ویژه برنامه آئینی شاهنامه خوانی و نقالی طلوع ماندگار در فرهنگسرای فردوس برگزار می شود.
کد خبر: ۴۰۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹ 27 May 2015
به گزارش ایرنا  ویژه برنامه طلوع ماندگار یکشنبه 10 خردادماه ساعت 18 با هدف بازنگری و احیای سنت شاهنامه خوانی و نقالی با حضور جمعی از شاهنامه خوانان بنام ایران از مناطق مختلف کشور اجرا می شود.

شاهنامه خوانی استاد ابوالقاسم دهقان، شاهنامه خوانی آذری توسط قدرت میرزاپور عاشیق مطرح موسیقی آذربایجان، کردی با اجرای فواد حسینی، کهگیلویه از سوی موسی موسوی و بختیاری با هنرمندی احسان یداللهی از جمله بخش های این ویژه برنامه آئینی است.

با توجه به اینکه نقالی یکی از جلوه های مهم و اصیل در نمایش های سنتی ایران است، یکی از بخش های این برنامه به احیای هنر نقالی با حضور مرشد محسن میرزاعلی و فرنگیس طوسی و خوانش داستان های «سیاوش» و «ازدواج تهمینه و رستم» می پردازد.

اجرای قطعات آئینی حماسی توسط گروه جیلان کرمانجی، حرکات آئینی حماسی خراسان شمالی (اسب چوبی و رزم شمشیر)، تقدیر از استاد ابوالقاسم دهقان و شاهنامه خوانان جوان ایران، سخنرانی یاسر موحدفر، دبیرکل بنیاد فردوسی، پیمان بزرگ نیا پژوهشگر موسیقی نواحی ایران پیرامون شاهنامه خوانی اقوام ایرانی و برگزاری نمایشگاه کتاب از دیگر بخش های این برنامه است.

برپایی نمایشگاه آثار نقاشان ریز نقش دربرگیرنده آثار انیس محدثی، پریا طالبیان، دانیال جودی، غزل وزیری و مهرسا روح بخش به سرپرستی فتانه پیری خواه از دیگر بخش های این برنامه است.

آثار این نمایشگاه نقاشی کودکان با الهام از قصه های کلاسیک و برجسته ادبیات کهن ایرانی از جمله شاهنامه فردوسی، کلیله و دمنه و آثار عطار نیشابوری خلق شده است.

علاقه مندان برای شرکت در این برنامه می توانند به فرهنگسرای فردوس واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بعد از تقاطع سلیمی جهرمی مراجعه کنند.

*محفل ادبی «شعرانه» میزبان شاعران جوان

نشست شعر و ترانه با عنوان «شعرانه» شنبه 9 خرداد ساعت 17:30 برای نقد و بررسی اشعار شاعران و ترانه سرایان جوان با حضور صابر قدیمی، شاعر و طنزپرداز و علیرضا آذر، شاعر و منتقد ادبی در خانه فرهنگ آیه برگزار می شود.

شعر و ترانه خوانی، نقد و بررسی برخی از اشعار و ترانه ها، سخنرانی میهمانان و کارشناسان ادبی از برنامه های این نشست است.

شاعران و ترانه سرایان برای شرکت در این برنامه می توانند آثار خود را به آدرس kh.ayeh@yahoo.com ارسال کنند تا از نقد کارشناسان بهره مند شوند.

علاقه مندان برای حضور در این برنامه می توانند به خانه فرهنگ آیه واقع در شهرک اکباتان، خیابان اصلی فاز یک، روبه روی ورزشگاه راه آهن مراجعه کنند.

*«بچه های کارون» به فرهنگسرای اخلاق می آیند

کتاب «بچه های کارون» نوشته احمد دهقان با حضور ابوالفضل درخشنده و عزت الله الوندی روز پنجشنبه هفتم خرداد از ساعت 16 در سالن سرای حضور فرهنگسرای اخلاق نقد و بررسی می شود.

احمد دهقان در «بچه های کارون» تلاش کرده از چشم اندازی متفاوت به جنگ نگاه کند و به روایت زندگی در این اثر در دوران اشغال خرمشهر پرداخته است، فضای داستان در کنار رود کارون می گذرد و به روزهای اشغال خرمشهر باز می گردد. قهرمانان داستان سه پسر نوجوان اند که در پی شناخت شخصی به نام عبدل، ماجراهای بعدی زمان را رقم می زنند.

این کتاب اردیبهشت ماه 92 در 240 صفحه و شمارگان 2500 جلد و با قیمت 99000 ریال توسط انتشارات سوره مهر وارد بازار نشر شده است.

فرهنگسرای اخلاق در میدان شهداء، خیابان پیروزی، خیابان شکوفه، خیابان شهید کاظمی، جنب بوستان گلزار واقع شده است.

*سری جدید «کتاب هفت» رونمایی شد

مراسم رونمایی از سری جدید «کتاب هفت» با عنوان «از کجا معلوم?!» با حضور حمید کیانی معاون برنامه ریزی اداره کل فرهنگی شهرداری تهران، فریدون رمضانی معاون خدمات فرهنگی شهرداری تهران و مهدی رحمانی نویسنده و گردآورنده کتاب در تالار ایوان شمس برگزار شد.

حمید کیانی معاون برنامه ریزی اداره کل فرهنگی شهرداری تهران این مراسم توضیحاتی درباره روند شکل گیری مجموعه «کتاب هفت» ارائه کرد و گفت: اولین باری که ایده کتاب هفت مطرح شد، برای ما خیلی جذاب و جدید نبود، چون پیش از این نیز ایده هایی این چنینی در شهرداری مطرح شده و به موفقیت نرسیده بود. 

وی افزود: در یک مقطع زمانی دیگر انتشار کتاب همراه در همشهری شروع شد و60 کتاب در این باره تولید و توزیع شد و در دوره ای دیگر کتاب های اتوبوس و مترو به چاپ رسیدند که همه با عدم موفقیت روبه رو شدند.

کیانی با بیان اینکه امسال در نمایشگاه کتاب فروش مجموعه آثار «کتاب هفت» با موفقیت همراه بوده، اضافه کرد: فروش سه کتاب «شمارش معکوس عشق»، «شک مقدمه یقین است» و «از کجا معلوم؟!» به عنوان سه کتاب منتشر شده از مجموعه «کتاب هفت» در ایستگاه های مترو و نیز نمایشگاه کتاب با موفقیت همراه بوده است. 

وی گفت: کتاب های این مجموعه توانسته داستان های اثر گذار را در متن زندگی روزمره افراد وارد کند. 

هدف از انتشار مجموعه «کتاب هفت» تاثیرگذاری بر زندگی روزمره افراد از طریق داستان کوتاه است. این کتاب ها در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و در مکان هایی مانند ایستگاه های مترو، اتوبوس و تاکسی به بهای 2 هزار تومان توزیع شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار