استاندار قزوین:
استاندار قزوین با گلایه از اینکه در صادرات کالا به عراق موفق عمل نکرده ایم، ابراز کرد: بحث عقد خواهر خواندگی بین قزوین و کربلا باید به طور جدی مورد پیگیری مسئولان مربوطه نیز قرار گیرد.
کد خبر: ۳۶۱۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲ 16 January 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل زا خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، نشست شورای هماهنگی روابط خارجی استان قزوین عصر روز گذشته(یکشنبه) با حضور سرکنسول ایران در کربلا و جمعی از فعالان اقتصادی و تجاری فعال استان در صادرات کالا به عراق برگزار شد.

فریدون همتی استاندار قزوین در این نشست گفت: وجود اشتراک‌های فرهنگی و مذهبی در کنار نظر مثبت شهروندان کربلا نسبت به ایران، زمینه و موقعیت کاری بسیار خوب و مساعدی برای فعالان اقتصادی قزوین در این شهر مذهبی ایجاد شده و شرایط را برای صادرات کالا به این منطقه هموار کرده است.

وی ادامه داد: در زمینه تقویت صادرات کالا از قزوین به کربلا و عراق باید شاهد ایجاد یک برنامه ریزی مدون و قدرتمند با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی فعال در این زمینه باشیم.

این مسئول با بیان اینکه شهروندان کربلا در صورت وجود کیفیت مناسب، استفاده از کالاهای تولیدی ایران را نسبت به کشورهای حامی داعش ترجیح می‌دهند، یادآور شد: اگر تاکنون در زمینه صادرات کالا و نیز بازاریابی در کشور عراق موفق عمل نکرده ایم این موضوع ناشی از نبودن انسجام و ساماندهی مناسب میان تجار و بازرگانان داخلی کشور ما بوده است.

وی اضافه کرد: حضور فعالان تجاری خرد و کوچک در شهرهایی مانند کربلا موجب شده تا کالاهای ایرانی به جای رقابت با اجناس خارجی، با یکدیگر مقابله کرده و همدیگر را از بازار کربلا و عراق خارج کنند.

به گفته وی، نداشتن استمرار لازم در تامین کالاهای مورد نیاز در کنار بی توجهی به کیفیت کالاهای مورد درخواست طرف عراقی نیز موجب شده تا تجار و بازرگانان داخلی از جمله قزوینی‌ها نتوانند آن طور که باید از بازار این کشور بهره مند باشند.

توسعه صادرات راهبرد اصلی مدیریت ارشد استان
همتی یادآور شد: بحث عقد خواهر خواندگی بین قزوین و کربلا باید به طور جدی مورد پیگیری مسئولان مربوطه نیز قرار گیرد.

استاندار از معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع خود خواست تا با همکاری شهرداری و دفتر نمایندگی وزارت خارجه در استان فهرست شهرهایی که با قزوین خواهرخوانده هستند و نیز همکاری‌های صورت گرفته بین دو طرف را مورد بررسی و مطالعه قرار داده و گزارش آن را نیز به شورای هماهنگی روابط خارجی استان ارائه دهند.

وی در ادامه از توسعه صادرات به عنوان یکی از راهبردهای اصلی مدیریت ارشد استان جهت رونق اقتصادی نام برد و اضافه کرد: در راستای تقویت صادرات کالاهای تولیدی در بازار عراق و کربلا، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و سازمان جهاد کشاورزی استان باید در یک هفته نقاط ضعف و قوت فعالیت‌های بازرگانی و صادراتی استان به این کشور را ارزیابی و گزارش آن را در اختیار استانداری قرار دهند.

همتی خواستار ارتباط مستمر شورای هماهنگی روابط خارجی استان و دستگاه‌های مسئول با کنسولگری ایران در کربلا شد و گفت: در این رابطه باید نیازمندی‌های روز و جدید بازار آن کشور شناسایی و در اختیار فعالان تجاری و بازرگانی قزوین قرار گیرد.

استاندار در پایان این جلسه یادآور شد: در حوزه‌های گردشگری، درمانی، دانشگاهی و ورزشی نیز زمینه خوبی برای همکاری بین قزوین و کربلا وجود دارد که باید برای عملیاتی شدن آن با محوریت شورای روابط خارجی استان و دستگاه‌های مربوطه برنامه ریزی کرد.

در این نشست جمعی از صادرکنندگان قزوینی کالا به عراق نیز ضمن بیان مطالبی، به تشریح مسائل و مشکلات خود در زمینه صادرات به این کشور پرداختند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار