مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: بر خلاف برخی شایعات هیچ موردی از افزایش جمعیت ملخ های بومی در حد خطرناک در استان گزارش نشده است و جای نگرانی برای کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی در این رابطه وجود ندارد.
کد خبر: ۴۱۶۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰ 30 April 2017
غلامحسین تیموری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اواخر هفته گذشته جمعیت محدودی از ملخ های بومی به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب در شهرستان خاش مشاهده شدند که بدون استفاده از هیچ گونه مواد سمی به صورت طبیعی از بین رفتند.
وی گفت: افزایش جمعیت ملخ های بومی به شکل مقطعی در این فصل جای هیچ نگرانی ندارد و تا کنون خسارتی به مراتع، باغ ها و مزارع سیستان و بلوچستان وارد نکردند.
وی افزود: ملخ های بومی که علاقه زیادی به نور دارند معمولا به شکل محدود در اطراف تیرهای چراغ برق در شهرها و روستاهای استان مشاهده می شوند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: افزایش جمعیت ملخ های بومی یک هفته تا 10 روز طول می کشد و معمولا پرندگان و سایر حیوانات از آنها تغذیه می کنند.
تیموری ادامه داد: چند سال قبل نیز نمونه ای از افزایش جمعیت محدود ملخ های بومی مانند خاش را در زاهدان داشتیم که در عرض چند روز بدون استفاده از مواد سمی به صورت طبیعی از بین رفتند.
وی گفت: مهمترین نگرانی هجوم ملخ های مهاجر (ملخ های صحرایی و آسیایی) به سیستان و بلوچستان است بر این اساس تیم های دیده بانی حوزه حفظ نباتات این سازمان در طول سال وضعیت هجوم این ملخ ها از کشورهای همسایه را رصد می کنند.
وی اظهار داشت: در صورت داشتن شرایط جوی مناسب به این معنی که بارندگی بالای 20 میلی متر در فصل بهار به ویژه فروردین تا اردیبهشت وجود داشته باشد و سرسبزی در دشت و بیابان ها حفظ شود احتمال افزایش جمعیت و طغیان ملخ های مهاجم در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان وجود دارد. 
وی افزود: ملخ های آسیایی و صحرایی در حالت انفرادی تغذیه کمی داشته و پروازهای کوتاهی دارند اما با مناسب شدن شرایط محیطی به فاز مهاجری رفته و با جمعیت های بسیار بالا و انجام پروازهای طولانی مدت سبب بروز خسارت های جبران ناپذیر در کشور و استان می شوند.
وی گفت: تاکنون هیچ موردی از ورود دسته جات ملخ های مهاجر به سیستان و بلوچستان رصد و گزارش نشده است.
سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، کنارک و چابهار و 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است.
هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید 2 بار محصول را دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار