تا پایان تیرماه سال جاری
تابناک: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: داربست‌های کاخ عالی‌قاپو به زودی و تا پایان سال مالی 93 (تیرماه 94) برداشته خواهند شد.
کد خبر: ۳۶۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴ 19 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس، فریدون اللهیاری ظهر امروز در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه بعد از کشف یک تونل در مترو آیا مسیر آن تغییر پیدا می‌کند، اظهار کرد: در حال حاضر مترو از چهارباغ عبور کرده و مردم اصفهان نیز منتظر راه‌اندازی آن هستند و اهتمام ما این است که بخش باقی‌مانده کار مترو را با تعامل بیشتر پیش ببریم.

وی با اشاره به اینکه با این میزان سرمایه‌گذاری که در مترو انجام شده، هدف میراث فرهنگی توقف ادامه عملیات نیست، افزود: شاید اگر سال‌ها پیش در عرصه انتخاب قرار داشتیم، قطعا اعلام می‌کردیم که مترو نباید از چهارباغ عبور کند اما در حال حاضر داستان تصمیم‌گیری فرق کرده کما اینکه در مورد خط 2 مترو مواضع میراث فرهنگی کاملا مشخص است و اجازه هم نمی‌دهیم که خلاف نظر میراث فرهنگی اتفاقی رخ دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: پس از تشکیل کمیته مربوطه در این حوزه، گمانه‌زنی‌ها در ایستگاه دروازه دولت انجام گرفت و در آبان‌ماه، آبراهه‌ای کشف شد.

وی بیان کرد:‌ همان زمان اعتقاد داشتیم که سازه این آبراهه ارزش معماری چندانی ندارد اما رسانه‌ها اظهار نظرات متفاوتی منتشر کردند و با این همه باز اعلام نکردیم که شهرداری و قطار شهری حق دارند با بولدوزرهای خود این مکان را از بین ببرند.

اللهیاری از کشف یک دالان دیگر با ارزش‌های معماری زیاد توسط باستان‌شناسان در حفاری‌های مترو اصفهان خبر داد و تاکید کرد: نکته مهم این است که هدف ما توقف عملیات مترو نیست بلکه در شورای فنی که هفته گذشته برگزار شد، قرار بر این شد که علاوه بر حفظ این سازه، ادامه اجرای عملیات مترو با تغییرات جزئی در طرح و نقشه ایستگاه انجام شود.

وی بیان کرد: ما نمی‌خواهیم به بیت‌المال و منافع مردم آسیب بزنیم اما واقعیت این است که بخشی از این آبراهه در عملیات احداث برج جهان‌نما کاملاً نابود شده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: عملیات مترو در ایستگاه انقلاب به دلیل کشف کف‌های صفوی و قاجاری متوقف شده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا فصل جدیدی برای کاوش‌های تپه اشرف در نظر گرفته شده است، افزود: در حال حاضر قراردادی برای اجرای فصل جدیدی از کاوش‌های باستان‌شناسی تپه اشرف امضاء کرده‌ایم و به زودی با ایجاد امکانات مورد نظر در کارگاه، عملیات کاوش‌ها آغاز می‌شود.

اللهیاری همچنین ادامه داد: داربست‌های کاخ عالی‌قاپو نیز به زودی و تا پایان سال مالی 93 (تیرماه 94) برداشته خواهند شد.

وی در ادامه از ورود یکی از معروف‌ترین اساتید مرمت آثار تاریخی جهان از کشور آلمان به اصفهان برای استحکام‌بخشی میدان امام خبر داد و گفت: این استاد مرمت از سوی مؤسسه مرتبط با یونسکو به ایران می‌آید و بحث استحکام‌بخشی کل میدان امام را بر عهده می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در ادامه اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته بین وزارت راه و شهرسازی و میراث فرهنگی کشور، روستای ابیانه را به عنوان یکی از روستاهای پایلوت تاریخی کشور انتخاب کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه مترو، حدیث مفصلی است که تمام رسانه‌ها برای انعکاس اخبار آن بسیار علاقه‌مند هستند، اضافه کرد: زمانی به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان منصوب شده‌ام که مترو از چهارباغ عبور کرده و اگر 10 سال پیش در این سمت بودم اجازه عبور آن را از چهارباغ نمی‌دادم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار