عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و متخصص تغذیه گفت: تغذیه مناسب غذایی می تواند از 80 درصد بیماری های قلبی، سکته و دیابت جلوگیری کند بنابراین تغذیه مناسب در جهت سلامتی انسان بسیار حائز اهمیت است.
کد خبر: ۳۴۸۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲ 25 December 2016


به گزارش ایرنا، دکتر منصور شهرکی در همایش تغذیه با تاکید بر کاهش مصرف قند و نمک و چربی که در سرسرای معاونت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برگزار شد اظهار داشت: 30 درصد از سرطان های شایع از طریق اصلاح الگوی غذایی، پیشگیری و افزایش تحرک بدنی قابل پیشگیری است.
وی تصریح کرد: براساس تحقیقات انجام شده در سال 90 تغذیه ناسالم، کم تحرکی، کلسترول بالا، فشار خون بالا، چاقی، اختلال قند خون و سیگار از جمله عوامل خطر زا بیماری های غیر واگیر است.
وی بیان کرد: متاسفانه مصرف میوه و سبزیجات در سیستان و بلوچستان بسیار پایین و برعکس مصرف گوشت قرمز در این استان بسیار زیاد است.
وی خاطر نشان کرد: استفاده از شیر فله ای در کشور و سیستان و بلوچستان زیاد است بنابراین به شهروندان توصیه می شود از شیرهای پاستوریزه و کم چرب استفاده کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و متخصص تغذیه گفت: افزایش وزن و چاقی در سیستان و بلوچستان رو به رشد و متاسفانه اضافه وزن حتی به دبیرستان ها هم سرایت کرده است.
دکتر شهرکی اظهار داشت: 10 میلیون نفر در ایران دچار فشار خون بالا هستند که این امر نشان می دهد در این زمینه خوب کار نشده است.
وی بیان کرد: فشار خون و نمک اصلی ترین عامل مرگ و میر در جهان است که کاهش مصرف نمک مقرون به صرفه ترین راه حل کاهش فشار خون است.
وی ادامه داد: مصرف بیش از اندازه ی نمک خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد که متاسفانه میزان مصرف نمک در ایران بیش از 2 برابر میزان مجاز است.
وی تصریح کرد: همچنین مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد که متاسفانه در کشور ما مواد غذایی شور و پر نمک زیاد مصرف می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: افراد بالای 50 سال و بیماران قلبی و مبتلا به فشار خون بالا باید کمتر از 3 گرم در روز نمک مصرف کنند.
دکتر شهرکی اظهار داشت: تا حد امکان نمک مصرفی خود را باید کاهش داد که البته نمک مصرفی باید از نوع ید دار باشد.
وی بیان کرد: بیماری های غیر واگیر از جمله بیماری های پرفشاری خون قابل پیشگیری بوده و مهم ترین اقدام در این زمینه کاهش مصرف نمک است.
وی تصریح کرد: کاهش مصرف نمک در حد 5 گرم در روز خطر بیماری های قلبی را 18 درصد و خطر سکته مغزی را 24 درصد کاهش می دهد.
وی ادامه داد: تجربه کشورهای موفق نشان می دهد با کاهش مصرف نمک در جامعه هزینه های درمانی کاهش قابل توجهی یافته است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و متخصص تغذیه با اشاره به اینکه پوکی استخوان یکی از مشکلات شایع سلامت در کشور است گفت: براساس مطالعات انجام شده سالیانه 472 نفر به ازای هر 100 هزار نفر افراد بالای 50 سال سن در کشور به علت پوکی استخوان دچار شکستگی استخوان لگن می شوند.
دکتر شهرکی اظهار داشت: مصرف کم شیر و لبنیات و مصرف زیاد نمک 2 عامل مهم در بروز پوکی استخوان هستند.
وی تصریح کرد: غذاهای کنسروی حاوی نمک زیاد هستند که بایستی مصرف آنان را کاهش داده و در صورت مصرف از نوع کم نمک آن استفاده شود.
وی با بیان اینکه مصرف بیش از حد روغن ها علاوه بر ایجاد چاقی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و برخی از انواع سرطان ها را افزایش می دهد افزود: روغن های نیمه جامد و چربی های جامد حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس هستند که سلامت را تهدید می کنند.
وی ادامه داد: انواع روغن های مایع گیاهی به دلیل وجود اسیدهای چرب غیر اشباع کمتر سلامتی انسان را تهدید می کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و متخصص تغذیه گفت: بهتر است به جای سرخ کردن مواد غذایی از روش های دیگر مانند بخارپز و آب پز استفاده شود.
دکتر شهرکی اظهار داشت: رطوبت، نور و اکسیژن موجب تسریع در فساد روغن می شوند بنابراین باید روغن را در مکان مناسبی نگهداری کرد.
وی تصریح کرد: مصرف محدود و متعادل روغن ها و چربی ها برای تامین بخشی از انرژی مورد نیاز بدن روزانه توصیه می شود.
وی بیان کرد: حداقل 2 بار در هفته باید ماهی مصرف کرد زیر اسید های چرب مفید آن خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.
وی افزود: مصرف غذاهای چرب و سرخ شدنی، فست فودها و سس های چرب با اضافه دریافت انرژی موجب اضافه وزن و چاقی می شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و متخصص تغذیه گفت: روغن سرخ کردنی نباید برای مصارف دیگری نظیر پخت و پز، سالاد و برنج استفاده شود.
دکتر شهرکی اظهار داشت: روغن هسته انگور برای پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی موثر اما سریع تر از سایر روغن ها اکسیده می شود بنابراین برای مصارف سرخ کردنی مناسب نیست و فقط برای مصارف سرد مثل سالاد استفاده شود.
وی با بیان اینکه مصرف بیش از حد قند و شکر باعث افزایش فشار خون و اضافه وزن می شود افزود: مصرف قند و شکر از عوامل مهم به بیماری های قلبی و عروقی هستند.
وی تصریح کرد: استفاده بیش از حد از قند و شکر باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود.
وی ادامه داد: همچنین مصرف زیاد قند و شکر و بالا بودن قند خون از طریق تاثیر بر توده بافت سینه شانس ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار