رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه باید قبل از احداث فضاهای فرهنگی برای اقدامات فرهنگی و دینی در آن‌ها پیش‌بینی لازم صورت گیرد، گفت: اینطور نباشد که این فضاها ایجاد شده و سال‌ها بنشینیم و در مورد فعالیت‌ فرهنگی در آن‌ها فکر کنیم.
کد خبر: ۳۵۴۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۷ 04 January 2017
به گزارش تابناک قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی سه‌شنبه شب در دیدار با سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم، با بیان اینکه برای کارگزاران نظام اسلامی فرصتی پیش آمده تا به مردم خدمتی مقدس ارائه دهند اظهار کرد: در نظام طاغوتی به دلیل ماهیت آن، مردم صورت خوشی از فعالیت‌ها نداشتند.

وی با بیان اینکه خدماتی که در چارچوب نظام اسلامی انجام می‌شود با وجود رهبری به عنوان نایب امام زمان(عج) است، تصریح کرد: با این شرایط برای هر لحظه خدمت به مردم ثواب نوشته می‌شود و این چیز کمی نیست که نظام از عامل طاغوت به عامل امام زمان تبدیل شود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه در برخی شهرها انتساب به امام زمان بیشتر می‌شود، تصریح کرد: شهرهای مشهد، قم و شیراز جایگاه ویژه‌تری دارند و ورود به آن‌ها یعنی ورود به شهری که پرچم تشیع و امام زمان(عج) در آن‌ها استقرار یافته است و خدمت کردن در آن‌ها نسبت به دیگر شهرها مضاعف است.

وی با بیان اینکه قم نسبت به دو شهر دیگر ویژه‌تر است، گفت: انقلاب از قم شروع شده و این شهر مرکز فرهنگی و علمی انقلاب اسلامی است و این مسئله ارزش و جایگاه این شهر را افزون می‌کند.

آیت‌الله مصباح یزدی اظهار کرد: اکثراً همه این خدمات را در قالب دنیایی ارزش گذاری می‌کنند اما اگر این خدمات را در قالب اخروی ارزش‌گذاری کنیم این امر امکان پذیر نخواهد بود و در شرایط و ضوابط دنیوی نمی‌گنجد.

وی با تاکید بر ضرورت شکر نعمت خدمت در خطه مقدس قم گفت: بهترین شکر این نعمت خدمت به محرومین است و برای مسؤولان هیچ چیز بیش از این دل امام زمان را شاد نمی‌کند که به محرومی خدمت شود و در شهر قم از این قشر فراوان است که باید بیش از پیش مورد توجه باشند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: اگر کاری برای خدا باشد و خودنمایی در آن نباشد خدا نیز آن را بسیار بزرگ خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه خدمات حکم شمشیر دو لبه را دارد، گفت: هرچه رفاه و وسایل شادی بیشتر شود امکان گناه نیز بیشتر خواهد شد و همین بوستان‌هایی که با زحمت و با این شرایط خشکسالی و کمبود آب قم احداث می‌شود و قابل تقدیر است اما باید توجه داشت که این‌ها می‌تواند زمینه‌ساز گناه باشد؛ البته نمی‌توان از گناه به این شکل جلوگیری کرد ولی باید تدابیری اندیشید تا امکان گناه در آن‌ها کمتر شود.

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته‌ای که انواع فسادها در آن‌ها زیاد است در گردشگاه‌های عمومی غالباً از طرف کلیسا برنامه‌هایی برای توجه بیشتر به معنویت پیش‌بینی شده تا نگاه مردم به این مسائل را تقویت کند.

وی بیان کرد: برای اقدامات فرهنگی و دینی در بوستان‌ها و تفریح‌گاه ها از افرادی با استعداد و خلاق استفاده شود تا برنامه‌ریزی برای حرکت سازنده در این فضاها داشته باشند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: از پخش نماهنگ‌های قرآنی و برگزاری جمع‌های دینی و پاسخگویی به سؤالات گرفته تا اقدامات دیگر می‌تواند مؤثر باشد.

وی گفت: با این اقدامات به جای اینکه افراد ذهنشان متوجه فساد شود متوجه مسائل اخلاقی و عرفانی و فرهنگی خواهند بود.

آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه قبل از احداث فضاهای فرهنگی برای اقدامات فرهنگی و دینی در آن‌ها پیش‌بینی لازم صورت گیرد، افزود: اینطور نباشد که این فضاها ایجاد شده و سال‌ها بنشینیم و در مورد فعالیت‌ فرهنگی در آن‌ها فکر کنیم.

وی با اشاره به رشد فضاها و امکانات ترویج فساد در جهان خاطرنشان کرد: در شهری مثل قم قبل از اینکه فساد گسترش پیدا کند برنامه‌هایی برای جلوگیری و کاهش زمینه‌های فساد پیش‌بینی شود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به وضعیت معماری و شهرسازی شهر قم تصریح کرد: در سال‌های اخیر ساختمان‌هایی که ساخته شده و گسترشی که در این بخش صورت گرفته همچون پردیسان غیرقابل باور بوده و به همین خاطر در مباحث شهرسازی طراحی خوبی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه در طراحی شهری پردیسان همچون دسترسی‌ها، خدمات و... به درستی عمل نشده است افزود: از همین امروز باید این روند اصلاح شده و بستری در شهر فراهم شود که در آینده به مشکل بر نخوریم.

آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه نگاه شهرداری در فعالیت‌ها آینده نگرانه باشد گفت: قم ظرف همین مدت کوتاه گسترش چشمگیری داشته است و همینطور این شرایط ادامه دارد و اگر طراحی ما متناسب 10 سال قبل باشد و کیفیت ساختمان‌ها و معابر و خدمات به همان شکل باشد در گلوگاهی خواهیم افتاد که راه گریزی ندارد.

وی به مشکلات محدوده حرم مطهر حضرت معصومه(س) اشاره کرد و افزود: باید این مشکلات درسی باشد که برنامه‌های آینده شهری دوراندیشانه‌تر در نظر گرفته شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار