مدیرکل راه و شهرسازی استان قم:
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: استان قم شهرنشین‌ترین استان کشور است و 96 درصد جمعیت استان در شهر ساکن هستند.
کد خبر: ۳۴۷۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳ 22 December 2016
به گزارش تابناک قم، حسن صبوری عصر امروز در سلسله نشست‌های موضوعی احیای بافت با موضوع نقش مشارکت در حفظ و احیای سرمایه‌های تاریخی و بازآفرینی محله‌های شهر قم در راستای فرهنگ‌سازی مردم، مسوولین و متخصصین که در تالار رضوان شهرداری قم برگزار شد، با بیان اینکه آخرین طرح جامعی که در قم داریم طرح ساختاری و راهبردی است و قبل از آن نیز طرح تفضیلی سال 73 بوده است اظهار کرد: در طرح ساختاری و راهبردی محدوده شهر افزایش پیدا نکرد و در مواردی نیز کاهش داشتیم.

وی با بیان اینکه از سال 1370 تا امروز محدوده قانونی شهر حدود 13 هزار هکتار باقی مانده است گفت: علت این است که در طرح جامع قبلی با روند رشدی که در دهه 60 داشتیم بسیار بلندپروازانه دیده شده بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم ادامه داد: روند رشد جمعیت در قم متغیر بوده است؛ استان قم شهرنشین‌ترین استان کشور است و 96 درصد جمعیت استان در شهر ساکن هستند و کمتر از 3 درصد جمعیت استان در روستاها هستند.

وی با بیان اینکه رشد 11 درصدی جمعیت دهه 60 نیازمند پیش بینی زیرساخت‌های لازم بوده است افزود: ولی به مرور رشد جمعیت کاهش پیدا کرده و به میزان قابل پیش‌بینی نرسیده است.

سید مجید فارغیان‌قمی عضو هیات علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم نیز در این نشست مستندنگاری سیر تتورات تاریخ معماری و شهرسازی قم در کنگره تارخ معماری و شهرسازی قم اظهار کرد: در این مدت تحقیقات ویژه‌ای در این خصوص انجام شده و در همین مدت اسناد بسیار ارزشمندی پیدا شده که برای عمده کارشناسان بسیار جالب است.

وی با اشاره به فعالیت‌های بنیاد قم پژوهی، گفت: افراد در این بنیاد با مستندسازان لینک می‌شوند تا بتوانند مستندات آن‌ها را به صورت مجموعه‌ای آماده کنند.

عضو هیات علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم با بیان اینکه مجلدات بسیار خوبی در بنیاد قم پژوهی آماده شده است افزود: به دلیل برخی مسائل مالی آن‌ها نتوانسته‌اند تاکنون چاپ عمده این مطالب را داشته باشند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار