محمد سالاری خبر داد
سالاری در ادامه بر این نکته نیز تاکید کرد که تعیین این جرایم به همان نسبت که می تواند نقش بازدارندگی ایجاد کند به همین میزان هم می تواند شرایط سوءاستفاده و تخلف را نیز افزایش دهد.
کد خبر: ۳۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲ 08 February 2015

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با اشاره به اینکه طرح اصلاحیه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران به تصویب رسیده است گفت:  در نهایت جریمه قطع درختان در تهران با توجه به اصل بازدارندگی در قطع درختان افزایش خواهد یافت.

به گزارش  تابناک تهران به نقل از مرکز ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران؛ محمد سالاری- رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی طرح پیشنهادی " اصلاحیه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران" بر بازدارنده بودن میزان جرایم در نظر گرفته شده در طرح پیشنهادی تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه عوارض ناشی از قطع درختان در 7 سال گذشته افزایشی نداشته است اصلاح این نرخ ها را با توجه به ساخت و سازهایی که در سطح شهر انجام می شود و درپی آن نیز به درختان در مسیر این ساخت وساز ها آسیب های جدی وارد می شود  ضروری دانست و افزود: شاید یک یاز دلایلی که باعث شده نسبت به از بین رفتن درختان در هنگام عملیات های ساختمانی بی توجه باشیم بحث ناچیز بودن جرایم قطع درختان بوده است.

سالاری در ادامه بر این نکته نیز تاکید کرد که تعیین این جرایم به همان نسبت که می تواند نقش بازدارندگی ایجاد کند به همین میزان هم می تواند شرایط سوءاستفاده و تخلف را نیز افزایش دهد.

علی رضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز بر افزایش میزان جرایم متخلفین قطع درختان تاکید کرد.

رحمت اله حافظی رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا نیز درج تبصره های 1 و ماده 4 ذیل قانون حفظ و گسترش فضای سبز را که تاکید بر تصرف املاک به نفع مصارف عمومی و جریمه های قضایی و زندان برای متخلفینی که دارای پرونده های قطع درختان هستند را در این طرح اصلاحی خواستار شد.

محسن پیر هادی عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا نیز یادآور شد: تعیین جریمه برای قطع درختان حتما" اثرات مثبتی خواهد داشت اما این را هم باید در نظر داشت که این جرایم در اختیار سازمان پارکها قرار می گیرد و این سازمان نیز برای جبران خسارت به درختان شهری در اطراف تهران اقدام به کاشت درخت می کند. این در شرایطی است که حفظ درختان در بافت شهری باید در اولویت مدیریت شهری باشد.

معصومه آباد رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورا نیز خاطر نشان کرد: رویکرد مدیریت شهری در چنین طرح ها و لوایحی رویکرد در آمدی است نه گسترش فضای سبز.

وی با اشاره به اینکه بیش از 800نوع گونه گیاهی در سطح شهر تهران وجود دارد تاکید کرد: تعیین جرایم نیز باید با توجه به نوع گونه درختان باشد. به طور یقین ارزش یک درخت پهن برگ با درختهای برگ سوزنی بسیار بیشتر است بنابراین میزان جریمه آن نیز باید بیشتر باشد.

در ادامه این جلسه محمد سالاری به  ایراد ماده واحده و تبصره های این طرح پرداخت.

بر اساس این گزارش  در ماده واحده طرح اشاره شده آمده است: به استناد تبصره یکم ذیل ماده پنجم قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارائه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی (موسوم به قانون ارزش افزوده ) و ماده یکم قانون حفظ و گسترش مصوبه شورای انقلاب اسلامی ایران و ضوابط اجرایی، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل مربوط به قانون اخیرالذکر مفاد ماده واحده موضوع مصوبه جلسه دویست و نود و هفتمین شورای اسلامی شهر تهران به تاریخ 14 بهمن 1385 ناظر به اصلاحیه عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر ذیل اصلاح و تبصره‌های ذیل جایگزین تبصره‌های آن می‌شود.

شهرداری تهران موظف است از تاریخ تصویب این طرح در شهر تهران، عوارض قطع درخت با مجوزهای قانونی را به شرح ذیل اخذ نماید.

1- هر اصله درخت با محیط بُن 15 تا 30 سانتیمتر، 10 میلیون ریال.

2- هر اصله درخت با محیط بُن 30 تا 60 سانتیمتر، به ازای هر سانتیمتر مازاد بر 30 سانتیمتر، یک میلیون ریال.

3- هر اصله درخت با محیط بُن 60 تا 100 سانتیمتر، به ازای هر سانتیمتر مازاد بر 60 سانتیمتر، 2 میلیون ریال.

4- هر اصله درخت با محیط بُن بیش از 100 سانتیمتر، به ازای هر سانتیمتر مازاد بر 60 سانتیمتر، 5 میلیون ریال.

تبصره 1) در صورت خشک شدن درختان، چنانچه در همان محل به میزان مجموع دو برابر محیط بُن درختان قطع شده درخت کاشته شود و پس از تائید کمیسیون تشخیص باغات، اخذ جریمه منتفی است. مگر اینکه تعداد و بُن درختان جدید از تعداد و بُن درختان قطع شده کمتر باشد که در این صورت مابه‌التفاوت آن طبق بندهای فوق‌الذکر اخذ می‌شود و مابه‌التفاوت درختان موضوع بند یک بر مبنای هر سانتیمتر 500 هزار ریال محاسبه می‌شود.

در بند دیگری آمده است کمیسیون تشخیص باغات کمیسیون ماده 7 قانون حفظ و گسترش فضای سبز در صورت قطع بدون مجوز درختان مجاز است با توجه به موقعیت ملک و نوع درختان و محیط بُن آنها جریمه فوق را تا 5 برابر افزایش دهد.

از سوی دیگر چنانچه از بین رفتن درختان موضوع ماده یکم قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، بواسطه قصور و یا تقصیر اشخاصی که مسئولیت حفاظت و آبیاری آن را بر عهده دارند باشد، مفاد این مصوبه درخصوص آن لازم‌الرعایه است.

همچنین  محکومیت مرتکبین قطع و یا از بین بردن درخت به مجازات قانونی و پرداخت خسارت، مانع از اخذ عوارض مقرر در این مصوبه نمی‌شود.

در بخش دیگر تاکید شده است که  تمامی عوارض و جرائم متعلقه به حساب مستقلی که برای این منظور از طریق سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران تعیین و افتتاح می‌شود و به مناطق شهرداری تهران ابلاغ می‌شود به صورت متمرکز واریز شود و صرفاً جهت توسعه و تأمین فضای سبز در قالب بودجه سالیانه هزینه شده و گزارش مربوط هر 6 ماه یکبار به شورای اسلامی شهر تهران ارسال خواهد شد و استفاده از وجوه حاصله خارج از مسیر و ماموریت‌های تعریف شده ممنوع است.

تبصره دیگری که به این اصلاحیه اضافه شد تاکید دارد که  هرساله به میزان تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی  میزان رقم جریمه‌ها نیز افزایش یابد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار