کد خبر: ۳۹۴۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸ 14 March 2017
تحقیق و تفحص در جلسه علنی امروز مجلس رد شد اما سوال ها و ابهامات باقی ماند.
 
 نمایندگان با تحقیق و تفحص از شهرداری مخالفت کردند و این طرح با 132 رأی موافق، 90 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از دستور کار خارج شد.

علی لاریجانی که ریاست مجلس را بر عهده داشت گفت طبق آئین نامه طرح تحقیق و تفحص از شهرداری باید بدون بحث مستقیما به رای گذاشته شود. او گفت: در گذشته رویه به نحوی بود که یا گزارش کمیسیون به رأی گذاشته می شد یا موضوع تحقیق و تفحص، اما از آنجائیکه در آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی صراحت دارد که گزارش کمیسیون بدون بحث به رأی گذاشته شود بنابراین گزارش رد تحقیق و تفحص کمیسیون عمران از شهرداری به رأی گذاشته می شود.

لابی های شهردار

بیش از شش ماه است که طرح تحقیق و تفحص از شهرداری با افشای موضوع واگذاری املاک نجومی کلید خورد و از همان زمان نیز لابی شهرداری برای به تعویق انداختن آن نیز کلید خورد.

از آنجایی که املاک نجومی  نقل هر محفلی شده بود و در این رابطه یک علامت سوال در ذهن همه مردم شکل گرفته بود، فضا هر روز برای شهرداری سخت تر شد،  بنابراین اولین اقدام فیلترینگ بود و در این راستا رسانه هایی به اتهام انتشار خبر املاک نجومی فیلتر شدند اما این راهکار نیز نتوانست خیال شهرداری را آسوده کند به ویژه آنکه پای مجلس نیز به میان آمده بود و طرح تحقیق و تفحص از آن برای جمع آوری امضا دست به دست می شد بنابراین لابی های او در مجلس فعال شدند. به گونه ای که نماینده مردم رشت در این رابطه به خبرگزاری برنا گفت:  اقای قالیباف برای آخرت خود هم که شده است آنقدر برای جلوگیری از تحقیق و تفحص لابی نکند و اجازه دهد این امر انجام شود.

رحمت اله حافظی نیز صبح امروز پیش از شروع آخرین جلسه شورای شهر تهران در سال 95 با اشاره به رد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: برای مجلس که طرح تحقیق و تفحص از شهرداری را رد کرده متاسفم و به عنوان نماینده مردم از مردم عذرخواهی می‌کنم و به شهردار تهران بابت اثرگذار بودن لابی‌هایش تبریک می‌گویم.

 وی مدعی شد که وقتی برادر عضو کمیسیون عمران مجلس 10 میلیارد تومان تراکم از شهرداری می‌گیرد انتظار بیشتری نباید داشته باشیم.

 حافظی با بیان اینکه این اقدام مجلس جای تاسف دارد گفت: این رد تحقیق و تفحص نشان می‌دهد که لابی‌های شهرداری در این مدت برای رد این تحقیق و تفحص اثرگذار و موفق بوده است.

عملکرد جانبدارانه و سیاسی کمیسیون عمران

بررسی تحقیق و تفحص به کمیسیون عمران سپرده شد اما اقبال کمیسیون عمران با تحقیق و تفحص نبود و از همین بابت پرونده را با تعللی شش ماهه مواجه کرد. آنها در اولین جلسه از تحقیق و تفحص کنندگان خواسته بودند موضوع را تا برگزاری انتخابات به تعویق بیاندازند موضوعی که می تواند با عزم قالیباف برای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری ارتباطی مستقیم داشته باشد.

نهایتا کمیسیون عمران 10 اسفند ماه در حاشیه بررسی لایحه بودجه جلسه ای برگزار می کنند و در آن جلسه تصمیم گرفتند تا به رد تحقیق و تفحص از شهرداری رای بدهند.

ابر و باد و مه و خورشید و فلک برای شهرداری

بعد از شش ماه کمیسیون عمران تصمیم می گیرد در آخرین روزهای مانده به پایان سال تصمیمش را اعلام کند و گزارشش ظهر شنبه 21 اسفند ماه در کازیو نمایندگان قرار می گیرد درحالی که قرار بود روز یکشنبه این گزارش قرائت شود و بهارستان نشینان به خوبی می دانستند که گزارش باید 24 ساعت قبل چاپ و در اختیار نمایندگان قرار گیرد که این امر حساب شده یا نشده اتفاق نمی افتد و بررسی تحقیق و تفحص به آخرین جلسه خانه ملت در سال 95 موکول می شود جلسه ای که خاصیتش بی رمق بودن و کم جمعیت ترین جلسات است.

حال نمایندگانی که روز پاسخگویی شهردار برای ماجرای پلاسکو همچون سربازانی وفادار به شهردار از این سو صحن به آن سو حرکت می کردند باید پاسخگوی رایی باشند که ملت به آنها دادند اما به جای نمایندگی ملت در قامت مدافع شهردار عمل کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار