در سال گذشته بیش از 800 هزار تن تولید محصولات زراعی، باغی و دامی در استان تولید شده که این موفقیت با وجود خشکسالی در قم، با تلاش کشاورزان و سرمایه‌های تزریق شده به بخش کشاورزی استان به دست آمد.
کد خبر: ۳۷۳۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۵ 07 February 2017
به گزارش تابناک قم، صنعت کشاورزی در قم با توجه به اقلیم این استان، شرایط ویژه‌ای دارد و مسئولان حوزه کشاورزی، دام و شیلات در استان قم تلاش کرده‌اند خود را با شرایط اقلیمی استان قم هماهنگ کنند و توسعه این بخش‌ها را با شرایط استان گره بزنند. 

محمدرضا طلایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح عملکرد صنعت کشاورزی و دام استان قم پرداخت.

رشد کشاورزی در قم

طلایی با بیان این که سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی امنیت غذایی در کشور فعالیت می‌کند، اظهار کرد: با افتخار باید بگوییم در محصولات استراتژیک توانسته‌ایم دست را به زانوی خود بگیریم و خودکفا شویم. در ابتدای انقلاب و حتی سال‌های پس از انقلاب حتی پنیر ما ازکشورهای خارجی نظیر دانمارک تأمین می‌شد؛  اما امروز محصولات لبنی ما به کشورهای دیگر صادر می‌شود و گندم به عنوان یک افتخار ملی در سال‌های 94 و 95 بیش از نیاز کشور و با رقم 11 و نیم میلیون تن تأمین شده است.

وی افزود: در سال گذشته بیش از 800 هزار تن تولید محصولات زراعی، باغی و دامی در استان تولید شده که این موفقیت با وجود خشکسالی در قم، با تلاش کشاورزان و سرمایه‌های تزریق شده به بخش کشاورزی استان به دست آمد.

مدیریت آب و اصلاح الگو

طلایی مدیریت آب را یکی از بهترین اتفاق‌هایی دانست که در قم می‌توان به آن افتخار کرد و اظهار کرد: چالش آب در استان ما به جایی نرسیده که نتوان آن را جبران کرد. ما باید الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی را اصلاح کنیم. با عنایت وزارت کشاورزی، اعتباری حداقل 3 برابری و رقم 23 میلیارد به استان تزریق شد.

وی افزود: با وجود مقاومت برخی کشاورزان نسبت به این تغییرها در الگوی مصرف آب، تغییر الگوی آبیاری در 4 هزار هکتار از اراضی کشاورزی قم انجام شده و 3500 هکتار نیز در دستور کار است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان امسال نزدیک به 9 میلیارد تومان در زمینه آب، اعتبار جذب شده و 22 میلیارد تومان نیز تا پایان سال تأمین می‌شود. 

وی با اشاره به تغییر رویکرد بهره‌وری از آن توسط کشاورزان استان اظهار کرد: امروز بیشتر کشاورزان ما به این موضوع رسیده‌اند که باید سیستم آبیاری را تغییر دهند. 
نزدیک به هزار هکتار از اراضی کشاورزی قم با روش آبیاری تیپ یا مصرف آب در کشت پاییزه و بهاره صرفه جویی 50 درصدی دارد و در این روش تغذیه گیاه به خوبی انجام می‌شود و از تنش‌های آبی نیز جلوگیری می‌شود.

طلایی با بیان این که امسال 2 واحد شیلات از روش‌های بهره‌مندی از فیلتر استفاده کردند، اضافه کرد: این روش جایگزین سیستم فیلتراسیون در سیستم‌های تحت فشار می‌شود. برای ما که استخرهای دو منظوره و با قابلیت پرورش ماهی داریم با برگشت آب به این سیستم و تصفیه و گرفتن املاح، آب دوباره وارد سیستم می‌شود و می‌تواند 30 تا 40 درصد افزایش بازده تولید ماهی را در خود داشته باشد و این برای ما یک اولویت است.

وی خدمات دولت در زمینه آب را بی‌سابقه دانست و تأکید کرد: امروز کشاورز به ازای هر هکتار آبیاری قطره‌ای 7 میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می‌کند، یعنی حدود 85 درصد هزینه این طرح توسط دولت پرداخت می‌شود.

الگوی کشت، ورود گل محمدی و زعفران

طلایی توسعه باغ‌های پسته و محصولات کم آب بر را در اولویت الگوی کشت دانست و گفت: 11 هزار هکتار باغ پسته در قم داریم که سالانه 2 هزار تا 2500 تن پسته از این باغ‌ها برداشت می‌شود. در سال‌های اخیر این توسعه شتاب زیادی داشته است و با کاهش مصرف آب درآمد کشاورز افزایش یافته است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ذرت، چغندر و کلزا را از جمله تولیدهای مهم در قم ذکر کرد و افزود: در زمینه مکانیزاسیون در سال 95 نزدیک به 5 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و حدود 50 تراکتور به ناوگان مکانیزه کشاورزی قم افزوده شده است. علاوه بر این استفاده از دستگاه‌های نشاکار که 2 مرحله آبیاری را حذف می‌کند و کشت گیاهان دارویی از دیگر برنامه‌ها و راهبردهای کشت در قم است.

طلایی افزود: کشت گیاهان دارویی با توجه به کم آب بر بودن و درآمدزایی آن‌ها صورت گرفته است که اولویت آن گل محمدی و زعفران است که هزار هکتار از اراضی کشاورزی قم درگیر آن شده‌اند.

شیلات و افزایش ظرفیت تولید خاویار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به وجود یک واحد تولید خاویار در قم اظهار کرد: فاز اول دومین مجموعه تولید ماهیان خاویاری در دولت آباد سراجه به بهره برداری می‌رسد که این طرح در 3 فاز تعریف شده و می‌تواند تولید خاویار در قم را 3 برابر کند. 

به گفته طلایی، در زمینه ماهیان زینتی، 10 گونه ماهی زینتی وارد قم شده است.

طرح پهنه‌بندی اراضی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از صدور 45 فقره جواز تأسیس و 33 پروانه بهره‌برداری در زمینه صنایع کشاورزی خبر داد و تأکید کرد: بیشتر این واحدها در زمینه بسته‌بندی فعالیت می‌کنند. وی افزود: در زمینه اشتغال به دلیل حرکت به سوی مکانیزاسیون، سیر منفی داریم اما این سیر منفی را در بخش بسته‌بندی می‌توان جبران کرد. 

طلایی از افزایش 2 برابری تولید دانه‌های روغنی خبر داد و گفت: در مجموعه وزارت کشاورزی، طرحی با نام پهنه‌بندی اراضی کشاورزی یا نظام نوین ترویج اجرایی شده که استان قم پایگاه نمونه این طرح است. 

وی ادامه داد: این طرح مبتنی بر سیستمی نرم‌افزاری است که هر کشاورز در یک پهنه با حضور یک کارشناس فعالیت می‌کند و آن کارشناس، مسئول مربوط به پیگیری امور آن پهنه است. ظرفیت بالای علمی از طریق سیستم نرم‌افزاری به کشاورز کمک شایانی می‌کند و اطلاعات همه کشاورزان در این سیستم در دسترس قرار می‌گیرد و راه کشاورز برای انجام امور اداری در زمینه‌های مختلف نیز از این طریق کوتاه و آسان می‌شود.

تلف شدن 2 میلیون قطعه مرغ

طلایی با اشاره به اصلاح نژاد هزاران رأس در قم اظهار کرد: 50 درصد مرغداری‌های قم مربوط به دهه‌های 60 و 70 است که امروز این ساختار مورد تأیید دامپزشکی نیست و باید اصلاح شود.

طلایی درباره شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در قم اظهار کرد: این چالش فقط مربوط به ایران نیست و نگرانی‌های فعلی به جنبه انسانی ارتباط ندارد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: آنفلوآنزای پرندگان در هر صورت به مرغداران خسارت سنگینی می‌زند و اگر وارد مرغداری شود همه مرغ‌های آن مرغداری معدوم می‌شود.

وی از معدوم کردن حدود 2 میلیون قطعه مرغ بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا خبر داد و افزود: این اتفاق در منطقه خاصی رخ داد و در حال حاضر این بیماری متوقف شده است و نگرانی خاصی نداریم.

طلایی ادامه داد: در زمینه مصرف محصولات طیور نیز جای نگرانی نیست و گاهی برخی اظهار نظرها برای لطمه زدن به صنعت طیور کشور بیان می‌شود.

به گفته وی واحدهایی که درگیر این بیماری می‌شوند بلافاصله پلمب می‌شوند و امکان این نیست که محصولات آن واحد وارد بازار شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان این‌که در حال حاضر هیچ یک از مرغداری‌ها با این مشکل درگیر نیستند، اظهار کرد: هر قطعه مرغ تخم‌گذار 20 هزار تومان قیمت دارد و 40 میلیارد تومان خسارت به مرغداران وارد شده است.

وی تأکید کرد: مرغداری که روزی 5 تن تخم مرغ تولید می‌کرده دیگر آن درآمد را ندارد اما هزینه‌هایش هست و آن واحد تا مدت‌ها نیز نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. در استان قم 95 درصد مرغداری‌ها، دارای مرغ تخم گذار هستند و در این زمینه آسیب زیادی به مرغداران ما وارد شد اما در حال حاضر همه چیز تحت کنترل است.

خرید تضمینی محصولات و خوش حسابی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان این که مشکلی در زمینه خرید تضمینی محصولات کشاورزی در قم وجود نداشته است، اظهار کرد: محصولات کلزا که سال گذشته از کشاورزان خریدیم بلافاصله پول آن پرداخت شد. مطالبات گندم کاران نیز در یک ماه پرداخت شد و برآورد مجموعه کشور بر خرید 5/7 میلیون تن گندم بود که ناگهان به 5/11 میلیون تن رسید و باید بودجه خرید آن تأمین می‌شد. جو هم شرایط خاص خود را داشت و فروش آن از طریق بورس انجام شد به طوری که حدود 4 ماه پس از برداشت این پول را از بورس دریافت کردیم.

طلایی درباره یارانه خرید نهال گفت: سالانه حدود 100 تا 120 میلیون تومان یارانه خرید نهال داشتیم. سال گذشته به ازای هر نهال حدود 1200 پرداخت می‌کردیم که این نهال‌ها شامل پسته، گیاهان سردسیری و انار بوده است. امسال این یارانه به سمت گل محمدی و گیاهان دارویی رفته است.

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار