بهتر است نام ازدواج سپید را پدیده خطرناک و شومی بنامیم که اگر اطلاعرسانی و توجه ویژه خانوادهها در خصوص تهدیدات و ویرانگری این پدیده شوم اجتماعی به اندازه کافی نباشد تبعات جبرانناپذیری را از خود برجای خواهد گذاشت که بنیان یک خانواده را از بین میبرد و در نهایت سایر معضلات اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.
یک کارشناس مسائل مذهبی در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: معنی کلمه ازدواج سپید صحیح نیست چراکه سپید به معنای روشنایی بوده و این نام را بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان قبول ندارند.
حجتالاسلام والمسلمین "محمدی" اظهار کرد: ازدواج سپید ازدواجی است که از قاعده سنتی و شرعی ما خارج بوده و خوشبختانه مردم همدان تفکرات سنتی قوی دارند و این نوع ازدواج در همدان بسیار کمرنگ است.
وی با بیان اینکه آقایان ویژگی طالبیت و خانمها ویژگی مطلوبیت دارند، تصریح کرد: خانمها قربانی این نوع ازدواج میشوند چرا که روحیه آنها بسیار لطیف بوده و شاید در روزهای اول از این نوع ازدواج خوشحال باشند ما بعد از گذشت مدت کوتاهی احساس ناخوشایندی خواهند داشت بنابراین خانمها قربانیان اصلی این پدیده محسوب میشوند.
وی ادامه داد: زمانی یک خانم از رابطه عاطفی لذت میبرد که رابطه مورد نظر پشتوانه قوی و عاطفی واقعی داشته باشد در حالیکه در ازدواج سپید تنها نیاز جسمی تامین میشود و بعد از مدت کوتاهی خانم احساس حقارت و پشیمانی خواهد داشت.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور همدان تصریح کرد: کشورهای غربی سیاستهای مختلفی برای تغییر ذائقه فرهنگ ایرانیان درنظر گرفتهاند و تصمیم دارند این نوع ذائقه که مبانی دینی و ریشه در فرهنگ اسلامی دارد را تغییر دهند به همین علت اهداف مختلفی را دنبال میکنند و بدین ترتیب امروز شاهد ازدواج سپید هستیم.
وی ادامه داد: زمانی بیاحترامی به والدین موجب ناراحتی میشد اما امروزه بیاحترامی به والدین بسیار باب شده، در زمانهای گذشته اگر به فردی گفته میشد گوش شما مانند سگ است ناراحت میشد اما امروزه این عمل را با افتخار انجام میدهند و خود را زیر تیغ جراحی میسپارند اما باید بدانیم تمامی این امور حاصل هدف دشمنان بر تغییر ذائقه فرهنگی ماست.
این کارشناس خاطرنشان کرد: ازدواج سپید نیز مانند سایر مصادیق نشاندهنده موفقیت دشمنان بر تغییر ذائقه فرهنگی ماست که باید با جدیت جلوی این امر را با هوشیاری بگیریم.
وی گفت: بیش از 140 شبکه فارسی زبان در دنیا وجود دارد که برای ایرانیان در حال پخش بوده و این امر نشاندهنده هدفگیری آنها برای تغییر ذائقه فرهنگی و آسیب رساندن به سنتهای اسلامی است.
وی ادامه داد: اگر جوانی اهل استقلال بوده اما به مسائل دینی و مذهبی پایبند باشد، این نوع ازدواج بدون هیچ ضابطهای زیر یک سقف برقرار نخواهد شد چراکه اگر کسی به مسائل مذهبی پایبند باشد هیچگاه چنین اقدامی را انجام نمیدهد.
حجتالاسلام محمدی یادآور شد: در این نوع ازدواج جوانان اقدام به فرزندآوری نمیکنند به این ترتیب اگر جوانان به سمت این نوع ازدواج کشانده شوند تمایلی به فرزندآوری نداشته و میزان جمعیت به حطر میافتد.
وی گفت: تکنولوژیهای جدید و فعال شدن شبکههای اجتماعی بر روی تغییر ذائقه جوانان بسیار تاثیرگذار است به طوریکه جوانی که در خانه است اما همیشه سر گرم گوشی تلفن همراه است خانوادهها نباید تصور کنند که جوان آنها از آسیبهای جامعه به دور مانده بلکه معضلی بزرگ در دستش دارد که باید کنترل شود.
حجتالاسلام محمدی یادآور شد: زمانیکه از آسیب یک موضوع برای جوانان گفته میشود باید برای آنها جایگزینی مناسب تعریف کنیم.
وی خاطرنشان کرد: تامین جهیزیه و اولین نیازهای یک زندگی، تامین مسکن و اشتغال از جمله مواردی است که یک جوان برای تشکیل زندگی به آن نیاز دارد اما در ازدواج سپید هیچگونه مسئولیتی نداشته و میتواند تنها نیازهای جنسیاش را تامین کند پس باید راهکار مناسب به جوانان ارائه دهیم تا ضمن حفظ فرهنگ و سنت اسلامی بتواند زندگی مطلوب و صحیحی داشته باشد.
وی تصریح کرد: خانوادهها باید در مرحله اول ازدواج از هر گونه هزینه اضافی پرهیز کنند و شرایط تشکیل زندگی مشترک و سالم را برای جوانانشان فراهم کنند تا از این آسیبها در امان باشند.
وی با بیان اینکه در ازدواج سپید رابطهها به صورت ضربدری بوده، خاطرنشان کرد: در ازدواج سپید دختران و پسران به صورت مثلثی و یا ضربدری با یکدیگر ارتباط دارند.
وی گفت: شاید غرب به ظاهر موفق شود ذائقه فرهنگ اسلامی را تغییر دهد اما به این علت که ریشه افراد مطابق با فرهنگ اسلامی است هیچگاه دشمنان موفق نمیشوند ریشه را تغییر دهند، شاید فردی پوستهاش را مدرن کند اما این نوع تغییرات ظاهری است.
تقویت ارزشهای فرهنگ اسلامی بهترین راهکار دور ماندن از پدیدههای غربی است
یک دکترای جامعهشناس و عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور همدان تقویت ارزشهای فرهنگ اسلامی در جامعه را بهترین راهکار برای دور ماندن از نفوذ غرب از جمله پدیده شوم ازدواج سپید دانست.
دکتر "صفیاله صفایی" به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: ازدواج سپید بدون هیچ نوع تعهدی زیر یک سقف شکل میگیرد و تا هر زمان که هر دو طرف تمایل داشته باشند زندگی آنها ادامه دارد اما این زندگی پایههایش بر مبنای سستی بنا شده است.
وی افزود: این نوع ازدواج که در جامعه ما به معضلی اجتماعی تبدیل شده پدیدهای غربی است که با فرهنگ اصیل اسلامی و ارزشهای جامعه ما مغایرت دارد.
تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج سپید چیست؟
دکتر صفایی تصریح کرد: این نوع ازدواج با قوانین شرعی مغایر بوده بنابراین اگر در این میان فرزندی تولد یابد نامشروع است و سرنوشتی شوم در انتظار این نوع فرزندان خواهد بود چرا که قربانی هوا و هوس دو نفر شد اند و پدر و مادر مشخصی ندارند.
این دکترای علوم اجتماعی خاطرنشان کرد: تعداد این نوع ازدواجها در شهرهای کوچک بسیار کمتر از شهرهای بزرگ است.
ازدواج آسان در جامعه رواج یابد
وی یکی دیگر از راهکارهای دور ماندن از این نوع معضل اجتماعی را تسهیل کردن امر ازدواج و رواج ادواج آسان دانست و گفت: در صورتی که ازدواج برای جوانان تسهیل شود و خانوادهها از سختگیریهای بیمورد خودداری کنند جوانان به صورت شرعی ازدواج میکنند و مسئولیت پذیر میشوند.
دکتر صفایی تاکید کرد: شبکههای اجتماعی به عنوان یک ابزار دو سویه بوده بنابراین هم میتواند تهدیدی برای جوانان باشد و هم فرصتی برای جوانان ایجاد میکند که نوع استفاده بستگی به جوانان دارد و اینکه کدام راه را انتخاب کنند.
آمار دقیقی از ازدواجهای سپید نداریم
معاون امور جوانان ادارهکل ورزش و جوانان استان همدان نیز با بیان اینکه این نوع ازدواج هیچ نوع تعهدی برای هر دو طرف به همراه ندارد، گفت: نمیتوان آمار دقیقی از این نوع ازدواج به دست آورد.
"اسداله ربانیمهر" به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: این نوع ازدواج در همدان وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد بسیار ناچیز بوده و به تعداد انگشتان یک دست است چراکه این آمار در تهران نیز بسیار پایین بوده و در استان همدان که مردم آنها بسیار معتقد و پایبند به اصول فرهنگ دینی و سلامی هستند، بسیار کم است.
وی افزود: از ازدواج سپید تنها صحبتها شنیده میشود و خوشبختانه این نوع ازدواج تا کنون دیده نشده است.
تهدید فضای مجازی به فرصت تبدیل شود
ربانیمهر با بیان اینکه فضای مجازی میتواند برای جوانان تهدید و فرصت باشد، گفت: استفاده از فضای مجازی در بین جوانان فراگیر شده و نمیتوان آن را انکار کرد اما میتوان این فضاها را به فرصت تبدیل کرد و جلوی معضلات و آسیب این فضاها را گرفت.
وی خاطرنشان کرد: در ازدواج سپید هر جوانی چه تحصیلکرده چه بدون تحصیل میتواند چنین اقدامی را داشته باشد بنابراین هر فردی که نتواند بر نفسانیت خود غلبه کند و تنها به نیازهای جسمی توجه کند پیش زمینه چنین شرایطی اگر برایش فراهم شود احتمال چنین ازدواجی که با قاعده شرعی ما همخوانی ندارد در وی بالا میرود.
ربانیمهر تاکید کرد: هر گونه ازدواج و طلاق میتواند در جامعه اتفاق بیفتد و نمیتوان آمار بالا و پایین بودن این دو موضوع اجتماعی را به تحصیلات ارتباط داد.
وی گفت: ازدواج سپید یک معضل اجتماعی محسوب میشود که آسیبهای زیادی را به دنبال دارد اما با آگاهسازی جوانان میتوان از افزایش این نوع زندگیها جلوگیری کرد.
به گزارش ایسنا؛ اگر مسئولان و والدین دست به دست یکدیگر دهند هیچگاه شاهد تمایل جوانان به این نوع ازدواج نخواهیم بود چرا که مسئولان و متولیان فرهنگ میتوانند جوانان را آگاه سازند همچنین خانوادهها جوانان خود را میتوانند به صورت غیرمستقیم کنترل کرده و شرایط ازدواج صحیح را برای آنها فراهم کنند.
این امر به راحتی امکانپذیر است؛ اگر خانواده ها از زرق و برق مراسم عروسی بپرهیزند، فرزندان خود را تا حد امکان حمایت کنند و از سختگیریهای بیش از اندازه در امر ازدواج خودداری کنند. والدین با نگاهی به روزهای اولیه زندگی خود در مییابند که آنها از همان ابتدا خانه و ماشین نداشتهاند و زندگی مشترک آنها به دور از تجملات آغاز شده است.