عروتی موفق بابیان اینکه دشمن از طریق جنگ نرم تمایل به نفوذ فرهنگی دارد، تأکید کرد: بسیاری از مسائل ماتحت تأثیر سبک زندگی آمریکایی قرارگرفته است و شبکه‌های ماهواره‌ای نیز دنبال کمرنگ کردن سبک زندگی اسلامی هستند.
کد خبر: ۳۹۰۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴ 07 March 2017
معاون امور فرهنگي اجتماعي دانشگاه بوعلي سينا با بيان اينكه دشمن از طريق جنگ نرم تمايل به نفوذ فرهنگي دارد،‌ گفت: 90 درصد مغازه‌ها لباس‌های زیبنده زن ایرانی را توليد و عرضه نمي‌كنند.

به گزارش فارس، اکبر عروتی‌موفق در «همایش خانواده و سبک زندگی» با اشاره به فعالیت خود در آموزشکده زینب کبری (س)، اظهار کرد: در طول خدمتم در این آموزشکده رشته طراحی و دوخت را یکی از رشته‌های مهم و ارزشمند می‌دانستم.

وی با بیان اینکه معتقدم طراحی دوخت را باید با عنوان مهندسی لباس ذکر کنیم،‌ گفت: لباس و مد بحث بسیار مهمی است.

معاون امور فرهنگی اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا بیان کرد: در قرون گذشته یکی از مهمترین فعالیت‌های نظام سلطه در دنیا از طریق کشورگشایی بود به طوری که بعد از جنگ جهانی دوم و شکست امپراطوری عثمانی کشورهای کوچک مستعمره ایجاد شد.

وی به سعی استعمار به ورود به کشورهای مستعمره با سرمایه‌گذاری اشاره کرد و افزود: در سالیان گذشته نوع خط‌مشی نظام سلطه تغییر کرده و هزینه‌کرد در این کشورها را مقرون به صرفه نمی‌دانند چراکه ایجاد تغییر فرهنگی بعد از ذهنیت منفی پس از سلطه نظامی، سخت انجام می‌شد.

عروتی‌موفق با تأکید بر اینکه نظام سلطه به این نتیجه رسیده که به جای لشگرکشی و هزینه کمتر با استراتژی جدید بتوانند فرهنگ خود را مستقر کنند، تصریح کرد: استراتژی جدید نظام سلطه از طریق تهاجم فرهنگی بوده است و بیش از چند هزار شبکه ماهواره‌ای را عهده‌‌دار ایجاد تهاجم فرهنگی کرده‌اند.

وی به نگرانی اروپایی‌ها از وضعیت فرهنگی و نفوذ فرهنگ آمریکایی اشاره کرد و ادامه داد: اروپایی‌ها معتقد بودند که سبک زندگی آنها از سوی آمریکایی‌ها به مخاطره افتاده است.

معاون امور فرهنگی اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا خاطرنشان کرد: با وجود نگرانی اروپایی‌ها از این موضوع ما نیز باید در این خصوص نگران باشیم.

وی با اشاره به قابلیت دسترسی به 2 هزار و 500 شبکه ماهواره‌ای در کشور، یادآور شد: 232 شبکه از شبکه‌های مبتذل، بخشی مربوط به موسیقی است و 74 شبکه نیز نسبت به ترویج مد و لباس از طریق ماهواره اقدام می‌کند.

عروتی‌موفق با بیان اینکه دشمن از طریق جنگ نرم تمایل به نفوذ فرهنگی دارد، تأکید کرد: بسیاری از مسائل ما تحت تأثیر سبک زندگی آمریکایی قرار گرفته است و شبکه‌های ماهواره‌ای نیز دنبال کمرنگ کردن سبک زندگی اسلامی هستند.

وی با تأکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال احیای تمدن نوین اسلامی است، گفت: اسلام توانست با ظرفیت بسیار بالا در آموزش تعالیم اسلامی و آموزش نبوی، تمدن والایی را پایه‌گذاری کند که در قرن چهارم به اوج خود رسید.

معاون امور فرهنگی اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا اظهار کرد: اسلام با ورود به عرصه جهانی در کمتر از چهار قرن توانست تمدنی بزرگ را پایه‌گذاری کند اما با تهاجم فرهنگی و تغییر سبک زندگی رو به افول رفت به گونه‌ای که در قرن 11 و 12 درخشش و پویایی قبل را نداشت.

وی با بیان اینکه تحقق تمدن نوین اسلامی در دستور کار قرار دارد، افزود: جمهوری اسلامی ایران به این امر اهتمام دارد که بتواند پیشقراول این تمدن باشد که راه آن نیز تغییر سبک زندگی و احیای سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی است.

عروتی‌موفق خانواده را یکی از نهادهای سبک زندگی اسلامی و ایرانی برشمرد و بیان کرد: خانواده به عنوان زیربنایی‌ترین واحد اجتماعی نقش بی‌بدیل در اجرای این سبک دارد و رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما نیز نقش مهمی در این خصوص دارند.

وی خواستار طراحی برنامه‌های مختلف از سوی نهادها و دانشگاه‌های مرتبط در سبک زندگی و ترویج آن شد و ادامه داد: بخشی را هنرمندان فعال در حوزه مد و لباس و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانند با طراحی زیبا انجام دهند.

معاون امور فرهنگی اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: در صورت مراجعه به بازار برای خرید می‌بینیم لباس‌های کم‌حجاب‌، بدحجاب و بی‌حجاب بسیار فراوان و ارزان‌قیمت است و 90 درصد مغازه‌ها لباس‌های زیبنده زن ایرانی را تولید و عرضه نمی‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه برای پوشش اسلامی و مناسب تنوع کم و قیمت‌ها بالاست، یادآور شد: در حوزه طراحی لباس نیاز به تنوع برای پوشش همه سلیقه‌ها و با قیمت مناسب داریم.

عروتی‌موفق با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های این چنینی فرصت لازم برای معرفی سبک زندگی اسلامی و ایرانی فراهم می‌کند، اظهار کرد: باید به نهادهای اسلامی خود برگردیم و با الگوگیری از حضرت زهرا(س) سبک زندگی اسلامی و ایرانی را احیا کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار