وزیر اسبق بهداشت با بیان اینکه بعضی ستادهای انتخاباتی ادبیات بدی انتخاب کردند که اگر ما را انتخاب نکنید به بیراهه رفته‌اید و کشور را به جنگ و آشوب سپرده‌اید، گفت: این یک ادبیات ضد مشارکت اجتماعی است.
کد خبر: ۴۱۸۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۳ 04 May 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم: کامران باقری‌لنکرانی ظهر امروز در نشست خبری که به همت خبرگزاری تسنیم استان فارس برگزار شد با بیان اینکه در انتخابات همه سلائق حضور دارند و بدون شک رفتارهایی که نامزدهای ریاست جمهوری و طرفداران آنها نشان می‌دهند در شکل‌گیری  مشارکت مردم اثرگذار است، اظهار داشت: بعضی ستادهای انتخاباتی ادبیات بدی انتخاب کردند که اگر ما را انتخاب نکنید به بیراهه رفته‌اید و کشور را به جنگ و آشوب سپرده‌اید و غیر از ما کسی توان پیشبرد کشور را ندارد.

وی با بیان اینکه این یک ادبیات ضد مشارکت اجتماعی است بلاخره انتخابات فرصتی است که سلائق مختلف برنامه‌هایشان را ارائه دهند، نقدشان را به وضع موجود بگویند و برنامه‌های پیش‌برنده خود را ارائه کنند، افزود: کسی که در قدرت مستقر است نباید به خودش حق بدهد که بقیه را به صرف نقد خود محکوم کند البته متاسفیم که در طی 4 سال گذشته ظرفیت نقدپذیری چندانی در گروه مستقر در دولت ندیدیم، بسیار شنیدیم که در برابر نقدها صحبت از حواله به جهنم، زیر سوال بردن شخصیت اجتماعی نقاد، گفتن بی‌سواد و دیگر عبارات ناصحیح را شاهد بودیم و این نقدپذیر نبودن خودش یک ضعف است.

لنکرانی با بیان اینکه نقد مهم‌ترین سرمایه مسئولان است و نباید نقدکننده را زیر سوال ببرند یا اینکه هیچ گونه نقطه ضعفی برای خودشان متصور نباشند، عنوان کرد: نباید توصیه برخی کاندیداها این باشد که اگر ما نباشیم هیچ راهی برای پیشرفت کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کشور ما در طی 4 دهه انقلاب اسلامی فراز و نشیب‌های بسیار داشته و مسیر کشور هم بلاخره با کم و زیاد یک مسیر بالنده بوده است منتهی آنچه که مورد بحث و انتقاد می‌تواند قرار بگیرد این است که سرعت این پیشرفت و تغییرات به نفع مردم چگونه بوده است، گفت: آن نگاه کلان و نقشی که دولت به عنوان تسهیل‌گر و هدایت‌کننده می‌تواند ایفا کند به چه نحود بوده است؟

لنکرانی خاطرنشان کرد: ما متاسفیم با وجود اینکه 4 سال از استقرار دولت می‌گذرد مسئولین دولتی به ویژه در ایام انتخابات به جای اینکه به گزارش عملکرد خود بپردازند به نقد دولت قبلی می‌پردازند. ممکن است که در شروع کار پذیرفته شود که کسی بخشی از مشکلات  را به گردن این و آن بیندازد ولی وقتی که 4 سال که از استقرار یک دولت می‌گذرد طبیعتا در این مدت توقع شنیدن گزارش عملکرد داریم،  توقع داریم که نتیجه رویکردهایی که در این 4 سال اتفاق افتاده بیان شود.

کاندیدای مکمل و پوششی با ادبیات صداقت با مردم نسبتی ندارد

وزیر بهداشت دولت نهم با بیان اینکه در این دوره با یک اتفاق عجیب روبه‌رو هستیم هم رئیس دولت و هم معاون دولت هر دو نفر کاندیدا شدند و صحبتشان این است که ما مکمل هم هستیم، گفت: البته ما در قانون اساسی رئیس جمهور مکمل نداریم و یک رئیس جمهور داریم و مردم هم به یک نفر رای می‌دهد و این چه طراحی است و تا چه حد به احترام به آرا و افکار مردم تطبیق می‌کند خودش موضوعی است که نیاز به تحلیل مستقل دارد. وقتی قرار است اسم یک نفر به عنوان رئیس جمهور منتخب روی برگه رای نوشته شود مفهوم کاندیدای مکمل که اسم دیگر کاندیدای پوششی و امثال اینها است خیلی روشن نیست و با ادبیات صداقت با مردم چه نسبتی دارد؟

لنکرانی عنوان کرد: در این دوره دو نفری که در دولت مستقر هستند به جای اینکه نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند عمده تلاش خود را بر نقد گذشته گذاشته‌اند و این یک نقطه ضعف است. به نظر می‌رسد اگر رئیس دولت و معاون وی که هر دو کاندیدا شده‌اند به جای اینکه صرفا به نقد گذشته بپردازند گزارشی از آنچه انجام داده‌اند ارائه دهند خیلی بهتر و مفیدتر خواهد بود و مردم بهتر قضاوت می‌کنند.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که ما در عرصه اقتصادی و اجتماعی با چالش‌های بزرگی روبه‌رو هستیم این چالش‌ها هر چقدر از زمان آن می‌گذرد و مورد بی توجهی قرار می‌گیرد هم پیچیده‌تر می‌شود هم حل کردن آن در واقع سخت‌تر می‌شود، اظهار داشت: مهم‌ترین چالش اجتماعی که همه در مورد آن اتفاق نظر دارند بحث اشتغال است.

لنکرانی افزود: ما قبول داریم که دولت نمی‌تواند کارفرمای خوبی باشد و عمده نقشی که برای اشتغال باید قائل باشیم در واقع به نوعی به میدان آوردن مردم، بخش خصوصی و تعاونی‌هاست اما نقش دولت به عنوان تسهیل‌گر یک نقش مهمی است. دولت باید حواسش باشد که حقوق کارگران پایمال نشود و باید کارآفرین‌ها را به کارآفرینی تشویق کند.

حل معضل بیکاری نیاز به تغییر رویکرد دولت دارد

وزیر بهداشت دولت نهم با بیان اینکه این یک واقعیت تلخ است که علی‌رغم اینکه متوسط نرخ بیکاری حدود 12 درصد است اما این نرخ برای جوانان بالای 30 درصد و برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه حدود 30 درصد است، گفت: اینها نشان می‌دهد که ما بازار کار مناسب برای نسل جوان و تحصیل‌کرده نداریم. حدود 10 میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاهی ما از امنیت شغلی برخوردار نیستند و بسیاری از آنها با بیکاری روبه‌رو هستند.

لنکرانی با بیان اینکه حل معضل بیکاری احتیاج به تغییر رویکرد در دولت دارد، خاطرنشان کرد: شاید یکی از دلایلی که این گونه مطالب در دولت چندان مورد توجه قرار نگرفته متوسط سنی اعضای دولت بوده است. پیرترین دولت جمهوری اسلامی را در دوره یازدهم تجربه کردیم و بسیاری از دغدغه‌های دولت‌مردان ما با دغدغه جوانان ما متفاوت بود. البته ما تلاش دولت‌مردان را زیر سوال نمی‌بریم ولی مسیری که طی کردند مسیری بوده که با دغدغه جوانان متفاوت بوده است.

وی عنوان کرد: دولت بعدی باید یک دولت جوان، دغدغه‌مند برای حل مشکل جوانان و با شور و نشاط جوانانه باشد، نه یک دولت خسته که با روش‌های سه دهه پیش بخوهد مملکت را اداره کند.

لنکرانی با بیان اینکه اقتصاد نفتی یکی از پایه‌های مشکل‌زای اقتصاد ایران در طی 70 سال گذشته بوده است، گفت: ما متاسفیم که در دولت یازدهم موضوع اقتصاد نفتی به ویژه خام فروشی به جای اینکه اصلاح شود بدتر شده و دولت افزایش خام فروشی نفت را یکی از افتخارات خود می‌داند، در صورتی که روندی که منطقی و با مصالح ملی تطبیق دارد این است که ما خام فروشی را رها کنیم و به سمت ارزش‌های افزوده برویم و اقتصاد را خارج از اقتصاد نفتی برقرار کنیم.

ثبت بالاترین هزینه جاری دولت در دولت یازدهم  

وزیر اسبق بهداشت با بیان اینکه این واقعیت اقتصاد نفتی باعث شده که هزینه‌های جاری دولت به بالاترین حد خود بعد از انقلاب اسلامی برسد، گفت: دولت قبل آخرین سالی که مستقر بوده بودجه جاری‌اش 94 میلیارد تومان بوده دولت فعلی بودجه سال 95 حدود بیش از 200 میلیارد تومان هزینه جاری داشته است و این یک واقعیت تلخی است در حالی که بودجه عمرانی به شدت کاهش پیدا کرده و آن تخصیصی که در بودجه به عمرانی داده شده بخش مهمی از آن به صورت اوراق مشارکت یوده که می‌دانید که پیمانکاران علاقه خاصی به این موضوع ندارند و در واقع اوراق مشارکت هم تعویق بدهی دولت است.

لنکرانی بیان کرد: برای ما بسیار تلخ است که می بینیم در طی یک بازه زمانی 3.5 ساله نقدینگی کشور رشد بیش از 3 برابری پیدا می‌کند این به هیچ وجه با تدبیر اقتصادی قابل توجیه نیست. برای ما بسیار سخت است که میزان بدهی دولت در یک بازه زمانی 3.5 ساله 5 برابر می‌شود. برخی از آثار اینها ممکن است امروز در اقتصاد مشخص نشود و بعد خود را نشان دهد. بنده فکر می‌کنم هر کسی که دولت بعدی را بر عهده می‌گیرد با وضعیت خوبی از نظر افق اقتصادی روبه‌رو نخواهد بود و بخشی از آن را ما در پرهزینگی دولت یازدهم ملاحظه می‌کنیم.

وی گفت: وقتی در آنالیز هزینه‌های دولت وارد می‌شویم می‌بینیم که عمده این هزینه‌ها  و آنچه که برای تامین آن استقراض شده است هزینه‌های جاری بوده که این افزایش هزینه‌های جاری یک نقطه ضعف برای دولت است. آنچه که کشور را به پیش می‌برد دولت چابک و چالاک است نه یک دولت خسته، پرهزینه و ملول که با سختی تحرک اجتماعی پیدا می‌کند و با سختی در برابر واقعیت‌های اجتماعی از خود عکس العمل نشان می‌دهد.

لنکرانی افزود: ما این تاخیر در عکس‌العمل را در بلایا و حوادث مکرر دیدیم مثلا وقتی سیل آذربایجان پیش آمد مدت‌ها طول کشید تا دولت واکنش نشان دهد بعد هم می‌گویند کسانی که سیل آنها را برده در حال گرفتن عکس سلفی بودند. این نوع برخورد با حوادث و بلایا یک نوع ساده‌انگاری است یا در قضیه برخورد قطار سمنان ما شاهد بودیم که به جای مسئولیت‌پذیری باشد صحبت از این بود که دیه این افراد را بیمه می‌دهد. این ربطی به ریشه‌یابی مسئله و جلوگیری از آن ندارد.

فاجعه انسانی معدن آذرشهر به مراتب بیشتر از حادثه پلاسکو است

وزیر اسبق بهداشت گفت: در واقعه انفجار معدن آذرشهر گلستان باز ما تاخیر در اقدام و یک نوع سهل‌انگاری را ملاحظه می‌کنیم و آنطور که خود کارگران اعلام کردند این اتفاق قابل پیش‌بینی بوده و به لحاظ یه نوع سستی و اهمال یک فاجعه انسانی روی داده که اگر با فاجعه پلاسکو بخواهیم مقایسه کنیم به مراتب ابعاد انسانی این فاجعه بیشتر بوده است.

لنکرانی با بیان اینکه لازم است در دولت دوازدهم با استفاده از ظرفیت موجود کشور یک نگاه نوینی برای حل معضلات کشور داشته باشیم، افزود: بعضی وقت‌ها گفته می‌شود که قیمت نفت کاهش یافته و به همین دلیل توان مالی دولت پایین آمده است. اول اینکه افزایش هزینه جاری دولت چیز دیگری می‌گوید و دولت پولی هم که به دست آورده خرج روزمرگی‌ها کرده است. دوم اینکه این دولت نفت را با قیمت متوسط بالای 60 دلار فروخته دولت قبل با قیمت متوسط بالای 70 دلار فروخته است منتهی وقتی مقایسه می‌کنیم نرخ تسعیر مهم است متوسط نرخ تسعیر (تبدیل قیمت دلار به ریال) در دولت قبل حدود 1000 تومان و در دولت فعلی حدود 3000 تومان بوده است.

وی گفت: اتفاق تلخ دیگر این است که باید 20 درصد درآمد فروش نفت به صندوق توسعه وارد می‌شده است اما در این دولت ورودی اعتبار به صندوق توسعه ملی کاهش یافته است و حدود 50 درصد رقم پیش‌بینی شده به این صندوق تزریق شده است و این نشان دهنده یک سو مدیریت است که ما از پول نفت به عنوان سرمایه آیندگان استفاده نکردیم و صرفا نگاهمان به حل معضلات روزمره بوده است.

لنکرانی بیان کرد: صحبت ما در مورد رویکرد دولت است حتی اگر هیچ فسادی هم در این دولت اتفاق نیفتاده باشد، هیچ نجومی‌بگیری هم وجود نداشته باشد و  فساد برخی از بانک‌ها و صندوق‌های ذخیره هم فراموش کنیم اتفاق اصلی نوع رویکرد است که حل معضلات روزمره را به هر قیمتی برای خود مجاز دانسته و سرمایه‌گذاری برای حل مطالبات مردم نکرده است و امروز ما با وضعیتی روبه‌رو هستیم که وقتی در مورد مسکن از دولت یازدهم پرسیده می‌شود بهترین گزارشی که  می‌دهند این است که ما بخشی از مسکن مهر را تکمیل کردیم. مسکن مهری که خودشان آن را طرح مزخرف خوانده‌اند.

85 درصد پروژه پارس جنوبی در دولت قبل تکمیل شد

وزیر بهداشت دولت نهم با بیان اینکه وقتی از دولت پرسیده می‌شود در مورد نفت چه اقدامی انجام داده‌اید می‌گویند پروژه پارس جنوبی را احداث کرده‌ایم، پروژه‌ای که بیش از 85 درصد آن در دولت قبلی تکمیل شده و مابقی آن نیز توسط نهادهایی انجام شده که دولت گفته بوده که حق ورود به پروژه‌های عمرانی را ندارند، گفت: الان آن نهادها با مطالبات زیاد پیمانکاری کار را تمام کردند و دولت آن را افتخار چیدن روبان آن را داشته است.

لنکرانی تصرح کرد: اینکه بعد از چهار سال دولت بگوید من دولت بعدی را جوان‌تر می‌کنم و بگوید من به مسکن در دولت بعدی توجه می‌کنم نشان‌دهنده این است که یک کاستی وجود دارد و متاسفانه این کاستی آثار سو خودش را گذاشته است. ما در فضای مجازی و بودن توجه به امکانات و ظرفیت‌های کشور صحبت نمی‌کنیم بلکه تمام امکانات و ظرفیت کشور را می‌شناسیم اگر ما می گوییم که دولت دوازدهم باید به اشتغال توجه بکند دقیقا با در نظر گرفتن ظرفیت‌های موجود کشور است.

برخی نامزدها با مطرح کردن دوگانه‌های خیالی مردم را سرگرم می‌کنند

وزیر بهداشت دولت نهم گفت: ما تعجب می‌کنیم که برخی با دوگانه‌های خیالی قصد سرگرم‌ کردن مردم را دارند. دوگانه سخت‌گیری و آسان‌گیری که رئیس دولت در برنامه انتخاباتی خود فرمودند برای ما قابل مفهوم نیست، ما آنچه که می‌فهمیم دوگانه بی‌توجهی به مشکلات مردم در برابر توجه به مشکلات مردم است. دوگانه دغدغه داشتن برای کارآفرینی در برابر دغدغه داشتن برای سرمایه‌گذاری خارجی است.

لنکرانی با بیان اینکه در طی این سه سال ما شاهد امضا ده‌ها قرارداد رنگارنگ بودیم ولی وقتی وارد کنه قرارداد‌ها می‌شویم هیچ‌کدام به مرحله اجرا نرسیدند و هیچ‌کدام باعث رونق در داخل کشور نشدند و اغلب با فشارهای آمریکا انجام شده‌اند و نتیجه آن این شده که ما تغییر شگرفی نمی‌بینیم، عنوان کرد: این برای دولت افتخار نیست که ورود سه فروند ایرباس به عنوان مهم‌ترین عملکرد حوزه حمل و نقل هوایی تلقی شود. در دولت گذشته حجم صندلی ناوگان هوایی 3 برابر شده است، افزایش زیر 1000 صندلی به ناوگان هوایی خیلی اتفاق شگرفی محسوب نمی‌شود.

ادبیات اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی یک ادبیات بایگانی شده است

وزیر اسبق بهداشت افزود: با همین ظرفیت‌های موجود کشور می‌توان کارهای مهمی انجام داد و کشور را از دعواهای سیاسی که سرگرم‌کننده است و دوگانه‌های اشتباه را ترویج می‌دهد نجات داد. بخش مهمی از فرصت‌های ما به دلیل دعواهای قبیله‌ای سیاسی از بین رفته و الان ما دیگر فرصت تکرار آن تجربه‌های تلخ را نداریم.

لنکرانی گفت: در دولت دوازدهم باید فضای عمومی کشور از تفکرات قبیله‌ای رهاسازی شود و به معضلات واقعی کشور باید توجه شود و امید داریم که مردم با شناخت دقیق بهترین انتخاب را انجام دهند و دولت دوازدهم بتواند پاسخگوی نیازهای انباشته شده باشد و بتواند کشور را در مسیر توسعه و تعالی به پیش ببرد.

وی با تاکید بر اینکه ادبیات اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی دیگر یک ادبیات بایگانی شده است، افزود: امروز شاهد یک دسته‌بندی جدید هستیم و آن نگاه اعتماد به درون بر پایه مبانی امام راحل و انقلاب اسلامی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار