سیما فردوسی در گفت و گو با «تابناک»؛
در میان همه اتفاق های تلخ و شیرینی که برای جامعه اتفاق می افتد، زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی را باید بزرگ ترین و مظلوم ترین قربانیان شرایط نوین جامعه دانست. تعداد زیادی از زنان و دختران گرفتار آسیب اجتماعی آنقدر شرایطشان نگران کننده است که بی توجهی به آنها نه تنها کم لطفی در حق ایشان است، بلکه در ادامه خسارت های جبران ناپذیری را به جامعه تحمیل خواهد کرد.
کد خبر: ۳۸۷۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰ 02 March 2017
در میان همه اتفاق های تلخ و شیرینی که برای جامعه اتفاق می افتد، زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی را باید بزرگ ترین و مظلوم ترین قربانیان شرایط نوین جامعه دانست. تعداد زیادی از زنان و دختران گرفتار آسیب اجتماعی آنقدر شرایطشان نگران کننده است که بی توجهی به آنها نه تنها کم لطفی در حق ایشان است، بلکه در ادامه خسارت های جبران ناپذیری را به جامعه تحمیل خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»، زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی از جمله دختران فراری، زنان معتاد، دختربچه های کار، زنان مطلقه و زندانيان آزاد شده بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند؛ زنان و دخترانی که هم اکنون اسیر مشکلاتی شده اند که بعضاً خود در شکل گیری آن نقشی نداشته اند و هم اکنون نیز به شدت به حمایت جامعه و مردم نیازمند هستند.

اگرچه انواع آسیب های اجتماعی مثل اعتیاد، کارتن خوابی، کودکان کار، طلاق و... همه افراد یک جامعه را تهدید می کند اما در این بین زنان و دختران بیشتر از سایرین در معرض خطرهای آن هستند؛ آسیب هایی که در بسیاری موارد کانون چند خانواده را همزمان فرو می پاشد و خسارت های جبران ناپذیری را برای جامعه به بار می آورد.

در باره دلایل بروز مشکل برای دختران و زنان جامعه و آسیب دیدن آنها، دکتر سیما فردوسی به «تابناک»، گفت: هر مشکلی که افراد جامعه گرفتار آن می شوند، نخستین نشانه هایش را در درون خانواده باید دنبال کرد و اگر سبک مدیریت، وضعیت اقتصادی و کیفیت روابط در خانواده ها ارتقاء یابد، بسیاری از مشکلات قابل حل است، اما متأسفانه برخی از زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی متعلق به خانواده هایی هستند که خود خانواده هم آسیب دیده است و در این شرایط حمایت هایی که برای این افراد نیاز است، باید به کل خانواده تعمیم داده شود.

وی با اشاره به بیکاری به عنوان یکی از عوامل مهم بروز آسیب در زنان و دختران جامعه افزود: امروزه بیکاری یکی از مهم ترین مشکلات جوانان کشور ماست که البته شامل تعداد زیادی از دختران و زنان نیز می شود. در کل جوانان ما باید مشغول به کار باشند، این انرژی و نیروی جوانی آنها باید در جهت یک امر مفید و سازنده به کار گرفته شود. بسیاری از دخترانی که از خانه فرار می کنند اگر کار داشته باشند لاجرم در شرایط روحی خوبی قرار خواهند گرفت و نه تنها به آینده امیدوار خواهند بود، بلکه فکر عملی مثل فرار را هم نخواهند کرد.

بیکاری و بلاتکلیفی برای دختران جوان افسردگی به همراه می آورد و در این شرایط سخت، اگر خانواده نیز صلاحیت نداشته باشد و درونش مشکلات عاطفی، مالی، فرهنگی و... وجود داشته باشد، شرایط بدتر خواهد شد.

عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي، در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از دولت ها به دلیل جذب بی رویه دانشجو ادامه داد: این علاقه عجیب دولت ها به جذب حداکثری دانشجو حتی بدون کنکور واقعاً نگران کننده و خود یکی از عوامل ایجاد آسیب اجتماعی است. این اقدام سبب می شود بسیاری از افراد که از صلاحیت های علمی خوبی هم برخوردار نیستند تنها به لطف پول مدارک تحصیلی عالیه بگیرند و  این برای آنها توقع ایجاد خواهد کرد.

فردوسی تأکید کرد: دختری که تحصیلات عالی دارد ولی کار خوبی ندارد و بدتر در خانواده هم از حمایت های لازم برخوردار نیست، نه تنها افسرده می شود بلکه آرام آرام به فکر کارهای خلاف می افتد. بسیاری از این دست دختران برای فرار از شرایطی که در آن هستند و نیز تلاش برای استقلال و آزادی با مردان متأهل دوست می شوند و ضمن آسیب زدن به خانواده های دیگر، آینده مبهم و تاریکی را برای خود می سازند.

این استاد دانشگاه با انتقاد از صحبت هایی که در میان برخی مسئولان مبنی بر عقیم کردن زنان کارتن خواب می شود، تصریح کرد: در مورد زنان معتاد باید تصمیم های بهتر و عاقلانه تری گرفته شود و این موضوع زیاد سخت نیست. زنان معتاد به ویژه آنهایی که کارتن خواب شده اند را باید شناسایی و در مراکز بازپروری و ترک اعتیاد نگهداری کرد و به آنها کمک کرد تا اعتیادشان را ترک کنند. پس از این اتفاق این زنان و دختران را باید در کارگاه ها و کارخانه های تولیدی به کار گرفت و آنها را به افرادی فعال و سودمند برای جامعه تبدیل کرد.

فردوسي در بخش دیگری از سخنانش، تأکید کرد: به نظر من مشکل زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی بسیار بحرانی و ضروری است تا کسانی که در قبال آنها مسئولیت دارند، از جمله بهزیستی، شهرداری، آموزش پرورش، وزارت کار، مجلس شورای اسلامی و دیگر نهاد های مرتبط وارد عمل شوند و به صورت هماهنگ این موضوع را پیگیری کنند./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار