معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: 5 هزار و 400 خانوار عشایر در 14 شهرستان مازندران سکونت دارند.
کد خبر: ۳۵۷۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲ 10 January 2017
 محمد فلاح در هفتمین جلسه کارگروه تخصصی بانوان و خانواده استانداری مازندران که در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران برگزار شد، اظهار کرد: سال 86 اولین صندوق حمایت از کشاورزی در استان تشکیل شد.
 
وی هدف از تشکیل این صندوق را افزایش مهارت و توانمندی بانوان روستایی، تشویق برای پس‌انداز، افزایش درآمد خانوارهای روستایی و بازاریابی محصولات عنوان کرد.
 
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، با بیان اینکه صندوق خرد روستایی در 6 شهرستان آمل، بابل، قائمشهر ،جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی، تشکیل شده است، ادامه داد: مجموع اعضای این صندوق‌ها 190 نفر است که بیشترین عضو مربوط به صندوق بابل با 50 عضو است.
 
فلاح با بیان اینکه عشایر نعمت‌هایی هستند که مرزها را حفظ می‌کنند، گفت: عشایر بر طبق تعریف ساختار قبیله‌ای دارند و شغل اصلی آنها دامداری است و زندگی آنها مبتنی بر کوچ است.
 
وی کوچ را ویژگی زندگی عشایری عنوان و بیان کرد: عشایر در سه موقعیت ییلاق، قشلاق و میانبند همه زندگی خود را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌کنند.
 
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: عشایر مازندران ممکن است همه ویژگی‌های تعریف عشایر را نداشته باشند اما برای جلوگیری از تضییع حقوق دامدارانی که به استان مازندران می‌آیند و دامداران استان که به دیگر استان‌ها می‌روند، چارت کلی این بخش اعلام و ابلاغ شده است.
 
فلاح خاطرنشان کرد: 5 هزار و 420 نفر شمار خانوارهای عشایری مازندران است، در حالی که آمار سال 86 کمتر از این میزان بوده است.
 
وی افزود: عشایر مازندران در 14 شهرستان استان سکونت دارند که جمعیت آنها حدود 27 هزار و 100 نفر است که از این شمار حدود 10 هزار و 840 نفر معادل 40 درصد را بانوان تشکیل می‌دهند که بار تکفل آنها پنج نفر است.
 
این مسؤول با بیان اینکه عشایر مازندران یک میلیون و 400 هزار واحد دامی دارند و شهرستان بابل بیشترین جمعیت عشایر را دارد، گفت: گوشت، شیر، کره حیوانی، کشت علوفه و شبدر، کشت گیاهان سیاه بیشه و تولید البسه پشمی قالب فعالیت عشایر استان مازندران است.
 
فلاح با اشاره به اینکه صندوق خرد تعاون روستایی با هدف توانمندسازی بانوان تشکیل شد، ادامه داد: استاندار مازندران در جهت تشویق روستایی برای تشکیل این صندوق مبلغ 2 میلیون تومان سرمایه اولیه در قالب کمک بلاعوض به ازای تشکیل هر صندوق اعطا می‌کند و با این رویکرد در حال حاضر صندوق خرد تعاون روستایی شهرستان جویبار با 8 میلیون تومان پس‌انداز بیشترین سرمایه را در بین صندوق‌های خرد روستایی استان دارد.
 
وی تقسیم کار را در بین جامعه عشایری از مهم‌ترین ویژگی آن برشمرد و گفت: در این جامعه آمار بیکاری کمتر از آمار بیکاری جامعه است و در عین حال نرخ بیکار زنان عشایر 4 درصد گزارش شده که نشان می‌دهد در این جامعه زنان کمتر بیکار هستند.
 
فلاح در پایان خاطرنشان کرد: در جامعه عشایر ناهنجاری کمتری وجود دارد و عمدتا تولیدکننده و کمتر مصرف‌کننده هستند
 
بلاغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار