استان قم در بخش‌ها و شهرک‌های صنعتی در حوزه تجهیزات و همکاری دستگاه‌ها دارای کمبودها و نواقص جدی است که باید خیلی زود به فکر برطرف کردن آن‌ها بود.
کد خبر: ۳۶۹۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۰ 30 January 2017
به گزارش تابناک قم، حادثه ساختمان پلاسکو باید برای تمامی مسئولان کشور از جمله استان‌ها درس عبرتی باشد تا مقوله مهم و اثرگذار پیشگیری را جدی بگیرند. استان قم نیز دارای مشکلات و مخاطراتی در این زمینه است که اگر هرچه زودتر به آن پرداخته نشود یقیناً دیر یا زود با حوادث غمباری روبرو خواهد شد.

چنانچه علی‌اصغر ابوالحسنی سخنگوی شورای اسلامی استان قم در گفت‌وگو با تسنیم از لزوم توجه به احیاء بافت‌های فرسوده و ایمن‌سازی ساختمان‌ها گفت که باید در دستور کار قرار گیرد و افزود: با توجه به فرسوده بودن بسیاری از ساختمان‌ها و نداشتن ایمنی لازم، احتمال وقوع مجدد این حوادث پیش‌بینی می‌شود.

عدم ایمنی در بخش‌ها و شهرک‌های صنعتی استان قم

ابوالحسنی با تأکید بر اینکه تمام نواحی، مناطق و بخش‌های استان باید به امکانات و تجهیزات آتش‌نشانی مجهز باشد، تصریح کرد: پایگاه‌های آتش‌نشانی و امکانات باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند آتش ایجادشده در دورترین نقطه استان را اطفا کند.

وی با تأکید بر اینکه امدادرسانی به روستاها و توابع وضعیت مطلوبی ندارد، تصریح کرد: مسئولان باید به ایمنی بخش‌های استان توجه ویژه‌ای داشته و تجهیزات ایمنی را به‌صورت عادلانه در استان تقسیم کنند، چراکه در صورت وقوع حادثه دچار خسارات بسیاری می‌شوند.

نصرالله بازوند مدیرکل کار، رفاه و امور اجتماعی قم نیز با توجه دادن مسئولان به شهرک‌های صنعتی استان، خاطرنشان کرد: باید برای خروج و حتی استقرار ایستگاه‌های آتش‌نشانی و اورژانس در شهرک‌های صنعتی قم چاره‌ای اندیشیده شود و حتی باید این امکان فراهم شود که واحدها قبل از گرفتن پروانه کسب از آتش‌نشانی مجوز ایمنی دریافت کنند.

در همین رابطه عباس جعفری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم نیز با اشاره به بحث ایمنی شهرک‌های صنعتی گفت: برای خدمات‌دهی در این اماکن با مشکلات فراوانی مواجه هستیم در همین حادثه چند روز پیش شهرک شکوهیه، چند تن از آتش‌نشانان ما آسیب جدی دیدند چرا باید جایی را خدمات‌دهی کنیم که ایمنی آن نیز زیر نظر شهرداری نیست.

جعفری بابیان اینکه ایمنی باید زیر نظر آتش‌نشانی انجام بگیرد، گفت: در حادثه اخیر شهرک شکوهیه، 500 میلیون تومان هزینه به سازمان واردشده است.

تشکیل کمیته‌هایی که هست و نیست

سخنگوی شورای اسلامی استان قم بابیان اینکه کمیته ایمنی زیرنظر شورای فنی استانداری برای نخستین بار در کشور در قم تشکیل‌شده است، افزود: کارگروه‌های مختلفی مانند آتش‌نشانی، اورژانس و غیره عضو این کمیته هستند و طول عمر این کمیته در استان قم به 2 سال و 6 ماه می‌رسد.

اما در همین حال، مدیرکل کار و امور اجتماعی استان قم با تأکید بر لزوم تشکیل کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های خدمات رسان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شورای شهر ابراز کرد: با تشکیل این کمیته باید برای حوادث و اتفاقات ناگوار در استان قم آماده شویم و لزوم تشکیل چنین کمیته‌ای بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم نیز با درخواست از اتاق اصناف و دادگستری قم برای جلوگیری از تخلفات ایمنی در واحدهای تجاری ابراز کرد: باید کمیته‌ای متشکل از فرمانداری، میراث فرهنگی، نیروی انتظامی، صنعت و معدن، اتاق اصناف و شورای شهر به‌منظور جلوگیری از سهل‌انگاری واحدهای صنفی در قم تشکیل شود.

تجهیزات استان قم متناسب با معین پایتخت نیست

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قم اما خبرهایی از تلاش‌های جمعیت هلال‌احمر در موضوع ایمنی در استان قم دارد. محمد گلفشان در گفت‌وگو با تسنیم گفت: دو سوله بزرگ امدادی در روستای سلفچگان به‌منظور آب‌رسانی به حریق در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قم معاونت امداد و نجات را مورداشاره قرارداد و عنوان کرد: این بخش با دارا بودن پایگاه‌های متعدد در استان به ارائه خدمات به مردم تلاش می‌کند، همچنین ساختمان‌هایی در روستاهای کهک و دستجرد به این منظور در نظر گرفته‌شده و پایگاه ثابتی نیز در شهر جعفریه به نام شهید صارمی از شهدای مدافع حرم افتتاح‌شده ‌است.

وی شعبه غیررسمی هلال‌احمر در بخش جعفریه را مورد بررسی قرار داد و عنوان کرد: به حدود 170 نفر از مردم این بخش، آموزش‌های لازم در زمینهٔ امداد برای حضور در این مرکز ارائه‌شده است، که امیدواریم در هفته آینده بتوان مجوز احداث شعب در سایر بخش‌های استان را نیز کسب کنیم.

وی بابیان اینکه جای هلال‌احمر در میان شوراها خالی است، افزود: باید ارتباط تنگاتنگی میان آن‌ها شکل بگیرد، زیرا هلال‌احمر توانایی احداث شعب، ارائه خدمات ازجمله مانورهای امدادی و آموزش‌های امدادی و فرهنگی در تمامی بخش‌ها را به کمک نیروهای جوان و مستعد خود دارد.

گلفشان بابیان اینکه قم استان معین تهران است، خاطرنشان کرد: قم باید دارای تجهیزات و امکانات بیشتری نسبت به استان‌های مجاور استان تهران باشد، زیرا قم به بخش جنوبی تهران که دارای بافت‌های فرسوده است، منتهی می‌شود.

گلفشان منطقه پردیسان شهر قم را هم مورداشاره قرارداد و گفت: این منطقه ازلحاظ خدمات آموزشی و فرهنگی درزمینهٔ ایمنی وضعیت مناسبی ندارد، بنابراین سازمان هلال‌احمر آمادگی خود را به‌منظور ایجاد پایگاه در این منطقه اعلام می‌کند.

به هر ترتیب بر اساس گفته‌های مسئولان به نظر می‌رسد استان قم در بخش‌ها و شهرک‌های صنعتی در حوزه تجهیزات و همکاری دستگاه‌ها دارای کمبودها و نواقص جدی است که باید خیلی زود به فکر برطرف کردن آن‌ها بود. چه آنکه همین چندی پیش حادثه شهرک شکوهیه هشداری جدی بود برای آنان که فردا باید پاسخگو باشند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار