کارگران افتاده است را بی‌نظیر می‌دانم.

نوربخش ادامه داد: همدلی ایجادشده میان سازمان تأمین اجتماعی و وزارت کار در این برهه زمانی یک اتفاق میمون و مبارک است که نتیجه آن به نفع کارگران عزیز کشورمان خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار