بیژن زنگنه وزیر نفت برای پیگیری همکاری‌های ایران و عراق در حوزه نفت و گاز راهی بغداد شده است. قرار است به زودی گاز ایران به عراق صادر شود. ایران در زمینه ساخت نیروگاه در عراق فعال بوده و احتمالاً از این به بعد همکاری‌های نفتی نیز به روابط اقتصادی ایران و عراق اضافه شود. با این همه ایران و عراق هنوز دو رقیب نفتی هستند.
کد خبر: ۳۸۱۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۲ 20 February 2017
به گزارش تابناک : بیژن زنگنه وزیر نفت برای پیگیری همکاری‌های ایران و عراق در حوزه نفت و گاز راهی بغداد شده است. قرار است به زودی گاز ایران به عراق صادر شود. ایران در زمینه ساخت نیروگاه در عراق فعال بوده و احتمالاً از این به بعد همکاری‌های نفتی نیز به روابط اقتصادی ایران و عراق اضافه شود. با این همه ایران و عراق هنوز دو رقیب نفتی هستند.
به گزارش نکونیوز، زنگنه امروز به بغداد رفته و احتمالاً در سفر وی چند سند همکاری بین وزرای نفت ایران و عراق امضا خواهد. انتظار می‌رود که تفاهم‌نامه همکاری در توسعه میادین مشترک پرویز و خرمشهر در این سفر امضا شود.
علاوه بر این، مقدمات صادرات گاز ایران به عراق نیز انجام شده است و احتمالاً به زودی عراق، گاز طبیعی را از ایران تحویل خواهد گرفت. امیرحسین زمانی‌نیا معاون بین‌الملل وزارت نفت پیش از این گفته بود که تمام کارها برای صادرات گاز به عراق انجام شده و با حل مسائل مالی و بازگشایی ال سی این طرح، صادرات گاز آغاز خواهد شد.
مذاکرات برای صادرات گاز ایران به عراق از دولت پیش آغاز شده بود. با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند که چون عراق این گاز را برای مصارف نیروگاهی به کار می‌برد و از آن در تولید برق استفاده می‌کند، این طرح باعث می‌شود تا صادرات برق ایران به عراق به مرور زمان متوقف شود. این کارشناسان می‌گوید صادرات برق نسبت به صادرات گاز سود بیشتری دارد و ایران نباید بازار تضمین‌شده خود در صادرات برق را خراب کند.
میزان صادرات برق ایران به عراق برحسب ایام هفته متغیر است، اما بنا به آمارهای مسئولان وزارت نیرو به طور میانگین روزانه ۷۰۰ تا هزار مگاوات برق صادر می‌شود. ایران با هفت کشور ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و عراق، و همینطور با جمهوری خودمختار نخجوان، مبادله برق دارد که در این میان به چهار کشور ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان فقط برق صادر می‌کند.
در حال حاضر دولت عراق وضعیت مالی خوبی ندارد و عراقی‌ها در مجموع یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بدهی برقی به ایران داشته‌اند که ۲۰۰ میلیون دلار آن را پرداخت کرده‌اند.
همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق افزایش یافته است. با این حال، این دو کشور رقیب هم در بازار نفت محسوب می‌شوند و در برخی از بازارها، نظیر هند، رقابت تنگاتنگی بین ایران و هند برای افزایش سهم بازار وجود دارد.
در برداشت از میادین نفتی مشترک نظیر میدان آزادگان (یا میدان مجنون عراق) نیز رقابت شدیدی بین این دو کشور وجود دارد و ایران عراق در این حوزه منافع واحدی ندارند. هر دو کشور ایران و عراق سعی کرده‌اند تا سرمایه‌گذاران خارجی را به مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای خود ترغیب کنند و برداشت از میادین مشترک را افزایش دهند.
دیروز وزیر نفت عراق اعلام کرد که با اکتشافات جدید میزان ذخایر نفتی عراق افزایش یافته و از ۱۴۳ میلیارد بشکه به ۱۵۳ میلیارد بشکه نفت رسیده است. در این حوزه نیز فاصله بین ذخایر نفتی ایران و عراق در حال کم شدن است. ذخایر نفتی اثبات شده ایران ۱۵۸ میلیارد بشکه است. 


منبع : اخبار نفت
برچسب ها: تابناک ، استانها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار