پژوهشگراني از دانشگاه پوردو مصرف تخم‌مرغ کامل را تاييد مي‌کنند و دريافته‌اند که مصرف تخم‌مرغ با سبزيجات خام موجب افزايش ارزش غذايي سبزيجات مي‌شود.
کد خبر: ۴۲۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵ 01 June 2015
در اين مطالعه 16 مرد جوان که سالم بودند آموزش دیدند تا 3 نوع سالاد متفاوت يکي بدون تخم‌مرغ، دومي همراه با يک ‌و نيم تخم‌مرغ کامل نيمرو و خاگينه شده و ديگري با 3 تخم‌مرغ کامل نيمرو شده را مصرف کنند.

محققان می گویند: در این بررسی مشخص شد، زماني که تخم‌مرغ بيشتري مصرف می شود، افزايش تصاعدي جذب کارتنوئيد‌ها از سبزيجات مشاهده شد که این موضوع ناشی از بخش چربي زرده است.

به گفته آنان کارتنوئيدهايي (پيگمان‌هاي طبيعي گياهي هستند که در بدن به آنتي اکسيدان‌ها تبديل مي‌شوند) که در اين سالاد‌ها مورد استفاده قرار گرفتند، شامل بتا و آلفاکاروتن، ليکوپن، لوتئين و زيزانتين هستند. دو ماده لوتئين و زيزانتين در زرده تخم‌مرغ نيز يافت مي‌شوند.

در این پژوهش سالاد‌ها با گوجه‌فرنگي، کاهو، هويج خرد شده و اسفناج درست شده بودند. در سالادها انواع مختلفي از سبزي‌هاي رنگارنگ وجود داشت. در این مطالعه به اينکه کدام سبزي باید مصرف شود، اشاره‌اي نشده است، اما سبزي‌هاي غني از کارتنوئيد‌ها که بيشتر رنگي هستند ترجيح داده شد.

محققان می گویند: ممکن است استفاده از 3 تخم‌مرغ در یک وعده زیاد باشد اما دو عدد تخم‌مرغ؛ مناسب است که می توان آن‌ها را به‌صورت نيمرو يا آب‌پزشده استفاده کرد. از طرف دیگر می توان وعده های غذايي‌ را به بخش‌هاي کوچک‌تر براي خوردن در طول روز تقسيم کرد. (مثل خوردن يک تخم‌مرغ و يک وعده سالاد کوچک براي ناهار و سپس خوردن يک تخم‌مرغ ديگر همراه کمي سالاد براي عصرانه يا شام).

آنان می گویند:با وجودي که شما از هر دو روش خواص غذايي لازم را دريافت مي‌کنيد، اما مصرف سالاد در يک نوبت مي‌تواند جذب موادمغذي را افزايش دهد، هرچند ترکيب تخم‌مرغ و سبزيجات تنها راه دريافت خواص غذايي آنها نيست.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار