در جلسه شورای اسلامی شهر قم مطرح شد؛
معاون شهردار قم از استانداردسازی ۸۰ درصد خودروهای جمع‌آوری پسماند خبر داد و گفت: حدود ۳۰ درصد پسماند شهر قم در روز جمع آوری می‌شود.
کد خبر: ۳۵۶۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱ 08 January 2017
به گزارش تابناک قم، سید امیر سامع در جلسه شامگاه شنبه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به توجه به مسئله پسماند در سیاست‌های ابلاغی محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: برنامه راهبردی و چشم انداز شهر قم هم به این موضوع به عنوان یک مسئله مهم نگاه کرده است.

وی با اشاره به تدوین سیاست‌های اجرایی در برنامه پنج ساله شهرداری قم در زمینه مدیریت پسماند افزود: ارتقای نظافت شهری، پردازش و استحصال انرژی از پسماند، استفاده از روش‌های دفن استاندارد و پاکیزه نگه داشتن شهر از جمله این سیاست‌ها هستند.

معاون شهردار قم با اشاره به اینکه طبق قانون مدیریت پسماند، تولید کننده پسماند باید هزینه‌های دفن پسماند را پرداخت کند گفت: این را باید با مردم به گفت‌وگو بگذاریم تا درآمد پایداری برای تامین هزینه‌ها داشته باشیم.

وی افزود: برخی دستگاه‌ها مسئولیت خود را در این زمینه انجام نمی‌دهند که موجب شده شهرداری در این عرصه تنها بماند.

سامع با اشاره به اینکه تمام کسانی که پسماند تولید می‌کنند باید به صورت مشترک شناسایی شوند و قوانین را بدانند ابراز داشت: کاهش میزان تولید پسماند، افزایش به کارگیری ماشین آلات مکانیزه و کاهش میزان CO۲ در فعالیت‌های مدیریت پسماند از جمله اهدافی است که پیگیری می‌شود.

وی افزود: تعدادی شرکت پیمانکاری در این حوزه به کارگیری کرده‌ایم که اطلاع رسانی، ترویج قانون و اخطار را در دستور کار دارند.

معاون شهردار قم به اهمیت آموزش شهروندان در این زمینه اشاره کرد و گفت: ۷۰ هزار خانوار در طرح آموزشی مدیریت پسماند از سوی شهرداری قم پوشش داده شده‌اند که در این روند ابتدا به سراغ واحدهای تجاری و اداری و صنوف پرزباله رفته‌ایم.

برخورد قانونی با متخلفان

وی با اشاره به ورود شهرداری قم به مقوله برخورد قانونی با افرادی که قوانین مدیریت پسماند را رعایت نمی‌کنند اظهار داشت: در این راستا ۳ هزار اخطار دوم صادر شده و ۷۷۰ مکاتبه با مشترکان نیز صورت گرفته است.

سامع ادامه داد: در این راستا ۶۱۳ پرونده به شورای حل اختلاف و دادسرا تنظیم شده و ۱۱۱ پرونده را رای گرفتیم که می‌تواند بسیار بازدارنده باشد.

وی افزود: شورای حل اختلاف در شهرداری احیا شد که هفته یک یا دو جلسه دارد و همه پرونده‌های مربوط به تخلفات شهری از جمله پسماند در آن پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به انجام آموزش چهره به چهره در ۹ هزار و ۲۵۰ واحد صنفی در شهر قم گفت: همچنین بر اساس تفاهم نامه با آموزش و پرورش، گروه‌های آموزشی در مدارس شرکت کرده و برای مقاطع ابتدایی و ابتدای دوم برنامه‌هایی اجرا می‌کنند.

معاون شهردار قم اظهار کرد: در ۹ ماه ابتدای امسال در ۲۲۴ مدرسه به صورت مستقیم برنامه آموزشی اجرا شده است.

وی به مسئله قراردادهای خدمات شهری شهرداری قم اشاره کرد و گفت: این قراردادها برای سال ۹۵ با ۱۲ و نیم درصد افزایش نسبت به سال گذشته تمدید شد که سه و نیم درصد صرفه جویی هم در این قراردادها گنجانده شد.

استانداردسازی خودروهای جمع‌آوری

سامع به حمایت از کارگران در حوزه خدمات شهری اشاره کرد و از استانداردسازی ۸۰ درصد خودروهای جمع‌آوری پسماند از سطح شهر گفت.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد پسماند شهر قم در روز جمع آوری می‌شود گفت: علاوه بر اینکه یک بار در شب خودروها را برای کل شهر می‌فرستیم مجبوریم یک بار هم در روز خودروها را بفرستیم که یکی از اهداف اطلاع‌رسانی و اخطار و جریمه حذف پسماند روز است.

معاون شهردار قم با اشاره به پرداخت حقوق پیمانکاران اظهار داشت: سال گذشته همین موقع بیش از ۳۰ میلیارد تومان بدهی به شرکت‌های خدماتی داشتیم که این عدد به ۱۰ میلیارد تومان رسیده است. در گذشته حقوق کارگران تا سه ماه به تاخیر می‌افتاد اما الان حقوق آبانماه پرداخت شده است.

وی افزود: به دنبال این هستیم که کارها طبق فرایند انجام شود. بحث فرایندها در دستور کار قرار گرفته و تنظیم و به شهرداران ابلاغ می‌شود.

سامع با اشاره به اینکه یکی از موضوعات افزایش حجم پسماند در شهر قم است، ابراز کرد: بخشی از این مشکل به دلیل پیمانی شدن فرایند است و بخشی به دلیل مهاجرت است و در ‌نهایت ۲. ۴ میلیارد تومان به دلیل افزایش واقعی پسماند مجبوریم پول به پیمانکاران پرداخت کنیم.

آنطور که وی می‌گوید در سال۹۳، ۶۰۸ تن پسماند از سطح شهر قم جمع‌آوری شده که این عدد در سال گذشته به ۶۶۹ تن و امسال به ۷۲۲ تن رسیده است.

عباس ذاکریان، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم در این جلسه با اشاره به اینکه برای تغییر رفتار مردم ابتدا باید رفتار مدیریت شهری تغییر کند گفت: ما باید به سمت بهره وری کاهش تولید و تفکیک از مبدا برویم اما اموری مانند جمع آوری ۳۰ درصد زباله در روز مانع بهره‌ورری هستند.

وی با اشاره به به کارگیری مخازن بزرگ زباله در سطح شهر افزود: این کار اشتباهی بود که برای مردم رفتارسازی اشتباه کرد چرا که گمان کردند هر ساعتی از شبانه روز می‌توانند زباله خود را از خانه خارج کنند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم با اشاره به مسئله جمع آوری پسماند یک شب در میان ابراز کرد: در کشورهای توسعه یافته زباله‌تر را هفته‌ای یک بار و زباله خشک را ماهی یک بار جمع می‌کنند.

مردم پردیسان احساس تبعیض می‌کنند

وی با اشاره به اجرای طرح جمع‌آوری زباله به صورت زوج و فرد در پردیسان گفت: قرار بود این کار به کل شهر تسری پیدا کند اما در شهرداری اراده‌ای برای این موضوع دیده نمی‌شود و این موجب شده مردم پردیسان احساس تبعیض کنند.

محسن عابدینی پور، دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم اما معتقد است اگر قرار باشد هفتگی زباله جمع شود شیوه دفن زباله هم باید متفاوت شود.

وی می‌گوید در کشورهای توسعه یافته در مجتمع‌های بزرگ محفظه‌هایی وجود دارد که نگهداری زباله در آن‌ها موجب ناراحتی شهروند نمی‌شود و با این روش می‌توان زباله را هفتگی جمع‌آوری کرد.

شهردار قم هم در پاسخ به این مسائل، با اشاره به وضعیت فرهنگ شهروندی در شهر قم اظهار داشت: در حال حاضر اجرای طرح جمع‌آوری زباله به صورت زوج و فرد موجب ضربه به پاکیزگی شهر خواهد شد.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد معتقد است این کار باید به صورت مرحله‌ای و صبورانه پیش برود چرا که پاکیزگی شهر بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه جمع‌آوری زباله به صورت زوج و فرد کار شهرداری را آسان‌تر می‌کند، گفت: با این حال نباید در این موضوع عجله به خرج داد و تبلیغات فرهنگ شهروندی در این زمینه باید تقویت شود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار