به نظر می رسد دولت همچنان قصد دارد رانت را برای عده ای که در حال استفاده از ارز مبادله ای هستند، حفظ کند.
کد خبر: ۳۴۷۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷ 23 December 2016
به گزارش تابناک مازندران،  رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در رابطه با تاثیر بودجه 96 بر بخش واقعی اقتصاد به خبرنگار ما گفت: به نظر می رسد بودجه 96 به شفاف سازی فساد در کشور کمک کمی می کند؛ به این دلیل که در این بودجه پرداخت بدهی های دولت به بخش خصوصی و بانک ها به خوبی دیده نشده است.
پورقاضی ادامه داد: همچنین مشوق های صادراتی هم در بودجه 96 پیش بینی نشده است و اعدادی که برای پرداخت بدهی دولت به بخش خصوصی دیده شده، به اندزه ای کوچک است که اگر قرار است اجرا شود، ممکن است 10 تا 15 سال طول بکشد تا دولت فقط بدهی امروز خود را بپردازد.
 
وی تصریح کرد: ترتیبی برای نحوه پرداخت مابقی خدماتی که دولت ممکن است از پیمانکاران و یا بخش خصوصی بگیرد، تعریف نشده است. اتاق بازرگانی درخواست کرده بود که این پرداخت از طریق ال سی بانکی صورت گیرد و سیستم بانکی دولتی بتواند از این روند حمایت و پشتیبانی کند؛ اما این اتفاق نیفتاده است. بنابراین از این جهت بودجه ضعف دارد.
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گفت: اگر از بقیه جهات به بودجه بنگریم؛ در حدود 10 درصد، افزایش در روندها دیده شده است که موضوع عجیبی نیست و شاید از این نظر بتوان گفت که بودجه، عاقلانه به نظر می رسد.
 
پورقاضی افزود: بودجه های عمرانی، تقریبا کمی بیش از سال قبل دیده شده است؛ ولی مشکل در این نکته است که بخش عمرانی بودجه 95 هم اجرایی نشده است؛ یعنی دولت سیاست روشنی برای کوچک سازی و کاهش هزینه های جاری نشان نمی دهد و به مانند گذشته است.
به گفته وی؛ نکته بعدی که درمورد بودجه وجود دارد این است که نرخ ارز را 3300 تومان پیش بینی کرده اند که با این نرخ، عملا صادرات کشور لطمه خواهد خورد و در این راستا لازم است قضیه تک نرخی کردن ارز و حرکت به سمت ارز آزاد اتفاق بیفتد که هنوز رخ نداده است.
پورقاضی خاطرنشان شد: به نظر می رسد دولت همچنان قصد دارد رانت را برای عده ای که در حال استفاده از ارز مبادله ای هستند، حفظ کند.
وی در رابطه با این پرسش که آیا بودجه 96 می تواند باعث ایجاد رونق در بازار و بخش خصوصی شود؛ اظهار داشت: به نظر نمی رسد بودجه کمک چندانی به بحث رونق در بازار کند؛ چون بایستی امور عمرانی راه بیفتد تا منجر به اشتغال شود.
 
 اخبار پولی مالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار