تاجگردون : بنده به عنوان یک کارشناس اعلام می‌کنم که كل سيستم بايد قانع شود، با این روند بودجه طی سال‌های آینده دیگر کفاف هزینه‌‌‌های جاری دولت را نخواهد داد..
کد خبر: ۳۸۷۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲ 02 March 2017
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 گفت: با این روند بودجه طی سال‌های آینده دیگر کفاف هزینه‌‌‌های جاری دولت را نخواهد داد.
"غلامرضا تاجگردون" رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌ها تلاش شد بودجه سال آینده کشور از نوسانات ارزی مصون بماند، گفت: 105 هزار میلیارد تومان همانند حکم برنامه ششم توسعه، میزان بودجه از محل فروش نفت قرار داده شد.
وی ادامه داد: این امر از سوی شورای نگهبان در بررسی برنامه ششم مورد تایید قرار گرفت زیرا مغایرتی با سیاست‌های کلی ابلاغی نداشت.
نماینده مردم گچساران با اشاره به اینکه میزان استفاده از دلار نفتی در بودجه سال 96 قابل انکار نیست، تصریح کرد: باید به این نکته توجه کرد که ما در سال‌های گذشته توليد و صادرات نفت‌مان حدود یک میلیون و 300 هزار بشکه نفت بود و اكنون نزدیک به دو ميليون بشكه نفت در روز شده و در کنار آن قیمت نفت نیز افزایش یافته است.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: معتقدم اگر دولت و مجلس بتوانند براساس مصوبات قانون برنامه ششم توسعه و بودجه تأیید شده از سوی شورای نگهبان طی سال‌های روبرو عمل کرده و بر همين منوال سهم توسعه ملی را حفظ کنند یعنی عملا توانسته‌ایم سیاست‌های ابلاغی کشور و برنامه را رعایت کنیم.
تاجگردون بیان داشت: طی سیاست‌های ابلاغی سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت 30 درصد تعيين شده و این رقم در بودجه هم قرار داده شده است و مازاد هم به حساب ذخیره ارزی واریز می‌شود.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا گفته می‌شود بودجه از نفت فاصله پیدا کند، گفت: این موضوع منطق اقتصادی داشته و مورد تاکید سیاست‌های ابلاغی است، منطق حکم می‌کند نباید به خام‌فروشی تکیه کرد اما شرايط كشور در چند سال گذشته و با وجود فشارهای صورت گرفته نشان داد که هنوز مجبوریم خام‌فروشی داشته باشیم.
وی ادامه داد: طی برنامه ششم این میزان از خام‌فروشی را باید به تدریج کاهش داد، هر چه دولت و دستگاه‌های اجرایی بتواند نفت را تبدیل به فرآورده‌های نفتی کنند به نفع کشور است.
نماینده مردم گچساران با بیان اینکه بودجه شامل سه سرفصل نفت، مالیات و اوراق مالی تدوین می‌شود و تمامی هزینه‌های مصرفی از این سه منبع تأمین شود، افزود: افزایش مالیات یا افزایش میزان فروش اوراق بهادار در لایحه بودجه برای جبران کسری مورد اعتراض قرار می‌گیرد، از سوی دیگر مجلس و دولت خواهان افزایش کارهای عمرانی، همسان‌سازی حقوق و افزایش حقوق است لذا باید تعادل ایجاد شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید براینکه بودجه جاری کشور را نمی‌توان کاهش داد، گفت: آموزش و پرورش، سازمان‌‌ها و کارمندان از میزان بودجه ناراحت بوده و اعتراض دارند، تنها با افزایش یک درصد حقوق کارکنان دولت باید 5 هزار میلیارد تومان بودجه را افزایش داد یا با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به طور کامل حدود 14 هزار میلیارد تومان نیاز به بودجه است.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه تصریح کرد: تمام اینها هزینه‌های جاری بوده و برخی از آنها اجتناب‌ناپذیر است، حدود 90 درصد از موارد ذکر شده برای دولت در امور جاری اجتناب‌ناپذیر است.

تاجگردون خاطرنشان کرد: بنده به عنوان یک کارشناس اعلام می‌کنم که كل سيستم بايد قانع شود، با این روند بودجه طی سال‌های آینده دیگر کفاف هزینه‌‌‌های جاری دولت را نخواهد داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار