فرماندار سپیدان با بیان اینکه ازدواج‌های ساده و بی‌ریا جای خود را به تجمل‌گرایی و چشم و هم‌چشمی داده است، اظهار کرد:‌ «به برکت انقلاب اسلامی در برهه‌ای از زمان این اشرافی گرایی و تجمل پرستی محو شده بود؛ متاسفانه امروز باز شاهد و ناظر فرهنگ‌ها و سنتهای غلطی هستیم که در زندگی های روزمره ما شکل گرفته است.»
کد خبر: ۳۶۹۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱ 30 January 2017

تابناک فارس به نقل از آنا:صالح مشتاقی لار در همایش مهریه آسمانی با تبریک به مناسبت فرارسیدن دهه فجر انقلاب گفت: «دهه فجر در همه عرصه‌ها باعث تغییر شد و این تغییر در امر ازدواج نیز مشهود بود. ازدواج‌های اوایل انقلاب ازدواج‌هایی ساده و در عین حال آرمانی و دارای جذابیت خاص خودش بود و دارای ارزش بالایی بود که متاسفانه امروزه از آن مراسم ساده و بی ریا خبری نیست و جای آن را اشرافی‌گری و تجمل گرایی و چشم و هم‌چشمی گرفته و از آن سنت‌های قدیمی در زندگی و ازدواج‌ها خبری نیست و تمامی آنها رو به فراموشی رفته است.»

فرماندار سپیدان افزود: «در گذشته خانواده‌ها فضا و کانون درونی آنها بسیار بسیار گرم و باصفا بود و با محبت در کنار هم زندگی می‌کردند و احترام به بزرگترها را در زندگیشان مشهود بود اما متاسفانه سنت‌های قدیمی و محبت‌ها و احترام به والدین کمرنگ تر شدند.»

مشتاقی لار گفت: «نوع نگاه در نسل گذشته با جوانان امروز خیلی متفاوت بود، آنها با همت برای رسیدن به هدف و امر ازدواج تلاش می‌کردند و متاسفانه امروز ازدواج را آخرین مرحله در زندگی بعد از کار و درس خواندن و داشتن همه امکانات رفاهی می‌دانند. باید تلاش کنیم تا راه جوانان را برای امر ازدواج هموار کنیم.»

رئیس دادگستری سپیدان نیز اظهار کرد: «هرچقدر به موضوع خانواده بپردازیم، ضرر نکرده‌ایم زیرا اساس زندگی‌های اجتماعی و رکن اصلی آن خانواده است، جامعه‌ای موفق است که خانواده‌های موفق در آن شکل گرفته و مشغول به زندگی هستند. ما باید برنامه هایی برای خانواده‌ها با حساسیت و وسواس خاص طرح کرده و آنها را عملیاتی کنیم. جامعه‌ای امروزه موفق است که در درون خود خانواده‌ای ریشه‌دار داشته باشد.»

خلیل فیلوندی درباره مهریه گفت: «مهریه به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده ازدواج امروزه یکی از بیشترین پرونده‌های موجود در دادگستری‌ها را به خود اختصاص داده است. ملاک و معیارهای امروزی برای تشکیل خانواده‌ها و امر ازدواج تغییر کرده است و آیا اینها همان معیارها در آموزه‌های دینی ما هستند؟ آیا این انتخابها با فرهنگ ملی ما همخوانی دارد؟ چقدر این معیارها با جامعه که درون آن زندگی می کنیم سازگاری دارد ؟»

وی افزود: «متاسفانه امروز برخی خانواده‌هایی که شکل می‌گیرد ریشه در گناه و فساد دارد. زندگی‌ها و تشکیل آنها در شب عروسی با گناه و محافل آلوده و فساد همراه شده است و شب عروسی به عنوان بدترین شب زندگی از حیث گناه و بی حجابی و فضایی مسموم تبدیل می‌شود، شبی که برای سنت الهی و کامل شدن دین انسان برای دید مردم و چشم و هم چشمی دست به هرکاری می زنند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان هم اظهار کرد: «ما امروز شاهد هستیم که جوانان ما در امر ازدواج آسان و اسلامی هیچ مشکلی ندارند، جوان‌ها با مهریه‌ها و امر ازدواج ساده و آسان مشکل ندارند مشکل اصلی از طرف والدین و پدر و مادرهایی است که ازدواج آسان و مهریه ‌های کم را به عنوان یک ننگ و یا کسر شأن خانوادگی می‌دانند و این امور باعث آبروریزی آنها می‌شود و دلیل اینها این است که پدر و مادرها از جایگاه اصلی مهریه بی‌اطلاع هستند و آن را ملاک و ضامن خوشبختی می‌دانند و پدر و مادرها قطعاً ضامن هستند.»

مهدی شیخ موحد افزود: «والدین در امر ازدواج آسان و اسلامی کوتاهی کرده اند و در این راه به مخالفت با فرزندان خود برمی‌خیزند و به جای سهولت در امر ازدواج به عنوان مانع اصلی قلمداد می‌شوند. متاسفانه جامعه امروزی ما مهریه و ازدواج آسان را به کجا رسانیده است والدین برای فرزندان خود چه کاری در این مورد انجام داده اند؟ و از لحاظ اجتماعی امر ازدواج و مهریه را چگونه تعریف کرده‌اند؟ سوالی که مطرح می‌شود این است در بزرگی و رساندن روزی خدا شکی نیست ما برای فرزاندمان چه کرده ایم؟ و برای این سنت الهی و سفارش پیغمبر چه کاری انجام داده ایم؟ خداوند ما را راهنمایی کرده است و ما برای ازدواج برای فرزندانمان چه قدمی برداشته ایم؟.»

وی ادامه داد: «امروز صداسیما می تواند به عنوان یک رسانه نقش بسزایی در امر ازدواج ایفا کند که متاسفانه با رویکردی غلط و منفی به زندگی‌های ساده نگاه می‌کند و آنها را انسان‌های بدبخت و شکست خورده و از قشر محروم و پایین جامعه نشان می‌دهد. برخی پدران و مادران موانع اصلی در امر ازدواج فرزندان خود هستند آنها شأن و جایگاه خانوادگی خود را در مهریه های سنگین و مراسم پرزرق و برق می دانند و خانواده ها مخالف با برپایی مراسم ساده و آسان هستند و برپایی چنین مراسمی را نوعی بدبختی برای جوانان می پندارند. پدر و مادری که بیننده شبکه های ماهواره ای هستند نمی توانند برای فرزندان خود رسیدن به امر ازدواج آسان و اسلامی را فراهم کنند.»

اسماعیل سخایی دبیر ستاد عروسی آسان و اسلامی سپیدان در این مراسم به بیان گزارش کار خود از همایش پرداخت.

در پایان از مزدوجین دانشجو برگزارکننده عروسی‌های آسان و اسلامی تجلیل شد. برپایی نمایشگاه کتاب و مشاوره رایگان و مولودی خوانی از دیگر برنامه ای این همایش بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار