رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اخیراتعداد مجرد های آماده ازدواج را 11 میلیون نفر عنوان کرد،آماری تامل برانگیز که عدم وجود برنامه برای آن می تواند چالش بزرگی برای کشور ایران ایجاد کند.
کد خبر: ۴۳۵۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲ 03 June 2017
تابناک ایلام،جمال دارابی:: آمار کلی جمعیت کشورمان مطابق سرشماری عمومی نوفوس و مسکن سال 95 برابر با 79 میلیون و926 هزار و270 نفر اعلام شده است که از این تعداد40 میلیون 498 هزار و442 نفر مرد و39 میلیون 427 هزار و828 نفر زن هستندکه شامل 51 درصد برای مردان و49 درصد برای زنان است.

با توجه به آمار های فوق چیزی در حدود 14 درصد از جامعه ما راجوانان مجردی تشکیل می دهند که از لحاظ سنی آماده تشکیل خانواده هستندولی سایر شرایط اقتصادی و اجتماعی برایشان فراهم نیست .

به گفته کاظم جلالی ، طرح تعالی خانواده که درمجلس مطرح شده  و حدود سه سال قبل متوقف شده است ممکن است مجددا به صحن علنی برود وحدود 10هزار میلیارد و به‌تعبیر برخی 5هزار میلیارد و برخی دیگر 26هزار میلیارد تومان بار مالی برای دولت ایجاد نماید.

وی درمورد سیاست‌های تشویقی برای ازدواج جوانان نیزبه مواردی مانندآیتم های مندرج در ماده 76 برنامه 5ساله ششم توسعه در راستای تعالی خانواده و بیمه ناباروری که هزینه 6 تا 30 میلیون تومان به‌ازای هر خانواده را رقم می‌زد،اشاره نموده است.

جلالی با انتقاد از شعار هایی مانند فرزند کمتر زندگی بهتر، مهمترین علل مؤثر بر کاهش جمعیت را بخش اقتصاد جامعه عنوان کرده و گفت: مادامی که از رکود فعلی خارج نشویم این بخش دوا نخواهد شد.

واقعیت های جامعه بیانگراین است که سیاست های حمایت از خانواده تقریبا در تمام زمینه ها سیاست هایی مقطعی ،رسانه ای و تبلیغی هستندو هیچگاه دغدغه اصلی و مهمی برای دولتمردان و مخصوصا طیف اقتصادی آنها مانند بانکها نبوده است.

اختصاص وام های ازدواج با مقدار بسیار ناچیز،شرایط سخت دریافت وام ها ،مدت دار شدن پرداخت وام ها که در مقاطعی تا بیش از یکسال طول می کشد،هزینه های سرسام آور مسکن و خرید جهیزیه حداقلی برای شروع یک زندگی ابتدایی و ساده از جمله مشکلات کسانی است که به فکر ازدواج افتاده اند.

اشتغال و معضل سخت بیکاری که بسیاری از خانواده های سالم و چند ساله را نیز تا ورطه شکست و گسست پیش برده است توان و مجالی برای تفکر به مساله ازدواج در جوانان باقی نگذاشته است و حل این مساله به تنهایی می تواند گره عمده ای از دیگرمشکلات  جوانان را بگشاید.

باید پذیرفت که مساله ازدواج جوانان با برنامه ها و میزگردهای تلویزیونی و دعوت آنان به ازدواج آسان و سخت نگرفتن زندگی قابل حل نیست.ازدواج در شرایط کنونی و با وجود تغییرات اجتماعی گسترده در لایه های مختلف اجتماعی ،وابستگی شدیدی به اقتصاد پیدا کرده است و برای جوانانی بی شغل ،یا دارای مشاغلی با حداقل دریافتی انتظار ازدواجی ایده آل و مطلوب ، طنزی تلخ  بیش نیست.

باید در نظر گرفت که اگر14 درصد منظور که تعداد11 میلیون نفر از جوانان پرشور و فعال جامعه هستنددریافته نشوند و فکری معقول و کاربردی برای آنها صورت نگیرد،چه مشکلات اجتماعی می تواند برای جامعه به وجود آید.آسیب ها و مشکلاتی که هم اینک نیز خود را درجامعه نشان داده اند و پیش درآمد های آنها را در کوچه و خیابان های اطرافمان به روشنی می بینیم.

نوک پیکان در این مورد به طور ویژه به سمت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است که با اتکا به پژوهش های موثق ،قوانینی مفید دراین مورد تهیه و تدوین نمایند./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار