حالا شورا بر اساس قانون سه ماه فرصت دارد که شهردار جدیدی را تعیین و معرفی نماید؛ اتفاقی که شاید اگر سقائیان نژاد فکرش را کرده بود، صبح امروز با پاسخ های متفاوتی به شورا می‌رفت و سعی می‌کرد، نظرش درباره پست «مدیرکل حوزه شهردار» را تغییر دهد تا خودش از تغییر مصون بماند!
کد خبر: ۴۲۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴ 01 June 2015
حضور یک مدیر در سمتش به مدت دوازده سال از جمله اتفاقاتی است که کمتر در کشورمان رخ می‌دهد؛ اما در شهرداری اصفهان رخ داده بود؛ رکوردی کم نظیر که امروز در میان بهت و تعجب بسیاری، متوقف شد تا آخرین روز حضور سقائیان نژاد در دروازه دولت سؤالات بسیاری پدید آورد.

به گزارش «تابناک اصفهان»، سید مرتضی سقائیان نژاد که 12 سال بدون کمترین چالشی با نهاد نظارتی شهرداری یعنی شورای اسلامی شهر اصفهان در این سمت فعالیت می‌کرد، با روی کار آمدن شورای چهارم، روزهای پرچالش و در برخی موارد پرتنشی را سپری کرد؛ چالش هایی که بالاخره امروز به استیضاح وی رسید و برایش ختم به خیر نشد.
سقائیان نژاد زمانی سکان دار شهرداری اصفهان شده بود که بسیاری از طرح های زیربنایی حوزه شهری از سوی شهرداران سابق برای این شهر تعیین شده و حتی می‌توان گفت بنیه فکری برخی پروژه‌های کلان کنونی، ماحصل دوران پیش از شهردار شدن سقائیان بود ولی با این وجود سقائیان نژاد، اجرای برخی از این پروژه ها را کلید زد و اتمام بعضی دیگر را در دستور کار قرار داد. هرچند چندتایی از این پروژه ها (مانند متروی اصفهان) هنوز هم بر زمین مانده است.
از جمله نقاط قوت سقائیان نژاد و تیم کاری او این بود که به اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر اعتقاد بسیاری داشتند، زیرا بیشتر آنها با تفکر مهندسی وارد این سازمان شده بودند و بنای آنها نیز بر اجرای پروژه های عمرانی بود. پروژه‌هایی همچون بازسازی میدان عتیق، بزرگراه دو طبقه امام خمینی(ره)، سالن های اجلاس سران کشورهای غیر متعهد و بسیاری از تقاطع ها و بزرگراه ها در سطح شهر و... .
البته هر یک از این طرح ها در زمان خود با ضعف هایی روبه‌رو بود؛ بی‌توجهی به بافت تاریخی شهر اصفهان، نارضایتی مردم در بسیاری از مناطق برای در واگذاری ملک خود به شهرداری بابت پروژه های عمرانی به ویژه در پروژه میدان عتیق، از مواردی بود که شهرداری اصفهان نتوانست رضایت مردم را درباره‌شان جلب کند.
به این موارد می‌توان جدی گرفته نشدن «تکریم ارباب رجوع» در مجموعه شهرداری اصفهان را هم افزود که گلایه های بسیاری را به همراه آورده ‌و صدای این گلایه ها را به شورای شهر هم رسانده بود تا موجب شود، شورا در این زمینه تذکرات بسیاری به سقائیان نژاد بدهد و ثابت شود ‌عدم نظارت جدی و کافی از سوی مدیریت شهرداری اصفهان بر نحوه کارکرد زیرمجموعه‌اش، از نقاط ضعف سقائیان نژاد در دوران مدیریتی اش بود.
این در حالی بود که مباحثی همچون خواهرخواندگی اصفهان با بسیاری از شهرهای آسیایی و اروپایی در کارنامه سقائیان نژاد به چشم می‌خورد که باید از آنها به عنوان نکات مثبت یاد کرد، زیرا سبب شد اصفهان به سبب عقد این خواهرخواندگی ها، صنعت گردشگری خود را رونق داده و از مزایای حضور هیأت های خارجی برای معرفی اصفهان به جهان بهره برده شود.
همچنین سقائیان نژاد به دلیل دید سیاسی به برخی امور و تجربه حضور در برخی تشکل های سیاسی کشور، رابطه تنگاتنگی ‌نیز با برخی رسانه های همسو با جریان فکری خود برقرار کرده ‌که موجب شده بود، این رسانه ها اقدامات و برنامه های شهرداری اصفهان را پوشش کامل داده و کمتر رویه ای انتقادی نسبت به عملکرد شهرداری در پیش بگیرند تا جایی که انتقاد از مجموعه مدیریت شهری در این رسانه از خط قرمزهای آنها به شمار می‌رفت.
البته ارگان شهرداری اصفهان هر از گاهی با برخی رسانه هایی که رسما تریبون مدیریت شهری نبودند نیز مراودات خوبی ‌برقرار می کرد و آنها در بسیاری از مباحث که مسأله مورد مناقشه شهرداری و شورای شهر به ویژه شورای چهارم بود، صفحات روزنامه و خروجی خبرگزاری خود را به دفاع از عملکرد شهرداری و انعکاس نظرات مدیران شهری اختصاص می دادند.
این موضوع هم یکی دیگر از دلایل زاویه گرفتن شهرداری و شورای شهر شد تا جایی که شورای چهارم تصمیم گرفت در بودجه سال 94 شهرداری اصفهان، ردیف بودجه رسانه های شهرداری اعم از روزنامه اصفهان زیبا و خبرگزاری ایمنا را صفر کند.
دیدارهای شهردار با مردم مناطق مختلف شهر برای بررسی مشکلات هر منطقه را می توان گام مثبت دیگری دانست که سقائیان نژاد در کسوت شهردار اصفهان برداشت، هرچند برای قضاوت بهتر در این باره لازم است، خروجی این جلسات و نتیجه طرح مشکلات را نیز مد نظر قرار داد.
هرچه بود، همسویی 10 ساله شورای شهر با سقائیان نژاد ـ که اغلب اعضای آن از طیف سیاسی نزدیک به وی بودند ـ به اتمام رسیده بود و نتیجه انتخابات شورای چهارم، وضعیت متفاوتی برای شهردار اصفهان رقم زده بود؛ وضعیتی که در آن خبری از یک صدایی در شورا و معنا کردن «انتقاد به عملکرد شهرداری» به «تقابل و تخریب» نبود.
ترکیب شورا تغییر کرده بود و شهردار هم به جای تطبیق خود با شرایط، تغییر کرد؛ آنقدر که وقتی خبر رسید شهرداری بی مجوز شورای شهر پست «مدیرکل حوزه شهردار» ساخته و فردی را متصدی آن تعیین کرده، اعضای شورا در تذکری کتبی خواستار پاسخگویی سقائیان نژاد به موضوع شدند و وقتی جواب نگرفتند، در روزهای گذشته وی را به شورا فراخواندند تا شهردار دوازده ساله در جواب سوال ایشان، مدعی شود بحث‌های مطرح در شإن سؤال از یک شهردار نیست یا برخی از آنها هیچ ربطی به حوزه مدیریتی وی ندارد!
ناگفته پیداست ‌این پاسخ نتوانست نمایندگان مردم در شورا را قانع کند، چراکه معتقد بودند شهردار باید در این باره به ایشان پاسخگو باشد نه آن گونه که مدعی است، این موضوع ربطی به شورا ندارد و بررسی آن در حیطه مسئولیت وزارت کشور و سازمان بازرسی است!
همین اختلاف سبب شد تا چند تن از نمایندگان طرح استیضاح شهردار را کلید بزنند و امروز سقائیان نژاد را برای بررسی استیضاحش به هشتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر فرابخوانند؛ جلسه‌ای که در آن بعد از صحبت کردن موافقان و مخالفان استیضاح، شهردار سخن گفت ولی نتوانست استیضاح کنندگان را قانع کند تا در حالی که جلسه را ترک کرده و بی اعتنا به نتیجه رأی‌گیری از شورای شهر دور می‌شد، خبردار شود که برکنار شده است!
14 عضو شورا به رفتن وی از شهرداری اصفهان آری و هفت نفر نیز ـ‌که در میان آنها همفکران قدیمی سقائیان نژاد هم حضور داشتند ـ به ماندن وی رأی دادند که در نهایت برابر قانون، سقائیان نژاد برکنار شد تا رکورد حضور یک مدیر در یک پست به مدت دوازده سال در کشورمان متوقف و ساختمان سنگی دروازه دولت با رأی اکثریت شورا به یکی از معاونان سقائیان نژاد سپرده شود.
حالا شورا بر اساس قانون سه ماه فرصت دارد که شهردار جدیدی را تعیین و معرفی نماید؛ اتفاقی که شاید اگر سقائیان نژاد فکرش را کرده بود، صبح امروز با پاسخ های متفاوتی به شورا می‌رفت و سعی می‌کرد نظرش درباره پست «مدیرکل حوزه شهردار» را تغییر دهد تا خودش از تغییر مصون بماند!


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار