مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه موسیقی زبانی جهانی و بیانگر عواطف انسان‌ها است، گفت: اولویت ما توجه بیشتر به موسیقی سنتی در استان است.
کد خبر: ۴۱۸۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴ 05 May 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه؛ حجت‌الاسلام رحیم جعفری در نشست‌ صمیمی که با حضور هنرمندان رشته موسیقی کرمانشاه برگزار شد، گفت: موسیقی به عنوان زبان جهانی بیان کننده عواطف و احساسات انسان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با طرح این پرسش که چه راهکارهای برای احیاء موسیقی سنتی در شهرستان‌ها وجود دارد، عنوان کرد: از حمایت مردم و مساعدت متولیان فرهنگی در این راستا استفاده می‌کنیم تا هنر اصیل موسیقی سنتی جایگاه خود را پیدا کند.

وی با اشاره به تلاش برای پیگیری مسائل مربوط به موسیقی و رایزنی با متولیان فرهنگی در این زمینه، تاکید کرد: باید از پتانسیل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و ظرفیت استانداری استفاده کنیم تا به وسیله تامین منابع مالی و مدیریت صحیح و درست، مشکلات را از سر راه هنرمندان استان برداریم.

جعفری با اشاره به اینکه در مورد صدور مجوز کنسرت هیچ مشکلی نداریم، اما اولویت ما با موسیقی سنتی است، گفت: یکی از ارکان موسیقی خود شما هنرمندان هستید و حمایت و اهتمام شما به عنوان ستون اصلی و با کنار گذاشتن اختلاف سلیقه‌ها، می‌تواند شما را به هدف اصلی برساند.

براساس این گزارش، تعدادی از هنرمندان رشته موسیقی به بیان مشکلات در این عرصه هنری اشاره کردند و از مسؤولان مربوطه راه‌کارهایی را برای احیا موسیقی سنتی و پیگیری 
مطالبات هنرمندان استان خواستار شدند.

انتظار هنرمندان کرمانشاهی در راستای اختصاص اولویت به آن‌ها عنوان شد تا کلاس‌های موسیقی به صورت جمعی برای جوانان و هنرمندان برگزار شود و از اساتید خود کرمانشاه استفاده کنند که این هنر به دست فراموشی سپرده نشوند، همچنین کلاس‌های تخصصی برگزار شود تا موسیقی استان پسرفت نکند.

مسائل مطروح این هنرمندان برگزاری برخی بزرگداشت‌ها بود که اکنون  معمول شده در صورت فقدان و با فوت این هنرمندان، مراسمات تجلیل برگزار کرده و از آنان به نیکی یاد می‌کنند که این موضوع اصلا خوشایند هیچ هنرمندی نیست و ارزشی ندارد، لذا باید به هنرمند در زمان حیات بها داده شود.

طبق سخنان هنرمندان، گروه‌های کوچک و سطح پایینی که سابقه فعالیت چندانی هم ندارند، کنسرت برگزار می‌کنند، در حالی که وضعیت استان در مورد موسیقی پاپ هنوز مشخص نیست که اجرا داشته باشند یا خیر.

مجوز موسیقی پاپ گاها به سهولت صادر می‌شود و بالعکس، حاشیه‌های این نوع موسیقی زیاد است، اما با این وجود راحت‌تر از موسیقی سنتی مجوز می‌گیرند که جای تامل و جلوگیری از این نوع فرآیندهای نامناسب است.

سلیقه‌ای عمل کردن، بی‌انسجامی، ناهماهنگی و بی‌برنامگی نهادهای دولتی باعث عدم انگیزه در هنرمندان رشته موسیقی شده، همچنین هنر موسیقی استان منفعل و مهجور مانده است و اکنون به خصوص موسیقی سنتی ما نیز رو به نابودی می‌رود که صرف هزینه‌ها برای تمهیدات لازم و عدم امکانات در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است.

هنرمندان رشته موسیقی با طرح این پرسش که اکنون به نوعی موسیقی مقامی در کرمان مستقر شده در شهری که سه نوع موسیقی مقامی بیشتر ندارد و چرا در کرمانشاه  با این همه سابقه درخشان و اساتید گرانقدر که واقعا در این زمینه زحمت کشیده‌اند، این امکان فراهم نیست، رسیدگی به این موضوع را خواستار شدند.

برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل اطلاعات و بررسی مشکلات انجمن‌ها، تداوم کلاس‌های سطح بالا در این عرصه هنری از دیگر موضوعات مطروحه هنرمندان رشته موسیقی استان بود تا تمرکززدایی و توجه به موسیقی در شهرستان‌ها نیز در دستور کار قرار بگیرد.

گفتنی است، جدی گرفتن فعالیت هنرمندان در شهرستان‌ها، برگزاری جشنواره موسیقی در کرمانشاه در راستای شکوفایی این رشته هنری از مطالبات و موضوعات هنرمندان استان کرمانشاه بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار